• Anonym (Lisa)
    Äldre 30 May 00:34
    6764 visningar
    39 svar
    39
    6764

    Hjälp! Snarkningarna förstör vårt förhållande!

    Min sambo snarkar. Högt. Ofta så högt att jag vaknar av det om jag hunnit somna före honom. Det hörs genom väggarna i huset till och med! Sekunden efter att han somnat är det igång. Jag är så trött, har haft störd sömn i flera års tid på grund av hans snarkningar. I regel håller det mig vaken i 1-2 h varje kväll och jag kan bara somna ifrån oljudet om jag är ordentligt utmattad. Det händer att jag ligger vaken hela nätter. Då får jag sån lust att sparka honom rejält ner från sängen. Jag orkar inte längre. Har nyligen varit sjukskriven en kortare period för utmattningssymtom, då jag fick sova i kapp dagtid var jag snart bra nog att återgå till arbetet. Men nu är jag snart där igen känner jag, att aldrig få ordentligt med sömn tar knäcken på mig. Jag undviker till och med att gå och lägga mig eftersom det blivit så negativt betingat. Eller ger jag upp försöken att somna framåt småtimmarna och lägger mig då på soffan där jag somnar direkt.

    Han själv har inte varit särskilt bekymrad över detta. Det tog honom tre år att söka vård. Hittills har de inte hittat någon medicinsk anledning till snarkningarna och snarkplåster och nässpray funkar inte. Vad hade ni gjort i min situation? Vet ni något som funkar mot snarkningarna? Ska jag göra slut?

    Jag är 29 och han 34 år.

  • Svar på tråden Hjälp! Snarkningarna förstör vårt förhållande!
  • Äldre 30 May 00:37
    #1

    Har han varit på undersökning på snarkklinik/mottagning, dvs på sjukhus?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Äldre 30 May 00:44
    #2
    Kerubmamman skrev 2016-05-30 00:37:38 följande:

    Har han varit på undersökning på snarkklinik/mottagning, dvs på sjukhus?


    Han har varit på ett läkarbesök. Där togs prover och man konstaterade kvalsterallergi, annars såg allt bra ut. Nu står han i kö (sen 6 mån tillbaka) för vidare utredning, tror jag.
  • Anonym (??)
    Äldre 30 May 00:45
    #3

    Är han överviktig? Ni ska självklart ha olika sovrum så långt bort ifrån varandra som möjligt tills ni hittar en lösning.

  • Anonym (Samma­)
    Äldre 30 May 00:48
    #4

    Ligger just nu och plågas av samma sak.fy fan.

    Han ska få snarkskena först när de fixat hans dåliga tänder. Men det har gått ett år, vården är sååå långsam.

    Tog även ett år att få diagnosen sömnapné som min pojkvän har.

    Jag tänker skaffa egen bostad, drastiskt kanske. Men blir då och då sjukskriven för psykisk ohälsa, något jag tror beror på sömnbrist.

    Vi kan inte sova i olika rum, han hörs överallt.

  • Anonym (??)
    Äldre 30 May 00:55
    #5

    Öronproppar?

  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Äldre 30 May 00:57
    #6
    Anonym (??) skrev 2016-05-30 00:45:14 följande:

    Är han överviktig? Ni ska självklart ha olika sovrum så långt bort ifrån varandra som möjligt tills ni hittar en lösning.


    Anonym (??) skrev 2016-05-30 00:45:14 följande:

    Är han överviktig? Ni ska självklart ha olika sovrum så långt bort ifrån varandra som möjligt tills ni hittar en lösning.


    Han har ca 10 kg övervikt men är inte villig att göra något åt detta även fast jag påtalat att snarkningarna kan bero på det. Kanske är skilda sovrum enda lösningen, samtidigt som det känns som slutet på förhållandet. Fast vi lär väl hamna där oavsett känns det som, för snarkandet står jag inte ut med längre.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Äldre 30 May 00:59
    #7
    Anonym (??) skrev 2016-05-30 00:55:35 följande:

    Öronproppar?


    Det funkar inte. Snarkandet hörs igenom. Även när jag testat att somna till hårdrock i lurarna (desperat) hörs snarkningarna igenom.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Äldre 30 May 01:03
    #8
    Anonym (Samma) skrev 2016-05-30 00:48:12 följande:

    Ligger just nu och plågas av samma sak.fy fan.

    Han ska få snarkskena först när de fixat hans dåliga tänder. Men det har gått ett år, vården är sååå långsam.

    Tog även ett år att få diagnosen sömnapné som min pojkvän har.

    Jag tänker skaffa egen bostad, drastiskt kanske. Men blir då och då sjukskriven för psykisk ohälsa, något jag tror beror på sömnbrist.

    Vi kan inte sova i olika rum, han hörs överallt.


    Det är ren tortyr! Beror din killes snarkningar på det som orsakar hans sömnapné? Hur gammal är han?
  • Anonym (xyz)
    Äldre 30 May 01:03
    #9

    En CPAP-apparat kan vara effektiv, men det är förstås ett stort steg att börja sova med en sådan. Man har en mask med en slang till en luftpump. Apparaten har inget med andningen att göra, men den skapar ett konstant övertryck som gör att de gomdelar som "fladdrar" trycks undan. Syftet är enbart att öppna luftpassagen, andningen gör man alltså som vanligt.

  • Äldre 30 May 01:05
    #10

    Ställ krav på att göra en utredning för sömapné! Nu vet jag inte var ni bor men här tog det inte mer än ett par veckor att komma på utredning efter att läkaren på vårdcentralen skrivit en remiss. De (kvinnor) i min närhet, vars män har fått "snarkmask" har fått ett helt nytt liv och dessutom har de fått glada och pigga makar/sambos som tidigare alltid varit trötta och somnat på två sekunder i soffan.

Svar på tråden Hjälp! Snarkningarna förstör vårt förhållande!