• Anonym (Hoppsan)

    43 kronor om dagen

    Så mycket pengar har jag, min pojkvän och min hund att leva på fram till den 10de juni, då vi får pengar igen. Det ska bara räcka till mat, och det finns lite hemma redan, tror ni det går? 

  • Svar på tråden 43 kronor om dagen
  • Anonym (***)

    Ja, det tror jag, men det blir nog lite tråkig och ensidig mat.

    Bjud hem er till folk så sparar ni lite pengar där.

  • Anonym (Hoppsan)
    Anonym (***) skrev 2016-05-29 17:23:57 följande:

    Ja, det tror jag, men det blir nog lite tråkig och ensidig mat.

    Bjud hem er till folk så sparar ni lite pengar där.


    Då får det vara tråkig och ensidig mat i 12 dagar. Som studenter, som lever på makaroner och ketchup.
  • Ms H

    Utgå från det ni har hemma, planera meny fram tills ni får pengar redan nu. Kolla reklamblad och kort-datum-hyllorna i butiken. Klart att det går!

  • Anonym (Hoppsan)
    Ms H skrev 2016-05-29 17:32:58 följande:

    Utgå från det ni har hemma, planera meny fram tills ni får pengar redan nu. Kolla reklamblad och kort-datum-hyllorna i butiken. Klart att det går!


    Tack för pepp. Reklambladen kollar jag alltid i när de kommer vid midnatt, och jag tror jag har lite poäng på coop som vi kan använda.

    Kort datum har de nästan aldrig några i våra butiker, tyvärr. Jättetidigt på morgonen kan man hitta mjölk för 5 kr, och har man riktigt tur, lax för 60 kr. Annars, aldrig.
  • Blomma73

    Potatis, morötter, kål, lök, torkade bönor, linser mn är jättebillig mat.

    Går att variera: klyftpotatis, rotfrukter och lök i ugn. Potatis och löksoppa. Gör egna bönbiffar att ha som proteinkälla. Ät havregrynsgröt till kvällsmat. Gå ut och plocka en kasse med nässlor, förväll och frys in. Eller gör nässelbiffar, eller nässelsoppa. Kolla vad ni har i skåpen och leta recept efter de ingredienser ni har, så behöver inte då mycket köpas in. Med få ingredienser kan många helt olika recept skapas. Samma ingredienser smakar olika med olika tillagningssätt, grillat, wokad, i grytor, biff- form, soppa, gratäng, paj, eller råkonsistens.

    Man kan äta billigt, gott och betydligt mer näringsrikt än pasta med ketchup.

  • Anonym (xyz)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2016-05-29 17:28:43 följande:
    Då får det vara tråkig och ensidig mat i 12 dagar. Som studenter, som lever på makaroner och ketchup.
    Makaroner och ketchup är bra, men ni har nog råd att lägga till köttbullar eller falukorv. Att det blir ensidigt får man stå ut med.

    Ja, jag har levt som fattig student.
  • Anonym (det går)

    Det handlar ju inte ens om 2v så då borde det gå jättebra!

    Fryst kyckling som man gör i ugn + ris = 2 måltider till er för 30-35:- (vår stapelföda som studenter)

    Chili con carne eller köttfärssås behöver inte bli så dyrt, speciellt inte om man drygar ut köttfärsen med rivna morötter. Säg att 0,75kg kostar 50:- , torkade bönor kostar 20:- för massor (resten kan användas vid annat tillfälle), lite grönsaker går på 25:- , 2 fp krossade tomater av billigt märke för 10:- Ris för 15:- Totalt 120:- för mat som räcker till minst typ 4-5 måltider (beroende på mängd bönor) och då har man en hel del bönor över.

    Linsgryta gör vi ofta. Linserna kostar 15-20:- och sen tillkommer 1fp passerade tomater, vitlök och lite kryddor. Räcker minst 3-4 måltider om man äter bröd till. Resterna kan även kokas upp tillsammans med ris för att dryga ut dem.

    Bakar man eget bröd kostar det typ inget och oftast har man ju ändå mjöl hemma.

    Till frukost brukar jag äta icas naturell müsli. Har för mig att deras Gott Liv kostar ca 20:- för 1kg. Jag brukar blanda müsli med vanliga flingor för smakens skull men det måste man ju inte.

  • Anonym (Hoppsan)
    Blomma73 skrev 2016-05-29 18:06:22 följande:

    Potatis, morötter, kål, lök, torkade bönor, linser mn är jättebillig mat.

    Går att variera: klyftpotatis, rotfrukter och lök i ugn. Potatis och löksoppa. Gör egna bönbiffar att ha som proteinkälla. Ät havregrynsgröt till kvällsmat. Gå ut och plocka en kasse med nässlor, förväll och frys in. Eller gör nässelbiffar, eller nässelsoppa. Kolla vad ni har i skåpen och leta recept efter de ingredienser ni har, så behöver inte då mycket köpas in. Med få ingredienser kan många helt olika recept skapas. Samma ingredienser smakar olika med olika tillagningssätt, grillat, wokad, i grytor, biff- form, soppa, gratäng, paj, eller råkonsistens.

    Man kan äta billigt, gott och betydligt mer näringsrikt än pasta med ketchup.


    Många bra tips, tack. Men nässlor härifrån mitt i Stockholm vill jag inte ha. Det räcker gott att andas in avgaserna, jag har ingen lust att äta dem också.
Svar på tråden 43 kronor om dagen