• ahhopp

    2,5 månad, sover dåligt på dagen

    Hej! Min lilla tjej sover jätte bra på natten ibland hos mig och ibland i sin vagga. (När hon sover i sängen är de för att jag somnar vid amning, hon kan sova var som). På dagen sover hon också jätte bra om jag håller henne i famnen eller sitter bredvid henne, men om jag går där ifrån vaknar hon efter en liten stund.. annars kan hon sova ganska länge. De drabbar inte natt sömnen så hon somnar och vaknar fler gånger istället.. men vill ju att hon ska sova tryggt själv och hur jag vänjer henne med det?

    Jag vill ju att hon ska vara trygg och att jag kan hinna passa på att göra saker medans hon sover!

    Jag lägger alltid filtar framför och bakom henne för att göra den mysigt och trångt för henne, då sover hon bättre men de hjälper inte varje gång..

  • Svar på tråden 2,5 månad, sover dåligt på dagen
  • lövet2

    Det är du som är hennes trygghet än så länge. Spädbarn är liksom inte gjorda för att känna sig trygga själva, utan det kommer med tiden. Hon kan vänjas vid att sova ensam ändå, visst, men det är väldigt mycket jobb för att få henne till det. Enklast för alla är om du helt enkelt har tålamod, låter henne växa till sig och under tiden prövar att ha henne t ex sovande i vagnen inne, så hon kan vara nära dig även under dagen. Eller lägg henne på golvet i köket kanske? Även in i sömnen känner hon din lukt och hör ljuden från dig, och det kan ge tillräckligt med trygghet för att hon ska kunna sova själv.

  • CarroAN

    Min snart 4 månaders kille sover knappt alls på dagen. Han somnar en stund i min famn och ibland när vi är ute och går med vagnen. Jag tänker att så länge jag får sova på natten är jag glad.

  • mimmu

    Jag har en 10-månaders bebis som sovit gott om nätterna direkt från början (såklart vaknade han för att äta när han var mindre) men varit dålig på att sova på dagarna. På dagarna sover han som bäst i sin vagn utomhus, oavsett om den rullar eller står still.

    Har fu provat att lägga bebisen ute på dagarna?

  • Iowhannah

    Säger som mimmu, prova att lägga henne utomhus. Jag har en gosse på 7,5 månader och han sover som bäst i vagnen utomhus. Förmiddagsluren brukar han ta på balkongen (och då får föräldrarna tid att äta frukost i lugn och ro, samt städa och plocka lite) och eftermiddagsluren brukar bli under en långpromenad. Jag har märkt att även om han kan sova inomhus så sover han så himla mycket bättre ute.

  • ahhopp

    Får prova att ha henne ute ? det kanske hjälper! Tack för alla svar!

    Vill hon inte sova utan mig nära så får jag väll anpassa mig tills hon är större men det känns inte som att de ska vara så svårt för henne då hon kan sova själv ibland.. ? Att ha henne där jag är blir svårt ???? vi har 3 våningar kök å vardagsrum på mitten tvättstugan i källan och sovrummen en trappa upp ! Så jag rör mig mycket, så var jag än lägger henne blir hin inte nära ????

Svar på tråden 2,5 månad, sover dåligt på dagen