• Anonym (Boop)
    Äldre 29 May 10:36
    889 visningar
    5 svar
    5
    889

    Hjälp ang. Sjukpenning FÖRVIRRAD!

    Hej!

    Min sambo sjukskrev sig från sitt jobb i 2-3 månader pga depression och ångest men blev uppsagd, sen gjorde han en steloperation och var sjukskriven ytterligare 3-4 månader, sen började han studera. Nu är det så att han inte har blivit bättre psykiskt och har skippat lektioner osv pga att han inte kunde ta sig ur sängen och funderar på sjukskrivning igen. Hur funkar det med SGI och så? Har bara hittat om man jobbar innan studier men vad gäller om man är sjukskriven innan studierna? Vad händer med SGI:t?

    Om någon kan förklara så uppskattas det supermycket! Vi båda vet inte om vi ska ansöka om sjukpenning eller ansöka hos soc istället annars. Ha det gott!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-29 10:38
    Han sjukskrev sig alltså först i Januari 2015 som jag förstått det och var sjukskriven fram till 17 Augusti då han började studera.

  • Svar på tråden Hjälp ang. Sjukpenning FÖRVIRRAD!
  • Äldre 29 May 20:44
    #1

    Ring försäkringskassan.

  • Anonym (Tully­)
    Äldre 30 May 11:46
    #2

    Han behåller sin SGI då han pluggar, så blir han sjukskriven nu har han samma SGI som innan förutsatt att han inte har några glapp. Jag förlorade hela min SGI för att jag skrev in mig hos Arbetsförmedlingen andra dagen som sjukskriven istället för första dagen.

  • Anonym (Tully­)
    Äldre 30 May 11:47
    #3

    Som arbetslös ska det stå, inte som sjukskriven.

  • Anonym (Handl­äggare­)
    Äldre 11 Jun 23:10
    #4
    Anonym (Tully) skrev 2016-05-30 11:46:36 följande:

    Han behåller sin SGI då han pluggar, så blir han sjukskriven nu har han samma SGI som innan förutsatt att han inte har några glapp. Jag förlorade hela min SGI för att jag skrev in mig hos Arbetsförmedlingen andra dagen som sjukskriven istället för första dagen.


    Om han studerar med studiemedel, ja. Annars skyddas den inte.
  • Anonym (Tully­)
    Äldre 12 Jun 03:06
    #5
    Anonym (Handläggare) skrev 2016-06-11 23:10:31 följande:

    Om han studerar med studiemedel, ja. Annars skyddas den inte.


    Det är ju underförstått. Sedan räcker det med att han tar ut bidragsdelen för att SGI: n ska bli skyddad.
Svar på tråden Hjälp ang. Sjukpenning FÖRVIRRAD!