• Thor68

    MS eller Stress ?

    En kollega till mig upplevde under en mentalt mycket stressig period i sitt liv (+5 år sedan) diverse konstiga symptom, så hen kontaktade vården. Hen har en MS-sjuk släkting och blev förstås orolig för att det var MS. Hen fick genomgå en grundlig undersökning och en hjärnscanning. Vid hjärnscanning såg även läkaren att något inte stämmande och därefter fick hen diagnosen MS. Inte kul.

    Det jag tycker är konstig är att min kollega i dag inte upplever några symptom från sin sjukdom, och har efter diagnosen aldrig gjort. Inga skov, inga mediciner utan business as usual. Jag vet att om man lider av osund stress, så kan kroppen svara med alla möjliga symptom och jag är säker på att även hjärnan kan bete sig märkligt och säkert visa tecken på sjukdom under en sådan period. Kan läkarna ha gjort en förhastad bedömning, så min kollega faktiskt inte har MS, eller kan man ha MS utan några som helst problem i åratal? Jag känner andra som fått diagnosen MS, men ingen av dessa är symptomfria, även om det går upp och ner.

    Hen verkar inte vara intresserad av att ta upp denna diskussion med sin läkare, fast det skulle jag ha gjort, men detta är ju inte min sak.

    Vad tänker ni?

Svar på tråden MS eller Stress ?