• jm74

    tam skata

    Om man ska få en skata tam när ska man ta den från boet hur stor måste den vara för att kunna äta ? 14 dagar efter den kläcks eller och vad ska den äta ??

  • Svar på tråden tam skata
  • v i r r a

    Senast jag kollade var det olagligt att ha vilja djur.

    Läs på om skator. OM det vore lagligt är det ingen fågel som kan leva i bur (om det var så du hade tänkt ha den).

  • viseversa

    Du får inte plocka varken skator ekorrar harar rävar björnar igelkottar eller andra vilda djur från naturen. Det är olagligt för att skydda djuret så jag hoppas verkligen du inte är så korkad att du endast tänker på dig själv här.

  • PatetiskaJävlar

    Jag tycker gott att du kan norpa en skata - förutsatt att du verkligen tänkt att ta hand om den.

    Människor har, i alla tider, tagit djur från det vilda att ha som boskap. Oftast med en rimlig anledning, men ibland enbart som sällskap. - Jag menar, inget djur är ett tamdjur från början.

  • v i r r a

    Jag hade en tam kråka ett tag som barn. Den hade trillat, eller blivit utslängd, ur boet när den var riktigt liten.

    Osäker på hur liten.

    Matade den med mask, bröd, frukt, korv mm. Den blev väldigt tam, lärde sig aldrig flyga men kunde hopp-flaxa sig upp en liten bit. Den rörde sig märkligt över lag så det var säkert något fel på den.

    Den blev väldigt tam. Lite för tam faktiskt. De flesta grannar i området uppskattade inte att den hoppade in och snodde mat... Men några gillade den och bjöd gärna på en bit när den kom hoppande för att tigga. Den brukade bla hoppa in i huset bredvid på lördagskvällar och äta popcorn

    Det var ändå ohållbart att ha den kvar. Mamma fattade det kloka beslutet att avliva den efter att några grannar hotat med polisanmälan. Jag tror inte mina föräldrar alls hade räknat med att den skulle överleva när jag fick lov att ta hand om den från början.

  • jm74

    Virra jaha men det är nog ingen som vill döda fågeln för alla som har stuga på våran ö känner vi väldigt bra och dom är ej många så de är nog bara hundar som är hotet

  • Aikido

    Rekommenderar dig att försöka med en Kaja i stället. Skator är dummare och mer opålitliga. En morgon kommer du att vakna utan ögon...

  • v i r r a
    jm74 skrev 2016-05-30 15:07:58 följande:

    Virra jaha men det är nog ingen som vill döda fågeln för alla som har stuga på våran ö känner vi väldigt bra och dom är ej många så de är nog bara hundar som är hotet


    Vart bor du? Jag har tre stycken övergivna skatungar i trädgården just nu..
Svar på tråden tam skata