• Anonym (Gröna­vavund­)
    Äldre 29 May 00:53
    1727 visningar
    16 svar
    16
    1727

    Känner avundsjuka. :/

    Ser mig omkring och känner sådan otrolig avundsjuka. Jag hade en tuff uppväxt, en tuff tonårstid, tufft vuxenliv och har haft ett tufft liv.

    Alla andra slutför utbildningar, har perfekta förhållanden och verkar så lyckliga. Själv försöker Jag överleva min ångest och klara av mitt liv.

    Jag är grön av avund och det blir bara värre. :/

    Det känns som jag från start aldrig fick chansen till ett normalt liv. Hatar att tänka såhär men har fan blivit bitter och tycker synd om mig själv vilket bara skapar mer ångest.

  • Svar på tråden Känner avundsjuka. :/
  • Anonym (Inte lätt)
    Äldre 29 May 07:19
    #1

    Många utgår helt felaktigt från att alla andra har haft det så enkelt.

    När jag möter nya människor så tror dom lätt att jag glidit genom livet på en räkmacka. Ingenting kan vara mer fel. Idag har jag ett fantastiskt liv men jag har också kämpat stenhårt.

    Jag hade en uppväxt och ungdomstid full av mobbing, alkoholism, ätstörningar, ångest, sorg osv. Idag har jag en fin familj, god ekonomi, bra boende, fint jobb och ett exemplariskt äktenskap.

    Jag tycker inte att du ska tro att andra har/har haft det enklare än dig. Det kanske bara ser ut som det. Någon som har ett väldigt bra liv idag kanske har kämpat genom saker som är 100 gånger värre än det du gått igenom. Du har inte en aning. Många, inklusive jag själv, pratar inte om sin uppväxt i negativ mening även om den varit hård. Istället fokuserar man på dom fina bitarna och låter dom definiera ens uppväxt.

    Det är lätt hänt att skylla alla sina misstag på tidigare motgångar. Ex. "jag klarar inte av relationer, det är mammas fel för hon älskade mig aldrig." " Jag kan inte slutföra en utbildning. Det är pappas fel för han berömde mig aldrig" osv. Det är en väldig kick när man kommit vidare och inser att allt annat kvittar. Man har själv makten att göra egna, goda val och ta egna beslut. Att man inte kan skylla sina dåliga beslut på någon eller något annat. Man har makten över sitt egna liv.

    Kanske så blir du mindre avundsjuk och mer inspirerad om du tittar på människorna i din omgivning och inser att några av dom haft det lika svårt, eller svårare, än dig. Dom har bara lyckats gå vidare och släppa bitterhet och offermentalitet.

  • Anonym (Siren­)
    Äldre 29 May 07:47
    #2
    Anonym (Grönavavund) skrev 2016-05-29 00:53:36 följande:

    Ser mig omkring och känner sådan otrolig avundsjuka. Jag hade en tuff uppväxt, en tuff tonårstid, tufft vuxenliv och har haft ett tufft liv.

    Alla andra slutför utbildningar, har perfekta förhållanden och verkar så lyckliga. Själv försöker Jag överleva min ångest och klara av mitt liv.

    Jag är grön av avund och det blir bara värre. :/

    Det känns som jag från start aldrig fick chansen till ett normalt liv. Hatar att tänka såhär men har fan blivit bitter och tycker synd om mig själv vilket bara skapar mer ångest.


    Det är samt alltihopa. Om att det är orättvist alltså.

    Samtidigt är vi alla bara människor och om man gör så gott man kan så gör man tillräckligt.

    Får du någon hjälp utifrån? Hur gammal är du?
  • Anonym (Siren­)
    Äldre 29 May 07:51
    #3
    Anonym (Inte lätt) skrev 2016-05-29 07:19:41 följande:

    Många utgår helt felaktigt från att alla andra har haft det så enkelt.

    När jag möter nya människor så tror dom lätt att jag glidit genom livet på en räkmacka. Ingenting kan vara mer fel. Idag har jag ett fantastiskt liv men jag har också kämpat stenhårt.

    Jag hade en uppväxt och ungdomstid full av mobbing, alkoholism, ätstörningar, ångest, sorg osv. Idag har jag en fin familj, god ekonomi, bra boende, fint jobb och ett exemplariskt äktenskap.

    Jag tycker inte att du ska tro att andra har/har haft det enklare än dig. Det kanske bara ser ut som det. Någon som har ett väldigt bra liv idag kanske har kämpat genom saker som är 100 gånger värre än det du gått igenom. Du har inte en aning. Många, inklusive jag själv, pratar inte om sin uppväxt i negativ mening även om den varit hård. Istället fokuserar man på dom fina bitarna och låter dom definiera ens uppväxt.

    Det är lätt hänt att skylla alla sina misstag på tidigare motgångar. Ex. "jag klarar inte av relationer, det är mammas fel för hon älskade mig aldrig." " Jag kan inte slutföra en utbildning. Det är pappas fel för han berömde mig aldrig" osv. Det är en väldig kick när man kommit vidare och inser att allt annat kvittar. Man har själv makten att göra egna, goda val och ta egna beslut. Att man inte kan skylla sina dåliga beslut på någon eller något annat. Man har makten över sitt egna liv.

    Kanske så blir du mindre avundsjuk och mer inspirerad om du tittar på människorna i din omgivning och inser att några av dom haft det lika svårt, eller svårare, än dig. Dom har bara lyckats gå vidare och släppa bitterhet och offermentalitet.


    Fast det är ju inte så enkelt. Det finns en anledning till att de som haft dålig uppväxt MYCkET oftare hamnar snett.och desto fler negativa aspekter, desto större risk. Tur för dig att just du klarade av att komma ut så pass oskadd som du gjorde!
  • Anonym (Gröna­vavund­) Trådstartaren
    Äldre 29 May 08:18
    #4
    Anonym (Inte lätt) skrev 2016-05-29 07:19:41 följande:

    Många utgår helt felaktigt från att alla andra har haft det så enkelt.

    När jag möter nya människor så tror dom lätt att jag glidit genom livet på en räkmacka. Ingenting kan vara mer fel. Idag har jag ett fantastiskt liv men jag har också kämpat stenhårt.

    Jag hade en uppväxt och ungdomstid full av mobbing, alkoholism, ätstörningar, ångest, sorg osv. Idag har jag en fin familj, god ekonomi, bra boende, fint jobb och ett exemplariskt äktenskap.

    Jag tycker inte att du ska tro att andra har/har haft det enklare än dig. Det kanske bara ser ut som det. Någon som har ett väldigt bra liv idag kanske har kämpat genom saker som är 100 gånger värre än det du gått igenom. Du har inte en aning. Många, inklusive jag själv, pratar inte om sin uppväxt i negativ mening även om den varit hård. Istället fokuserar man på dom fina bitarna och låter dom definiera ens uppväxt.

    Det är lätt hänt att skylla alla sina misstag på tidigare motgångar. Ex. "jag klarar inte av relationer, det är mammas fel för hon älskade mig aldrig." " Jag kan inte slutföra en utbildning. Det är pappas fel för han berömde mig aldrig" osv. Det är en väldig kick när man kommit vidare och inser att allt annat kvittar. Man har själv makten att göra egna, goda val och ta egna beslut. Att man inte kan skylla sina dåliga beslut på någon eller något annat. Man har makten över sitt egna liv.

    Kanske så blir du mindre avundsjuk och mer inspirerad om du tittar på människorna i din omgivning och inser att några av dom haft det lika svårt, eller svårare, än dig. Dom har bara lyckats gå vidare och släppa bitterhet och offermentalitet.


    Förstår ditt resonemang helt och gillar inte att skylla på diverse händelser etc. Men vad gör man när man har sån ångest att allt omkring en havererar?
  • Anonym (Gröna­vavund­) Trådstartaren
    Äldre 29 May 08:20
    #5
    Anonym (Siren) skrev 2016-05-29 07:47:04 följande:

    Det är samt alltihopa. Om att det är orättvist alltså.

    Samtidigt är vi alla bara människor och om man gör så gott man kan så gör man tillräckligt.

    Får du någon hjälp utifrån? Hur gammal är du?


    Jag är 34 år. Får hjälp men nu har jag inte fått en ny tid till min psykolog på ett halvår. Jag mejlar honom och försökt att ringa men får ingen ny tid. :/

    Känner hopplöshet....
  • Äldre 29 May 08:26
    #6

    I korthet:
    - Du kan varken ändra historien eller andra människor, utan bara dig själv och framtiden.
    - Begränsningar och möjligheter finns nästan bara i ditt huvud. DU väljer vilka du plockar fram eller bort.

  • Anonym (Inte lätt)
    Äldre 29 May 08:26
    #7
    Anonym (Siren) skrev 2016-05-29 07:51:46 följande:

    Fast det är ju inte så enkelt. Det finns en anledning till att de som haft dålig uppväxt MYCkET oftare hamnar snett.och desto fler negativa aspekter, desto större risk. Tur för dig att just du klarade av att komma ut så pass oskadd som du gjorde!


    Jo det är sant! Just därför krävs det en massa hårt arbete, inte bara tur, för att gå vidare och känna att man lyckas.

    Om man tittar på andra och bara utgår från att dom haft det lättare så kan man omedvetet förminska någons kamp. Dessutom är det väldigt nedvärderande mot sin omgivning att tänka så om andra och det förstärker lätt offertankar och tankar om hjälplöshet. Kanske tittar man på sin lyckade granne och fnyser att dennes räkmacka när personen i själva verket överlevt och övervunnit någit som är större än man själv ens kan föreställa sig? Då missar man ju en inspirerande bekantskap i förmån för sina fördommar och självcentrering.
  • Anonym (Inte lätt)
    Äldre 29 May 08:29
    #8
    Anonym (Grönavavund) skrev 2016-05-29 08:18:49 följande:

    Förstår ditt resonemang helt och gillar inte att skylla på diverse händelser etc. Men vad gör man när man har sån ångest att allt omkring en havererar?


    Sök en ny psykolog. Sätt dig i akutens väntrum varje dag om det krävs. Du gar rätt till vård enligt vårdgarantin. Din tidigare psykolog har kanske fullt? Kanske problem privat?
  • Anonym (Gröna­vavund­) Trådstartaren
    Äldre 29 May 08:42
    #9
    Farfallos skrev 2016-05-29 08:26:04 följande:

    I korthet:

    - Du kan varken ändra historien eller andra människor, utan bara dig själv och framtiden.

    - Begränsningar och möjligheter finns nästan bara i ditt huvud. DU väljer vilka du plockar fram eller bort.


    Ja det är lätt att skriva som du gör men att göra det är en annan femma tycker jag.
  • Anonym (Gröna­vavund­) Trådstartaren
    Äldre 29 May 08:45
    #10
    Anonym (Inte lätt) skrev 2016-05-29 08:26:09 följande:

    Jo det är sant! Just därför krävs det en massa hårt arbete, inte bara tur, för att gå vidare och känna att man lyckas.

    Om man tittar på andra och bara utgår från att dom haft det lättare så kan man omedvetet förminska någons kamp. Dessutom är det väldigt nedvärderande mot sin omgivning att tänka så om andra och det förstärker lätt offertankar och tankar om hjälplöshet. Kanske tittar man på sin lyckade granne och fnyser att dennes räkmacka när personen i själva verket överlevt och övervunnit någit som är större än man själv ens kan föreställa sig? Då missar man ju en inspirerande bekantskap i förmån för sina fördommar och självcentrering.


    Ja jag förstår ju helt rationellt såklart att det finns andra som jag det värre. Men det hjälper ju inte min situation att bli bättre. Mycket förminskande..
  • Anonym (Gröna­vavund­) Trådstartaren
    Äldre 29 May 08:48
    #11
    Anonym (Inte lätt) skrev 2016-05-29 08:29:35 följande:

    Sök en ny psykolog. Sätt dig i akutens väntrum varje dag om det krävs. Du gar rätt till vård enligt vårdgarantin. Din tidigare psykolog har kanske fullt? Kanske problem privat?


    Jag går på berondemottagningen då jag haft ett tidigare missbruk. Jag läkare, sjuksköterska och psykolog där. Min sjuksköterska har sagt åt honom att ge mig en ny tid men inget händer. Jag mejlat tiotals gånger och skrivit att jag har jätteproblem med ångesten men inget sker. Kan jag byta psykolog i samma enhet eller hur funkar det? Kan jag gå till vårdcentralen eller remitteras jag bara tillbaka då? Min psykolog vet ju allt om mig känns tungt att byta.
  • Äldre 29 May 09:01
    #12
    Anonym (Grönavavund) skrev 2016-05-29 08:42:40 följande:
    Ja det är lätt att skriva som du gör men att göra det är en annan femma tycker jag.
    Det kan vara svårt av olika anledningar, men det är faktum som du måste ta in, och inte vifta bort med att det är svårt. För det finns faktiskt ingen annan väg bort från där du befinner dig, än via dessa insikter. Jag menar inte att detta är det enda du behöver, för helt uppenbart behöver du samtala med någon annan (och kanske äta rätt och träna för att må bättre) men oavsett det så, det finns ingen annan väg att gå än framåt, och det kommer inte att dimpa ner en lottovinst eller god fé och ställa saker till rätta, utan när du i framtiden finner ro och lycka så kommer det vara pga dina egna aktiva val. Det kanske är svårt att precisera dessa val idag, och svårt att bara se framåt nu, men du måste inse att det är komponenter som kommer att finnas med i din lyckliga framtid.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Anonym (Blä)
    Äldre 29 May 09:02
    #13

    Jag har samma tendenser som du till avundsjuka, att se andras lycka osv. Det är väldigt jobbigt och nedbrytande. Jag har arbetat väldigt mycket med mig själv, har haft en underbar terapeut, men kommer nog aldrig riktigt hela vägen.

    Jag har numera som mål att känns någon form av lycka varje dag, att vara med självcentrerad i betydelsen att inte se allt lyckat hos andra och att ständigt påminna mig om att allt bara är i mitt eget huvud. Det är jag som har makten över mina känslor, det är jag som väljer hur jag tar hand om känslorna som kommer. Jag vet att det låter hårt om man är mitt i värsta ångesten och jag har som sagt jobbat målmedvetet i över 5 år för att nå så här pass långt. Det tog nog tre år att inse att jag såg mig själv som ett offer och sluta med det förhållningssättet...

    Jag hade aldrig klarat mig såhär långt utan en terapeut som inte bara är duktig utan även passar ihop med mig rent personligt. Har gått hos en psykoterapeut på Sankt Lukas.

    Om du inte ens får svar på mejl från din psykolog är det tveksamt om det är rätt person för någon som behöver stöd! Du eller någon annan... Du måste få byta!

  • Anonym (1)
    Äldre 29 May 09:07
    #14
    Anonym (Siren) skrev 2016-05-29 07:51:46 följande:
    Fast det är ju inte så enkelt. Det finns en anledning till att de som haft dålig uppväxt MYCkET oftare hamnar snett.och desto fler negativa aspekter, desto större risk. Tur för dig att just du klarade av att komma ut så pass oskadd som du gjorde!
    fast det är ändå kloka ord, man måste kämpa! Hela tiden måste man kämpa. Om man bara konstaterar att "alla andra har det bättre än jag har" och sen inte gör mer än fastnar i den tanken, tja, då händer liksom inget heller. Jag påstår inte att det är lätt, men vad annat kan man göra än att fortsätta sträva framåt? Ta hjälp av alla instanser du behöver, men ge aldrig upp och framför allt, lasta inte läget på andra människor (även om det säkerligen kan vara deras "fel" (tex en usel förälder), så är det inte deras fel just nu utan du själv måste framåt!
  • Anonym (Siren­)
    Äldre 29 May 10:48
    #15
    Anonym (Inte lätt) skrev 2016-05-29 08:26:09 följande:

    Jo det är sant! Just därför krävs det en massa hårt arbete, inte bara tur, för att gå vidare och känna att man lyckas.

    Om man tittar på andra och bara utgår från att dom haft det lättare så kan man omedvetet förminska någons kamp. Dessutom är det väldigt nedvärderande mot sin omgivning att tänka så om andra och det förstärker lätt offertankar och tankar om hjälplöshet. Kanske tittar man på sin lyckade granne och fnyser att dennes räkmacka när personen i själva verket överlevt och övervunnit någit som är större än man själv ens kan föreställa sig? Då missar man ju en inspirerande bekantskap i förmån för sina fördommar och självcentrering.


    Måste allt vara svartvitt? Om man är människa och lever långt utanför normerna, oavsett orsak, så får man perioder där man mår mer eller mindre dåligt. Det betyder ju inte att man aldrig i hela sitt liv försökt eller kommer att försöka? Ts behöver inte (tror jag) höra att hen inte försökt tillräckligt och borde "skärpa till sig".
  • Anonym (Siren­)
    Äldre 29 May 10:50
    #16
    Anonym (Grönavavund) skrev 2016-05-29 08:20:28 följande:

    Jag är 34 år. Får hjälp men nu har jag inte fått en ny tid till min psykolog på ett halvår. Jag mejlar honom och försökt att ringa men får ingen ny tid. :/

    Känner hopplöshet....


    Ett halvår? Ja då är det nog dags att byta faktiskt. Om du sagt att du behöver tid så länge. Kanske är din psykolog inte heller på topp just nu, sånt händer.
Svar på tråden Känner avundsjuka. :/