• Anonym (TS)

    Få som man vill hos frisören?

    Nu känner ni ju inte mig men jag har inte problem med livet i övrigt. Det är just att gå till frisören som är en riktig huvudvärk.

    De ska alltid försöka övertala mig att göra någon annan frisyr än den jag från början ber om.

    Det skapar tydligen stor förvirring när jag ber dem fixa min lugg då jag har en virvel, ibland påstås det att det är omöjligt trotts att jag kommer in med en sådan lugg jag vill ha, bara att den börjat bli för lång.

    De avslutar alltid med deras standard bollfrisyr som tillverkas med rundborste och hårfön, luggen lyckas de ofta "locka" åt fel håll så att den ligger som ett C utåt mot pannan, så står de där och ser konfunderade ut. Sedan vill de alltid använda massa produkter i håret trotts att jag (kanske bara jag?) bara vill komma hem och duscha bort alla småhår och bli av med den hemska bollfrisyren.

    Denna procedur eller varianter av den stöter jag på var jag än går, billig som dyr frisör.

    Ofta ska de småprata också men verkar inte något vidare duktiga på det, varken att (låtsas) visa intresserade eller ställa frågor som skapar något att samtala om, det känns mest som att de gör det bara för att det hör till. Det är alltid "jaha så vad jobbar du med då?" -svar- "jaha... Är det roligt då?".

    Jag sitter nog helst tyst och bara slappnar av men jag kan såklart prata också ifall man klickar och hittar något roligt att prata om, men jag blir otroligt avtänd när standard frågorna kommer och man verkligen ser hur uttråkade de är av det hela.

    Det blev tillslut sp jag illa att jag börjat klippa mig själv och jag kan få till både håret och luggen precis som jag vill ha den, så det är inte så att jag har overkliga förväntningar eller attt min virvel skulle göra det omöjligt att ha lugg på det sätt som jag gillar. Men någon gång ibland skulle jag vilja kunna gå till frisören och piffa till det hela.

    Är det bara jag som stöter på det här? Om någon frisör läser, vet du varför du eller dina kollegor gör vissa av de här sakerna? Vad gäller pratandet, är det så svårt att läsa av att någon helst sitter tyst?

    Dela gärna med er av era frisörhistorier, eller tips att komma ur fällorna jag alltid hamnar i.

  • Svar på tråden Få som man vill hos frisören?
  • Myling

    Ja, precis så är det. Jag tycker det är så jobbigt att jag drar på det i månader. Bollen ser ut som min gamla lärare från mellanstadiet. Varför...

  • Anonym (***)

    Min kusin är frisör. Det händer att hon får kunder som dig, och upplever det svårt att kommunicera eftersom kunden knappt svarar och det är svårt att kommunicera om hur håret ska klippas.

    Hon känner också på sig att kunden är missnöjd när den går därifrån, men eftersom kommunikationen måste fungera för ett bra resultat, så försöker hon inte ta allt ansvar för det själv. Oftast kommer kunden inte tillbaka.

  • Anonym (TS)
    Anonym (***) skrev 2016-05-29 14:47:08 följande:

    Min kusin är frisör. Det händer att hon får kunder som dig, och upplever det svårt att kommunicera eftersom kunden knappt svarar och det är svårt att kommunicera om hur håret ska klippas.

    Hon känner också på sig att kunden är missnöjd när den går därifrån, men eftersom kommunikationen måste fungera för ett bra resultat, så försöker hon inte ta allt ansvar för det själv. Oftast kommer kunden inte tillbaka.


    Jag tror inte jag är en sån kund som din kusin stöter på, jag förklarar noga hur jag vill ha det, visar med händerna, tar med bilder, kollar upp frisörtermer för att de ska förstå.

    Jag tystnar först när klippningen är igång och försöker njuta av att bli ompysslad. Jag tror knappast hon förstår vilken frisyr jag vill ha av att fråga vad jag jobbar med?

    Som sagt, jag har inte problem i övriga livet att göra mig förstådd, jag tror snarare att det ligger hos frisörerna. Känner ofta att de nonchalerar mina önskemål och försöker övertala mig att göra något enklare.

    Din kusin kanske ska ha lite bilder att dubbelkolla kunden med så att hon förstått rätt om hon ofta missförstår sina kunder?
  • Anonym (***)
    Anonym (TS) skrev 2016-05-29 15:06:24 följande:
    Jag tror inte jag är en sån kund som din kusin stöter på, jag förklarar noga hur jag vill ha det, visar med händerna, tar med bilder, kollar upp frisörtermer för att de ska förstå.

    Jag tystnar först när klippningen är igång och försöker njuta av att bli ompysslad. Jag tror knappast hon förstår vilken frisyr jag vill ha av att fråga vad jag jobbar med?

    Som sagt, jag har inte problem i övriga livet att göra mig förstådd, jag tror snarare att det ligger hos frisörerna. Känner ofta att de nonchalerar mina önskemål och försöker övertala mig att göra något enklare.

    Din kusin kanske ska ha lite bilder att dubbelkolla kunden med så att hon förstått rätt om hon ofta missförstår sina kunder?
    OK, då missförstod jag.

    Men om det är så att du hela tiden förklarar och visar bilder och är tydlig, och alla missförstår dig, tyder inte det på att kommunikationsproblemen ligger hos dig?

    Eller menar du att alla frisörer har samma typ av problem, dvs de förstår inte just dig?
  • Anonym (***)
    Anonym (TS) skrev 2016-05-29 15:06:24 följande:
    Jag tror inte jag är en sån kund som din kusin stöter på, jag förklarar noga hur jag vill ha det, visar med händerna, tar med bilder, kollar upp frisörtermer för att de ska förstå.

    Jag tystnar först när klippningen är igång och försöker njuta av att bli ompysslad. Jag tror knappast hon förstår vilken frisyr jag vill ha av att fråga vad jag jobbar med?

    Som sagt, jag har inte problem i övriga livet att göra mig förstådd, jag tror snarare att det ligger hos frisörerna. Känner ofta att de nonchalerar mina önskemål och försöker övertala mig att göra något enklare.

    Din kusin kanske ska ha lite bilder att dubbelkolla kunden med så att hon förstått rätt om hon ofta missförstår sina kunder?
    Det händer inte ofta, men det har hänt och kommer antagligen hända igen. Hon har mest kunder som kommer regelbundet. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (***) skrev 2016-05-29 15:09:06 följande:

    OK, då missförstod jag.

    Men om det är så att du hela tiden förklarar och visar bilder och är tydlig, och alla missförstår dig, tyder inte det på att kommunikationsproblemen ligger hos dig?

    Eller menar du att alla frisörer har samma typ av problem, dvs de förstår inte just dig?


    Jo man kan ju lätt gissa det eftersom jag drabbas nästan varje gång men jag har svårt att tro det. Som sagt så har jag inte svårt att göra mig förstådd när det gäller annat.

    Ja jag menar att det är något speciellt med frisörer, att de kanske tror sig veta bättre än kunden, eller att det är för jobbigt att fråga en extra gång om någon än svårförstådd, eller förklara varför en frisyr inte kommer passa osv.

    Ett bra exempel på att det är frisören det är fel på är den återkommande historien om att "bara klippa topparna".

    Kunden har sparat sitt hår länge och vill bli av med några cm men frisören tar +10 cm. Kunden känner sig lurad och arg. Frisörerna menar att håret var slitet så långt upp, vilket visserligen säkert stämmer men varför misslyckas de att förmedla detta till kunden om och om igen? Och när kunden trotts förklaring fortfarande bara vill bli av med någon cm så får de väl lyssna på kunden.

    Så många gånger jag hört en vän klaga på detta eller snubblat över en forumstråd där just detta diskuteras, har jag svårt att se att kunden har fel.

    När jag jobbade i butik så var vårt talesätt att om en kund missförstod våra erbjudanden så var det nog kunden som läst fel, om det var mer än en som missförstod så var våra skyltar otydliga.
  • Anonym (1)

    det kan vara svårt om man har virvlar, men då borde de lyssna extra noga på dig eftersom du vet hur din virvel funkar. 

  • Anonym (***)
    Anonym (TS) skrev 2016-05-29 15:35:03 följande:
    Jo man kan ju lätt gissa det eftersom jag drabbas nästan varje gång men jag har svårt att tro det. Som sagt så har jag inte svårt att göra mig förstådd när det gäller annat.

    Ja jag menar att det är något speciellt med frisörer, att de kanske tror sig veta bättre än kunden, eller att det är för jobbigt att fråga en extra gång om någon än svårförstådd, eller förklara varför en frisyr inte kommer passa osv.

    Ett bra exempel på att det är frisören det är fel på är den återkommande historien om att "bara klippa topparna".

    Kunden har sparat sitt hår länge och vill bli av med några cm men frisören tar +10 cm. Kunden känner sig lurad och arg. Frisörerna menar att håret var slitet så långt upp, vilket visserligen säkert stämmer men varför misslyckas de att förmedla detta till kunden om och om igen? Och när kunden trotts förklaring fortfarande bara vill bli av med någon cm så får de väl lyssna på kunden.

    Så många gånger jag hört en vän klaga på detta eller snubblat över en forumstråd där just detta diskuteras, har jag svårt att se att kunden har fel.

    När jag jobbade i butik så var vårt talesätt att om en kund missförstod våra erbjudanden så var det nog kunden som läst fel, om det var mer än en som missförstod så var våra skyltar otydliga.
    Du är den gemensamma nämnaren.

    Jag tror inte att alla frisörer har kommunikationsproblem, sedan vet jag av erfarenhet att man kommer bättre överens med vissa än andra. Men du kommer ju inte överens med någon.

    Men nu kan du ju själv klippa dig, så varför utsätta dig för dumma frisörer då?
    Jag menar, du vet ju att du blir besviken.
  • Anonym (H)

    Hatar frisörer!

    Gång på gång så klipper dom fel, vägrar klippa mig som jag vill och kladdar in skit..

    Mitt hår växer fort och är rätt tjockt, men jag föredrar kortare frisyrer

    Varenda jävla frisör försöker övertala mig om att behålla håret långt!

    En vägrade till och med klippa kort så jag fick gå därifrån med axellångt och sen klippa mig hos en annan (tvingades betala ändå)

    Och nej jag vill inte ha längre lugg, jag vill ha kortare, jag skiter i vad dom påstår passar min ansiktsform eller axlar, JAG vet vad jag är skitsnygg i!

    Och jag vill inte att dom bollar håret, sprayar och kladdar med silikondroppar och skit

    Och jag vill inte heller köpa deras överdrivet dyra skit och ja min hårbotten har problem, för att jag har PSORIASIS i hårbotten, inte för att jag missköter den.

    Nej aldrig någonsin har en hel grupp "yrkespersoner" missuppfattat!?/skitit i mina önskemål så mycket som frisörer

    Värst var nog han som började fälla rasistiska kommentarer åt några som gick förbi samtidigt som han gjorde allt åt helvete fel..

Svar på tråden Få som man vill hos frisören?