• Anonym (Ignorerad)

    Vad är det för fel på min psykolog?

    För tre år sen började jag gå hos min psykolog för en Adhd-utredning. Allt gick bra och jag slutade gå när diagnosen var satt.

    För ca ett år sen fick jag börja gå till honom igen då jag fått kraftiga ångestattacker. Allt lugnt och vi började med terapi och behandling. Sen avbokade jag ett besök och fick inte en ny tid förrens ett par månader.

    I vintras hade vi setts regelbundet i ett par månader. Jag blev sjuk och avbokade ett möte. Sedan dess, i december har jag försökt att få en ny tid. Ringt men han svarar aldrig i telefon, mejlat kanske ett tiotal gånger och skrivit att jag verkligen mår dåligt och behöver en ny tid så vi kan fortsätta. Inget svar!

    Min sjuksköterska på samma enhet pratar med honom och han säger att han sett mina mejl och ska kontakta mig, men inget händer.

    Nu har det snart gått 6 månader och fortfarande inte ett knyst från honom. Vad fan är det för fel på gubben? Jo föresten han har beklagat sig över att jag missar tider och att behandlingen kräver att vi ses regelbundet. Men hur gan ska jag göra det, får ju ingen ny tid!

    Jag mår skit och känner mig övergiven. Han känner mig mycket väl eftersom jag gått länge hos honom och jag tycker han är kompetent och duktig men det här fattar jag noll av.

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Vad är det för fel på min psykolog?
  • Anonym (Fffxf)

    Han har beklagat sig över att du missar tider, hur många då?

  • Anonym (Mycket att göra)

    Han har förmodligen jättemånga patienter och tvingas prioritera de som 1 inte fått någon diagnos och 2 inte redan fått en behandling. Det är nog inte svårare än så även om det såklart är trist att det är så.

    Missar man en tid där jag jobbar kan man få vänta 4-6 månader på en ny.

  • S c h n a

    Well. Jag har aldrig i hela mitt liv "fått" gå till en psykolog trots att jag sökte omkring 2009 och sedan 2012 igen. Står fortfarande i kö, så omkring 2036 kanske?

    Det är helt enkelt oerhört långa köer. Missa inte tiderna du får.

  • Långbenopluto

    Rubriken är fel! Det är inte fel på psykologen, det är fel på dig som är så oansvarig att du missar tider som andra så gärna vill ha!

  • neverpreggo

    Du har haft en del trådar om detta innan? Gå högre upp.

    Att trycka ner TS för att hon avbokat en tid av okänd orsak samt varit sjuk en gång med lång tid emellan... FL i nötskal.

  • sarafamilj
    S c h n a skrev 2016-05-29 19:55:54 följande:

    Well. Jag har aldrig i hela mitt liv "fått" gå till en psykolog trots att jag sökte omkring 2009 och sedan 2012 igen. Står fortfarande i kö, så omkring 2036 kanske?

    Det är helt enkelt oerhört långa köer. Missa inte tiderna du får.


    Vad sorgligt! Hoppas verkligen du får en tid snart.
  • S c h n a
    sarafamilj skrev 2016-05-29 21:15:05 följande:

    Vad sorgligt! Hoppas verkligen du får en tid snart.


    Mja, jag kan nog lägga ner det och börja kika på privata alternativ istället.
  • Anonym (Ej domare)
    Scalaren skrev 2016-05-29 21:02:40 följande:

    Rubriken är fel! Det är inte fel på psykologen, det är fel på dig som är så oansvarig att du missar tider som andra så gärna vill ha!


    Ajaj- inte döma så. Adhd är ju en diagnos som inte hjälper till när det gäller att passa tider och komma iväg.

    Ts- ge inte upp. Ring vårdcentralen och börja med en annan samtalskontakt?
  • Anonym (Ignorerad)
    Anonym (Fffxf) skrev 2016-05-29 19:17:21 följande:

    Han har beklagat sig över att du missar tider, hur många då?


    Två tider max tre på ett år.
  • Anonym (Ignorerad)
    Anonym (Mycket att göra) skrev 2016-05-29 19:23:47 följande:

    Han har förmodligen jättemånga patienter och tvingas prioritera de som 1 inte fått någon diagnos och 2 inte redan fått en behandling. Det är nog inte svårare än så även om det såklart är trist att det är så.

    Missar man en tid där jag jobbar kan man få vänta 4-6 månader på en ny.


    Ja men nu har det ju gått 6 månader. Och han sa till min sjuksköterska att han skulle ge mig en tid vid påsk men inget hände.
  • Anonym (Ignorerad)
    Scalaren skrev 2016-05-29 21:02:40 följande:

    Rubriken är fel! Det är inte fel på psykologen, det är fel på dig som är så oansvarig att du missar tider som andra så gärna vill ha!


    Fast jag kan väl bli sjuk? Och 2-3 gånger på ett år är väl inte mycket?
  • Anonym (Ignorerad)
    Anonym (Ej domare) skrev 2016-05-29 21:50:14 följande:

    Ajaj- inte döma så. Adhd är ju en diagnos som inte hjälper till när det gäller att passa tider och komma iväg.

    Ts- ge inte upp. Ring vårdcentralen och börja med en annan samtalskontakt?


    Ja fast jag har blivit remittetad till beroendemottagningen så tillhör dem. Kanske borde be om en annan psykolog i samma enhet men då är jag rädd för vad psykologen ska tro + att han känner mig så väl ju blir jobbigt att byta.
  • Anonym (Fffxf)
    Anonym (Ignorerad) skrev 2016-05-29 22:04:08 följande:

    Två tider max tre på ett år.


    Det är inte så att du även kommit försent en del också, eller visat dig oengagerad på andra sätt? Vill inte beskylla dig för nåt, bara hitta orsaken liksom. Du är rädd för vad den nya psykologen ska tycka?
  • Anonym (Ignorerad)
    Anonym (Fffxf) skrev 2016-05-30 08:24:27 följande:

    Det är inte så att du även kommit försent en del också, eller visat dig oengagerad på andra sätt? Vill inte beskylla dig för nåt, bara hitta orsaken liksom. Du är rädd för vad den nya psykologen ska tycka?


    Nej aldrig kommit försent faktiskt. Rädd att "såra" den gamla psykologen.
  • Anonym (Fffxf)
    Anonym (Ignorerad) skrev 2016-05-30 08:28:03 följande:

    Nej aldrig kommit försent faktiskt. Rädd att "såra" den gamla psykologen.


    Men det får du sluta med, faktiskt. Varför ska du bry dig om den gamla psykologen öht, han bryr ju sig inte om dig heller för övrigt? Sluta tänka så där, bry dig om dig själv istället.
  • Anonym (Ignorerad)
    Anonym (Fffxf) skrev 2016-05-30 08:49:08 följande:

    Men det får du sluta med, faktiskt. Varför ska du bry dig om den gamla psykologen öht, han bryr ju sig inte om dig heller för övrigt? Sluta tänka så där, bry dig om dig själv istället.


    Ja men jag respekterar honom. Han är kompetent och duktig på det han gör. Är konflikträdd och vill inte att han ska ogilla mig. Min sjuksköterska så dock att han kanske är sur för att jag hoppade av min universitetsutbildning. Han peppade mig att ta upp studierna men jag hade så mycket ångest att jag valde att sluta.
  • S c h n a
    Anonym (Ignorerad) skrev 2016-05-30 08:53:48 följande:

    Ja men jag respekterar honom. Han är kompetent och duktig på det han gör. Är konflikträdd och vill inte att han ska ogilla mig. Min sjuksköterska så dock att han kanske är sur för att jag hoppade av min universitetsutbildning. Han peppade mig att ta upp studierna men jag hade så mycket ångest att jag valde att sluta.


    Strunta i det, ni har ingen relation privat och dessutom lär han väl förstå varför du byter. Ta någon annan om du kan.
  • Anonym (Ignorerad)
    S c h n a skrev 2016-05-30 08:58:05 följande:

    Strunta i det, ni har ingen relation privat och dessutom lär han väl förstå varför du byter. Ta någon annan om du kan.


    Tänker att jag gör ett sista försök i att ringa honom igen och väntar till nästa vecka så jag ska träffa min sjuksköterska. Då säger jag till henne att jag vill byta psykolog.
  • Anonym (Ej domare)
    Anonym (Ignorerad) skrev 2016-05-30 08:53:48 följande:

    Ja men jag respekterar honom. Han är kompetent och duktig på det han gör. Är konflikträdd och vill inte att han ska ogilla mig. Min sjuksköterska så dock att han kanske är sur för att jag hoppade av min universitetsutbildning. Han peppade mig att ta upp studierna men jag hade så mycket ångest att jag valde att sluta.


    Jag kan lova dig att han är proffsig och inte tar illa upp. Ibland ber patienter att få byta ansikte mot ansikte och det är ok.
  • Anonym (Mycket att göra)

    Om han är sur på dig för att du hoppat av en utbildning är han extremt oprofessionell. Och om du är konflikträdd är detta ett perfekt tillfälle att träna!

Svar på tråden Vad är det för fel på min psykolog?