• Äldre 30 May 11:14
    2363 visningar
    8 svar
    8
    2363

    Fostervattensprov!

    Hej ja är tre barnsmamma och väntar mitt fjärde barn, är bara början av graviditeten, men har en fråga, ska ja göra fostervattensprov och hur går det till isf och kan de skada barnet?

  • Svar på tråden Fostervattensprov!
  • Äldre 30 May 13:17
    #1

    Det är något ni/du måste bestämma... Jag är född 74 och när vi börja med att försöka få barn för ca 2år sedan... Bestämde vi redan då att göra fvp och om det visade något fel skulle vi ta bort det. Det är något ni måste komma överens om... För om ni inte tänker ta bort det om det visar sig vara något fel, är det ju onödigt att göra det. Det finns ju en lite risk ( tror det var 1-2% ) att det bli missfall... Själva fvp var smärtfritt, men man var ju orolig... Sen var det en orolig vecka man fick vänta på svar. Skulle något vara fel skulle en läkare ringa... Annars kunde man gå in på datorn och se provsvaret...

  • Äldre 31 May 12:09
    #2

    Tack för svaret, tror jag låter det komma som det är meningen :)

  • Äldre 3 Jun 00:58
    #3

    Jag är 44 och har en liten på 15 månader nu. Jag gjorde inte fostervattensprov. Vi tänkte att vi först skulle se vad kub-testet sa, och där fick vi jättebra siffror, så då kändes det onödigt att riskera något.

    Vi bestämde redan innan kub att vi bara skulle göra fostervattensprov om vi fick sämre siffror än 1/200.

  • Äldre 13 Jun 10:47
    #4

    Blev erbjuden att göra kub-testet vet inte vad ja ska göra??

  • Äldre 13 Jun 22:40
    #5
    +1

    Klart du ska göran kubtest. Då får du ju se lillen oxå

  • Äldre 16 Jun 19:22
    #6
    anne75 skrev 2016-06-13 10:47:47 följande:

    Blev erbjuden att göra kub-testet vet inte vad ja ska göra??


    Varför vill du inte göra det?
  • Äldre 30 Jun 09:38
    #7

    Jag ska göra det, tid är bokad och bär neröver till Sundsvall om par veckor :)

  • Äldre 20 Nov 19:59
    #8

    Jag gjorde fvp när jag var gravid för sju år sedan. Skulle inte göra om det. Mycket obehagligt att få en tjock spruta instucken rakt ner i magen. Ingen trevlig känsla precis. Men vill man veta säkert så har man ju inget val.

Svar på tråden Fostervattensprov!