• majaG

    Tecken på autism?

    Hej!

    Min son är snart 18 månader gammal, världens goaste kille :) har lite funderingar på om han kan ha autism. Jag Vet att han är såpass liten att det kan vara svårt att sätta en diagnos eller att man inte ens gör det nu. Men om fallet är så att det är autism eller något annat vill jag veta hur jag kan hjälpa honom så tidigt som möjligt. Så frågar Er som har erfarenhet vad ni tror om detta: 

    - pratar inte än/säger inga ord.Han bara grymtar.

    - går ofta på tå, men inte alltid. 

    - älskar saker som snurrar runt ex hjul, fläkt, knoppar på lådor.

    - Öppnar och stänger luckor, repeterar.

    - kan bli beroende av en speciell bok och får stora utbrott om man inte läser den om och om igen.

    - inte stor aptit.

    - svår att få ögonkontakt med. Speciellt med andra människor, han reagerar inte om någon ny kommer in i rummet. Man får ropa hans namn flera gånger innan han reagerar. Han söker inte kontakt med andra. Tycker även att blicken är "annorlunda" från andra barn, liksom inte riktigt där...

    - Rädd för höga ljud - eller när man klappar händerna.

    - Härmar ingenting, har aldrig gjort.

    - Väldigt stel i kroppen.

    - Viftar med händerna och spänner sig när han blir exalterad, ex om han ser en takfläkt eller en studsande boll...

    - pekar inte, använder hela handen

    - gnäller mycket

    - skelar ibland.

    - viftar på händerna mot saker, pillar liksom på allt

    jag har en dotter som i samma ålder var helt annorlunda, vi kunde kommunicera på ett helt annat sätt. Hon kunde säga flera ord, härmade, pekade mot saker och vad hon ville ha. Mycket tidigare än min sons ålder.

    De har inte reagerat på BVC än så jag vet inte. Han är en jättegosig och rolig kille. 

    Vad tror ni? 

    Tack :)

  • Svar på tråden Tecken på autism?
  • Kerubmamman

    Jag tycker det låter som en rätt vanlig unge för åldern.  
    Det enda jag direkt funderar på är synen, iom att han är lite "svår" och skelar (skelning är inget tecken på autism). 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Agda)

    Kanske. Ta upp det själv med BVC om du oroar dig.

  • elyse

    Har ni nyss varit på 18-mån-kontroll? Jag tycker att du ska rådfråga då annars. Då är ju i regel en barnläkare med också.

  • majaG

    Hm ja vi ska dit snart, får fråga då :)

    Jag har lagt märke till detta mest för att dottern var mycket mer utvecklad vid denna ålder. Tycker ändå att barn borde reagera på sitt namn när de är 18 månader.. eller iallafall kolla om det kommer in en ny människa i rummet som säger hej. Han vet inte ens vart lampan är om man frågar och detta visste min dotter innan hon fyllde ett. Men hon kanske bara var tidig?

  • elyse
    majaG skrev 2016-05-28 21:13:44 följande:

    Hm ja vi ska dit snart, får fråga då :)

    Jag har lagt märke till detta mest för att dottern var mycket mer utvecklad vid denna ålder. Tycker ändå att barn borde reagera på sitt namn när de är 18 månader.. eller iallafall kolla om det kommer in en ny människa i rummet som säger hej. Han vet inte ens vart lampan är om man frågar och detta visste min dotter innan hon fyllde ett. Men hon kanske bara var tidig?


    Jag tycker att du har anledning att fundera. (Jag är förskollärare, om det här betydelse).
  • Anonym (Git)

    Hej! Jag tycker absolut du ska ta upp dina funderingar på bvc. Vår son fick autismdiagnos när han var 18 månader så det är inte för tidigt.

  • Callew

    AST är ju en ett utvecklingsrelatetat funktionstillstånd, tiden kan göra mycket. Om du vill få lite bättre koll på vilka kognitiva funktioner du kan förvänta dig skulle jag vilja rekommendera Sven-Olofs texter på habilitering.se (tidigare autismforum). Läs dem och tänk UTVECKLING.

    För övrigt ska du ha en eloge för dina goda observationer!

    /Calle

  • Anonym (autismförälder)
    Hej!

    Jag har en son på 4 år som fick diagnosen autism när han var 3 år. Vi började fundera när han var runt 1 år på om det kunde vara något åt det hållet Det vi tänkte mest på var att han ofta inte reagerade på sitt namn, inte pekade, inte förstod så mkt/pratade, och att han viftade med händerna när han blev glad/exalterad.

    Bra att kolla upp så tidigt som möjligt, dels skönt att slippa gå med oro och inte veta men om det skulle vara autism eller liknande så r det bra med tidig diagnos för så bra hjälp som möjligt.

Svar på tråden Tecken på autism?