• Anonym (Anonym)

    Inte bjuden på bröllopet

    En vän gifter sig och jag blir inte bjuden på bröllopet men andra bjuder in mig till möhippan. Även present. Då jag hade tagit för givet att jag skulle bli bjuden blev jag besviken. Hur ska jag agera nu? Känner mig sviken. Jag vill unna vännen en present men tycker själv att det skulle kännas märkligt att få present av en som jag inte har bjudit. Pinsamt skulle jag känna, men hur tänker ni?

  • Svar på tråden Inte bjuden på bröllopet
  • cupcakemom

    Nja jag skulle inte köpa present om jag inte var bjuden. Möjligen skicka ett telegram men jag skulle inte vara med och samla till en stor present

  • Söder73

    Nu hänger jag inte med? Du ska vara med på möhippan men inte på bröllopet?! Hur resonerar bruden då?? Jättekonstigt!

  • Anonym (Filippa)

    Inte bjuden på bröllopet = inte gå på möhippan.

    Varför ska du "unna henne" en present? Blir ju helknasigt när du inte ska delta på bröllopet!

  • Alessia

    Har de som bjudit dig till möhippan fått inbjudningar till bröllopet? Har de det, men inte du, skulle jag inte vara med på möhippan utan se frånvaron av inbjudan som en slags markering  av att bruden och jag inte var fullt så nära vänner som jag trodde.  Jag skulle i så fall endast skicka ett fint kort till brudparet och vänligt önska dem lycka till.

    Har å andra sidan inga av möhippedeltagarna heller blivit bjudna, tänker kanske brudparet ha ett mycket litet bröllop med endast den närmaste släkten närvarande. Då kan ni skramla till en inte alltför dyr gåva eller varför inte se möhippan som brudens present från kompisarna.

  • Anonym (Lisa)
    Söder73 skrev 2016-05-28 20:27:52 följande:

    Nu hänger jag inte med? Du ska vara med på möhippan men inte på bröllopet?! Hur resonerar bruden då?? Jättekonstigt!


    Bruden? Det är väl inte bruden som bjuder in till möhippan?
  • Anonym (Fia)

    Du menar att du inte är bjuden till efterföljande fest? För vigseln, om det är i kyrkan, är ju öppen för vem som helst. 

    Och som svar på din fråga: Jag hade skippat möhippan. 

  • Anonym (!)

    Mina vänner ordnade möhippa men bara dom 4 närmaste var inbjudna på bröllopet då vi begränsade antal vänner då vår släkt är så stor , vi var ca 60 personer .

  • Anonym (M)

    Givetvis kan man gratulera ett brudpar med en present även om man inte deltar på festen. Vare sig konstigt eller pinsamt.

  • Anonym (Välj själv)

    Vi gifte oss borgerligt med bara 3 vittnen och överraskade närmaste familjen med fika/minifest hemma. Inga vänner alls inbjudna. Mina närmaste vänner ordnade dock typ som en mini-möhippa i efterhand, trots att dom inte varit bjudna på vare sig vigsel eller fika. Men då var vi bara ute och käkade middag ihop (de bjöd) vilket passade mig bra. Är inte alls för spex och sånt.

  • Carambolan

    Kan det vara så att din inbjudan kommit bort? Eller att den som anordnar möhippan/presenten inte har fått listan över vilka som är bjudna utan bara antar att du är bjuden?

Svar på tråden Inte bjuden på bröllopet