• Äldre 30 May 13:18
    1811 visningar
    17 svar
    17
    1811

    Kan jag överta lägenheten?

    Min sambo och jag flyttade in i denna lägenhet 2014, hon står ensam på kontraktet men har inte råd själv att ´hyra denna stora lgh. Jag vill bo kvar och har råd men hyresvärden säger att hon har bestämt sig för att försöka byta denna mot en mindre typ 3:a. Vill det sig illa nu då så får hon igenom ett byte å då åker jag ut på gatan eller? Hon har ett barn sedan tidigare  och jag har ett barn sedan tidigare som bor heltid med mig bägge är minderåriga.
    Har hört från folk att om man flyttade in samtidigt i lgh så gäller sambolagen vid bodelning oavsett vem som står på kontraktet.
    Är det så, har jag ju rätt att ta över denna lgh och hon får söka sig en egen lgh?
    Det är ju inte bråk om denna lägenheten för det är bara jag som vill bo kvar här egentligen.

  • Svar på tråden Kan jag överta lägenheten?
  • Äldre 30 May 13:31
    #1

    Hon kan inte byta lägenheten utan ditt godkännande, även du har besittningsrätt = hon har inget annat val än att komma överens om hur ni ska lösa läget. Lägenheten är samboegendom, spelar ingen roll vem som står på kontraktet. Du får påkalla bodelning/bodelningsförrättare om hon inte frivilligt går med på att byta lägenheten till två lägenheter.

  • Anonym (Asimo­varen)
    Äldre 30 May 14:32
    #2

    Varför har du större rätt att ta över lägenheten, tjejen har samma rätt som du, eller?
    Om du tar över lgh. åker tjejen med barn ut på gatan eller hur tänker du?

  • Äldre 30 May 14:39
    #3

    mmm ja eller då helst hitta lgh och flytta dit, för jag skulle helst vilja bo kvar.
    Av bovärden fick jag följande:


    "Lägenheten du/ni bor i innehas av nn och jag hade ett samtal med henne häromdagen, hon gav uttryck för att lägenheten skulle användas som bytesobjekt, skulle så vara fallet kan du ju inte bo kvar i lägenheten. Skulle så inte vara fallet får vi ta ställning till det vid det tillfället ? generellt brukar vi dock inte godkänna kvarboende på det sättet."

    föga upplyftande när man ser på svaret: "
    generellt brukar vi dock inte godkänna kvarboende på det sättet."

    Inte ord om besittningsrätt, inte ett ord om att jag faktiskt har en pojke på 12 år som i så fall åker ut på gatan. Har en nettolön som ligger på 3 ggr hyran samt inga betalanm. Så det måste ju finnas några regler att följa.

  • Äldre 30 May 14:43
    #4

    Jag har ingen tanke på att ta över lägenheten, det är inte bråk om lägenheten för den har inte min sambo råd att ha kvar i allafall på långa vägar.

    Hade tänkt eftersom vi har barn så får vi bo kvar som vi gör tills hon hittar en lägenhet, för det kan ju ändå inte vara så att: "nu har jag hittat ett byte, vi flyttar om en månad"  tack och hej...

  • Äldre 30 May 14:45
    #5
    Feronia skrev 2016-05-30 13:31:45 följande:

    Hon kan inte byta lägenheten utan ditt godkännande, även du har besittningsrätt = hon har inget annat val än att komma överens om hur ni ska lösa läget. Lägenheten är samboegendom, spelar ingen roll vem som står på kontraktet. Du får påkalla bodelning/bodelningsförrättare om hon inte frivilligt går med på att byta lägenheten till två lägenheter.


    Läser du ens vad jag skrev, det är inget bråk om själva lägenheten för hon vill ändå inte bo kvar här. Hon får väl söka sig en lägenhet (mindre) och samtidigt bo kvar.
  • Äldre 30 May 14:46
    #6
    swelynx skrev 2016-05-30 14:45:23 följande:
    Läser du ens vad jag skrev, det är inget bråk om själva lägenheten för hon vill ändå inte bo kvar här. Hon får väl söka sig en lägenhet (mindre) och samtidigt bo kvar.
    sorry till fel inlägg  :)
  • Äldre 30 May 14:47
    #7
    Anonym (Asimovaren) skrev 2016-05-30 14:32:31 följande:

    Varför har du större rätt att ta över lägenheten, tjejen har samma rätt som du, eller?
    Om du tar över lgh. åker tjejen med barn ut på gatan eller hur tänker du?


    Läser du ens vad jag skrev, det är inget bråk om själva lägenheten för hon vill ändå inte bo kvar här. Hon får väl söka sig en lägenhet (mindre) och samtidigt bo kvar.
  • Anonym (?)
    Äldre 30 May 14:50
    #8

    Mest rimligt vore väl att ni byter till två mindre?

  • Äldre 30 May 15:45
    #9
    Anonym (?) skrev 2016-05-30 14:50:36 följande:

    Mest rimligt vore väl att ni byter till två mindre?


    Ja jo, om det går är jag gärna öppen för det. Läget kompliceras ju av att jag har en pojke med diagnoser som går på en skola i närheten, jag har gångavstånd till mitt jobb samt till pojkens skola där jag också behövs emellanåt. Han är rotad i denna stadsdel av Göteborg, varför objekt typ i Mölndal och liknande inte kan komma på fråga.
    Så ett byte får ju vara i denna delen av stan vilket kanske begränsar det en del. Men visst kan vi försöka det, jag reagerade bara på den kalla handen av bostadsbolaget ovan, fast de inte riktigt hade rätt att påstå det dom gör.
  • Anonym (?)
    Äldre 30 May 21:12
    #10
    swelynx skrev 2016-05-30 15:45:47 följande:

    Ja jo, om det går är jag gärna öppen för det. Läget kompliceras ju av att jag har en pojke med diagnoser som går på en skola i närheten, jag har gångavstånd till mitt jobb samt till pojkens skola där jag också behövs emellanåt. Han är rotad i denna stadsdel av Göteborg, varför objekt typ i Mölndal och liknande inte kan komma på fråga.

    Så ett byte får ju vara i denna delen av stan vilket kanske begränsar det en del. Men visst kan vi försöka det, jag reagerade bara på den kalla handen av bostadsbolaget ovan, fast de inte riktigt hade rätt att påstå det dom gör.


    Sambolagen gäller ju om ni skaffade lägenheten med avsikten att bo där tillsammans och ni båda är skrivna där samtidigt. Du kan däremot inte hävda att ni inte kan byta den för att du måste bo i området. Är den möjlig att byta till två även om det innebär att ni båda hamnar i andra områden och din sambo begär det så är det nog så det kommer att bli. Om ni inte kan komma överens så får ni begära en bodelningsman hos tingsrätten som får sista ordet. Det kostar däremot en del. Han ska vara opartisk och se till att bodelningen blir så rättvis som möjligt. Men lär knappast fördela en bytbar lägenhet till ena parten.
  • Äldre 31 May 08:49
    #11
    Ja, jag har besittningsrätt på lgh ifråga då vi flyttade in där tillsammans även om jag inte står på kontraktet. Har kollat med en jurist på hyresgästföreningen och det är precis så som Feronia skrev i andra inlägget.
  • Anonym (?)
    Äldre 31 May 08:56
    #12

    [quote=76673910][quote-nick]swelynx skrev 2016-05-31 08:49:43 följande:[/quote-nick]

    Ja, jag har besittningsrätt på lgh ifråga då vi flyttade in där tillsammans även om jag inte står på kontraktet. Har kollat med en jurist på hyresgästföreningen och det är precis så som Feronia skrev i andra inlägget.

    [/quote

    Jo men inte mer än hon har! Och är ni inte överens så måste ni låta bodelningsman avgöra vem som har största behovet av lägenheten.

  • Äldre 31 May 10:27
    #13

    Det har jag aldrig påstått heller att jag har, men nu har jag gått från 0 som jag då helt felaktigt fick förklarat för mig från början till 50%
    Enl. bovärden till mig och min sambo hade jag inget att säga till om och där hade dom fel.

  • Anonym (?)
    Äldre 31 May 10:58
    #14

    Men vad du säger i din trådstart är just att du har rätt att ta över den och att hon får söka en ny lägenhet! Det tolkade åtminstone jag till att du anser att du har större rätt till den p.g.a.att du har råd med hyran?

  • Anonym (Mia)
    Äldre 1 Jun 08:37
    #15
    swelynx skrev 2016-05-30 15:45:47 följande:
    Ja jo, om det går är jag gärna öppen för det. Läget kompliceras ju av att jag har en pojke med diagnoser som går på en skola i närheten, jag har gångavstånd till mitt jobb samt till pojkens skola där jag också behövs emellanåt. Han är rotad i denna stadsdel av Göteborg, varför objekt typ i Mölndal och liknande inte kan komma på fråga.
    Så ett byte får ju vara i denna delen av stan vilket kanske begränsar det en del. Men visst kan vi försöka det, jag reagerade bara på den kalla handen av bostadsbolaget ovan, fast de inte riktigt hade rätt att påstå det dom gör.
    Och här har du ett ytterligare mycket bra argument till varför just du bör få överta kontraktet till denna lägengheten. Du har stora skäl genom att ditt barn med diagnos har behov att bo kvar i närheten av sin skola. Jag skulle om jag var du verkligen inte ge mig, kolla med jurist om dina chanser, man kan ofta få en halvtimme gratis med sin banks jurist, jag hade det på Sparbanken.
  • Anonym (?)
    Äldre 1 Jun 10:36
    #16

    Men för att det ska kunna ske måste du ha ett bodelningsavtal där det står att du tilldelas lägenheten att visa för bostadsbolaget. Då kan de inte neka dig att behålla kontraktet. Och då är gången så att du och hon ska vara överens och upprätta det själva alternativt att det går igenom bodelningsman som tar beslutet. Men den tar även hänsyn till hennes situation. Och även hon har ju barn . Varför inte börja med att sätta upp byteslappar i området ni bor i ? Så gjorde jag och mitt ex och vi hade bytt vår lägenhet inom 1 mån till två.

  • Äldre 11 Jun 07:37
    #17

    Om du inte är medlem i hyresgästföreningen så gå med där, då kan du få hjälp av dem.

    Du kan också läsa på deras sida vad som sägs om detta och de kan upplysa dig om vilka chanser de har.

    Många värdar försöker komma undan på enklast möjliga vis, dvs genom att hävda att en sambo inte får ta över en bostad, men det är fel. Det är väldigt sällan man inte får det om ärendet drivs vidare.
    De kanske skrev som de skrev för att de vill ha ryggen fri utifall du tjänar för dåligt?

    Hur som helst, kontakta hyresgästföreningen.

Svar på tråden Kan jag överta lägenheten?