• Anonym (Kaffedraken)

    Är det skadligt för fostret?

    Är gravid i v16 med andra barnet. Hittills har inget varit likt förra graviditeten. Har mått illa fram till v13 o bara kunnat äta lite men ofta. Nu har jag åkt på en förkylning som minskat min aptit. Igår åt jag tex en macka, en isglass och en liten bit kyckling. Idag har jag ätit en halv bulle, en clementin och en pajbit. Har max gått upp ett kg (går upp och ner), förra graviditeten hade jag nog gått upp 4 kg vid den här tiden.

    Är det skadligt att gå upp så här lite?

  • Svar på tråden Är det skadligt för fostret?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej. Jag mådde så hela graviditeten. Gick inte upp alls. Man kollar på rutinultraljudet så bebisen växer som den ska. Allt du stoppar i dig tar bebisen först, det enda som kan hända är att du blir trött, får ont i huvudet och slö men bebisen mår bra.

    Känner du av dom symptomen jag skrev ovan men väldigt extremt och inte kan kissa så ska du kontakta barnmorska för att kolla upp så du inte behöver dropp men då ska du inte kunnat äta eller dricka på flera dagar och kissar inte.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej. Jag mådde så hela graviditeten. Gick inte upp alls. Man kollar på rutinultraljudet så bebisen växer som den ska. Allt du stoppar i dig tar bebisen först, det enda som kan hända är att du blir trött, får ont i huvudet och slö men bebisen mår bra.

    Känner du av dom symptomen jag skrev ovan men väldigt extremt och inte kan kissa så ska du kontakta barnmorska för att kolla upp så du inte behöver dropp men då ska du inte kunnat äta eller dricka på flera dagar och kissar inte.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad skönt att det inte bör vara någon fara. Trött är jag dagligen fortfarande men inte så slö som du beskriver. Kissar gör jag för jag försöker åtminstone dricka mycket vatten.

    Ska på rul om 3 veckor så får väl se vad som sägs då. Men på rul kollar de väl inte tillväxten?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-28 14:32:34 följande:

    Vad skönt att det inte bör vara någon fara. Trött är jag dagligen fortfarande men inte så slö som du beskriver. Kissar gör jag för jag försöker åtminstone dricka mycket vatten.

    Ska på rul om 3 veckor så får väl se vad som sägs då. Men på rul kollar de väl inte tillväxten?


    Dom mäter bebisen och alla dess delar, samtidigt som dom kollar alla organen, om bebisen är utsatt för näringsbrist och inte växer normalt så märker dom det!

    Men det är ingen fara för eran
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nja men om vi säger att du är i vecka 20 och fostret är lika stort som i vecka 15 så är det ju uppenbarligen något fel, det var så jag menade, att du kommer få besked om det är något som är tokigt. Jag fick höra att min bebis var frisk och så stor som den skulle, så alltså spelade det ju ingen roll att jag kräktes flera gånger om dagen och knappt fick i mig något. Jag känner flera stycken som mått likadant men fått fullt friska och normalstora barn.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej för barnets skull är det ingen fara, är i så fall du själv som kan må dåligt av det. Vid den tiden hade jag gått ner typ 3-4 kg, spydde och hade dålig aptit. Men det vände till slut. :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja det har du rätt i. Så om jag är beräknad till 17/11 och på rul så vill de flytta mig tillbaka 2 veckor då är det något som inte riktigt stämmer.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-28 15:05:14 följande:

    Ja det har du rätt i. Så om jag är beräknad till 17/11 och på rul så vill de flytta mig tillbaka 2 veckor då är det något som inte riktigt stämmer.


    Jo 1-2 veckor är helt normalt. Bebisar växer olika. Det är mer om dom ser en väldigt stor avvikande storlek/skilland på bebisen jämfört med den veckan du ska vara i. Det beror oftast inte på att du äter för lite utan att det kanske är något fel på flöder i navelsträngen osv.

    Hur mycket man går upp under graviditeten är olika. Går du till en barnmorska nu med dina bekymmer kommer hon bara säga "ingen fara ät vad du kan"
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-28 15:05:14 följande:

    Ja det har du rätt i. Så om jag är beräknad till 17/11 och på rul så vill de flytta mig tillbaka 2 veckor då är det något som inte riktigt stämmer.


    Nej

    1-2 veckor är helt normalt då dom går utifrån en mall och alla barn passar inte in precis där, precis då, några mm mindre så räknas fostret som yngre

    Men det kan också handla om att ÄL inte inträffade exakt när man först trodde och sen kan det ta 3-10 dagar innan ägget etablerat sig helt och det kan växa lite i otakt, så 1-2 veckor fel tyder inte på näringsbrist/dålig tillväxt
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är i vecka 32 och har gått upp 2 kg så det är ingen fara. Magmåttet följer sin kurva så bebisen växer som den ska!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag går in i vecka 38 imorgon och har gått upp totalt 4kg. Bebisen växer som den ska, så du behöver nog inte oroa dig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack ska försöka att inte oroa mig mer.

    Är mest orolig eftersom jag fick hf förra graviditeten och i slutet fick inte bebisen så mycket näring, bebisen vägde betydligt mindre än beräknat o blev igångsatt. Tänker att om jag knappt går upp i början o äter dåligt och får hf denna gång också så kommer kanske bebisen få ännu mindre näring.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-28 21:21:53 följande:

    Tack ska försöka att inte oroa mig mer.

    Är mest orolig eftersom jag fick hf förra graviditeten och i slutet fick inte bebisen så mycket näring, bebisen vägde betydligt mindre än beräknat o blev igångsatt. Tänker att om jag knappt går upp i början o äter dåligt och får hf denna gång också så kommer kanske bebisen få ännu mindre näring.


    Är det samma pappa?

    Då är risken mindre för hf igen

    Och bebisen tar det hen behöver även om du inte äter så bra, det är du som först känner av bristen på näring och det verkar inte vara så farligt just nu, du får ju ändå i dig något och det kan ju ändras både hit och dit innan de är dags
Svar på tråden Är det skadligt för fostret?