• wildflowers

    Läkare vill att jag i princip slutar amma

    Hej!

    Har en 10- månaders bebis som typ sedan födseln haft problem med förstoppning vilket såklart har gett försämrad aptit! Det tog ett tag tills vi fick hjälp och han fick bra hjälp... hursomhelst mitt barn har slutat följa kurvan lite och på kurvan går han neråt. Inte mtk men ändå. Han är snart 10 månader och väger 8.5 kg. Läkaren ville att jag skulle sluta amma nästan helt, bara amma på morgon och kväll. Inget på natten så han ska bygga upp en hunger. jag känner att detta är omöjligt att göra. Han är ofta petig och kinkig vid maten, det känns som jag måste "tvinga" i honom hans laxerande medicin med morgontröten. Genom att leka i honom gröten (som är viktig för magen inte ska bli kaos) han dricker dåligt också. Ibland är han jätteglad i maten ochh äter bra men ibland vill han inte alls. Några skedar mat sen tar det stopp. Gråtet och gnäller då vill han bara amma och för att komma till ro och somna får han det. Försöker få i honom frukost lunch o middag amning emellan, men det blir inga stora portioner mat. Vi har inge bråttom med maten då sonen ska va hemma tills han blir 2. Överlag känns han typ lite sen med allt..

    Men jag har förstått det att det inte skiljer så mkt i kalorier på bröstmjölk och barnmatsburkar. Så vad spelar det för roll om han hellre vill amma? Denna läkare har gjort mig osäker på vad jag ska göra och när jag ammar (som jag inte har nåt problem med) så får jag dåligt samvete ja nästan ångest för att jag gör fel. jag ammar för att mitt barn verkar behöva det. jag är rädd för att om jag slutar så får han inte i sig tillräckligt vätska?! Äter helt mjölkproteinfritt och det är såklart tråkigt för mig men jag gör alltid det nästa för mitt barn.

    Tillagar all mat från grunden för att han inte ska bli förstoppad Av rismjölet i barnmatsburkarna. För visst är rismjöl förstoppande?

    Ibland tänker jag att jag kanske borde sluta amma helt? Fast som sagt det stör väl mig inte egentligen...

  • Svar på tråden Läkare vill att jag i princip slutar amma
  • Catti41

    Jag skulle nog snarare ta en period och amma mycket mycket mer. Sluta med gröt och "tung" mat. Frukt grönsaker (inte vanan) och kanske hårt bröd och så mkt dryck som går. Ingen välling eller ersättning. Satsa på amningen några veckor jättemkt (om du fortfarande är föräldraledig, eller kanske under semestern). Låt barnet styra själv o se om ni får bukt med magen.

    Har någon undersökt varför barnet har såna problem med magen? Eller har man bara trott att det beror på amningen (vilket ju är minst troligt eftersom den är det som barn ska ha som huvudsaklig föda det första året)

  • Lena

    Jag hade ammat mer och gett mindre vanlig mat för att det är snällare mot bebismagar.

  • Griseknoen35

    Lyssna på läkaren. Du vet aldrig vem eller i vilket syfta någon svarar på familjeliv. Är du osäker på läkaren, byt läkare och få ett andra utlåtande.

  • Liinaa91

    Min dotter va så. Ville bara amma och åt inget. Det kommer en tid då amning inte mättar barnet. Så gör vad doktor säger och minska amningen så han äter. Tro mig dom äter tillslut även om man känner sig fruktansvärd.

  • wildflowers
    Liinaa91 skrev 2016-05-29 17:17:07 följande:

    Min dotter va så. Ville bara amma och åt inget. Det kommer en tid då amning inte mättar barnet. Så gör vad doktor säger och minska amningen så han äter. Tro mig dom äter tillslut även om man känner sig fruktansvärd.


    När var denna tid för din bebis? Hur tog ni er ur det?
  • Liinaa91

    Detta va från att hon fyllde 6 månader fram till jag slutade amma. Det är som du säger hon ville inte äta samt va hon konstant förstoppad och dom på BVC sa att det är normalt.. vilket jag inte begriper. Men jag tog saken i egna händer och gav microlax när det hade gått veckor sen sist eftersom jag la katrinplommon i gröt och som mellanmål men det inte fungerade. Tyvärr åt hon inte så bra tills jag slutade amma. Envis va hon ville bara ha bröstet men jag ammade fram till 14 månader men då ammade jag inte hela tiden.

    Nu är hon 2 äter helt ok. Har sina dagar då hon matvägrar men det är bara att ge mat dom gillar för att inte dom ska må dåligt.

  • fluu

    Min dotter har visserligen aldrig lidit av förstoppning, men hon har alltid varit pluttig, gått ner i vikt i perioder, är allergisk, hade problem med maten under första året och tja, lite av varje.

    Min dotter vägde för det första mindre än vad din son gör när hon var i samma ålder. Ibland gick hon upp i vikt, ibland ner och väldigt ofta stod hon still(så är det fortfarande). Vi utredde för att se om det var något fel och upptäckte två allergier(varav en har vuxit bort), men det var också allt. Vi har en fantastisk bvc-sköterska som lärt oss att inte oroa oss och istället fokusera på att dottern mår bra och är glad. Men liten. Läkaren vi hade innan var däremot väldigt vikt-fixerad och ville stressa på med både det ena och det andra som dottern inte mådde bra av(och gick ner ännu mer av). Till slut lärde vi oss att säga nej och lita till vad vi kände var rätt för dottern.

    Dottern var också väldigt fäst vid amningen och tämligen ointresserad av "vanlig" mat. Pga läkaren försökte vi pressa på med att byta ut amning mot fast föda, men sket till slut i det eftersom dottern ju faktiskt mådde bra av amningen. Efterhand började hon äta mer när hon fick styra allt själv(blw).

    Så jag skulle råda till att lita till er själva, ni känner barnet. Är ni oroliga så be att få utreda barnet för att se att det inte är något fel. Är ni osäkra så sök annan läkare för en ny åsikt. Kom ihåg att barn är väldigt olika.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Kan tillägga att dottern äter som en häst idag, det vände över en natt ungefär.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sallysally

    Jag jobbar bl.a. Med barn och deras kost. Näringen i amningen räcker inte för en 10 månaders som näring. Efter 6mån behöver barnet annan mat också bl.a. Pga lågt järn i amningen men även för att det inte räcker överlag när barnet är äldre. Det är jättebra att du ammar men försök göra så att du ammar de gånger det är svårt att skippa den tex inför sömn osv men amma inte precis innan måltider. Lägg extra rapsolja eller smör i maten.

Svar på tråden Läkare vill att jag i princip slutar amma