• Tellmemore

    För- och nackdelar med tomt vid åker?

    Jag och sambon har hittat en underbar tomt som vi funderar på att köpa. Den ligger med skogen åt ena hållet och ett stort öppet fält/åker åt andra hållet. Tomten ligger med en sluttning bakåt. Med anledning av denna placering av tomten har jag några frågor:


    1) Vad finns det för för/nackdelar med att bo invid en åker? Jag tänker spontant fördelar: Vacker utsikt. Nackdelar: Blåst, besprutning (är ett rapsfält just nu), oljud från maskiner, insekter.

    2) Eftersom tomten har en sluttning bakåt, så undrar jag om vi bör oroa oss för att tomten kommer att vara blöt? Tänker att allt vatten kommer att hamna på vår tomt i slutändan? 

  • Svar på tråden För- och nackdelar med tomt vid åker?
  • Anonym (a)

    Jag tror att ni kommer att få höja tomten för att undvika vattenskadad i källare och så. Mina föräldrar bor vid en åker. Deras största problem är råttor och kaniner som kommer in från åkern. Nu har de dock satt upp ett ordentligt stängsel mot kaninerna och har två hundar som tar råttor. Dessutom har de satt upp ultraljud för att skrämma bort råttorna med halvbra effekt

  • Kattenihattenfarfnatten

    Jag har bott med åker på tre sidor. Inga problem direkt förutom blåst och rådjur. Några veckor per år kör de med maskiner, sprider gödsel så det luktar skit några gånger och när de harvar dammar det som satan. Sprutargör de om det ej är eko men det är ledig utanför åkern utan de har marginal. Åkern är (med största sannolikhet) täckdikad och då rinner inte vattnet ner på tomten. Ni borde kunna fråga bonden om vattenavrinningen etc. På det hela taget så är det värt det för det fina läget och frihetskänslan: )

  • Tellmemore
    Kattenihattenfarfnatten skrev 2016-05-29 17:53:44 följande:

    Jag har bott med åker på tre sidor. Inga problem direkt förutom blåst och rådjur. Några veckor per år kör de med maskiner, sprider gödsel så det luktar skit några gånger och när de harvar dammar det som satan. Sprutargör de om det ej är eko men det är ledig utanför åkern utan de har marginal. Åkern är (med största sannolikhet) täckdikad och då rinner inte vattnet ner på tomten. Ni borde kunna fråga bonden om vattenavrinningen etc. På det hela taget så är det värt det för det fina läget och frihetskänslan: )


    När du pratar om blåst - är det väldigt mycket då? Allt det andra verkar ju som småsaker i relation till läget :)
  • Tellmemore
    Anonym (a) skrev 2016-05-29 17:33:28 följande:

    Jag tror att ni kommer att få höja tomten för att undvika vattenskadad i källare och så. Mina föräldrar bor vid en åker. Deras största problem är råttor och kaniner som kommer in från åkern. Nu har de dock satt upp ett ordentligt stängsel mot kaninerna och har två hundar som tar råttor. Dessutom har de satt upp ultraljud för att skrämma bort råttorna med halvbra effekt


    Hua! Kaniner kan jag leva med, men råttor - usch! Vad är det för typ av åker de bor vid, vad odlar de? Kan det vara olika beroende på vad som odlas?
  • S c h n a

    Vi har en åker bakom och en äng framför. Havet ligger en mil bakom åkern så det kan blåsa en del, men träden vid tomtgränsen gör att det blåser mycket mindre jämfört med grannarna som inte har träd. Jag tycker det är lugnt faktiskt. Grinden gick sönder under stormen Gudrun men det var allt, en bit bort flög taken av.

    Djuren som kikar in via åkern är råttor, harar och rävar. Har aldrig sett en råtta inomhus.

    Tack vare dränering i gräsmattan slipper vi gegga och pölar.

    När de gödslar åkern luktar det inte så mysigt men annars är det inte så många nackdelar tycker jag.

  • Excentriskan

    Bor vid åker. Huset är upphöjt så behöver inte bekymra mig för väta. På våren kan gräsmattan närmast gärndan vara lite gungfly, mossa trivs där med. Det är gammal sjöbotten så ska man plantera något så krävs oftast jord eftersom det är mest lera i backen.

    Gödsla brukar bönderna passa på att göra strax innan regn vilket gör att det drar ned i jorden och inte luktar så länge. Möss har jag aldrig haft problem med. Inga rävar, harar eller rådjur heller. Någon igelkott har jag väl haft. Visst kan det blåsa rejält ibland, men under de 7 år jag bott här har det som mest blåst 25 m/s 2-3 ggr.

    Men utsikten är fantastiskt. Och fågelljuden. Älskar att lyssna på storspoven. Och se dimman rulla in på höstkvällarna. Trollskt. Mitt hus ligger 30-40 meter från åkern så damm har jag heller inte haft problem med.

    Sen är ju frågan vart du har solen. Sommartid har jag solnedgången precis där åkern är så får mesta möjliga sol.


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden För- och nackdelar med tomt vid åker?