• Anonym (Titti­)
    Äldre 30 May 13:27
    694 visningar
    8 svar
    8
    694

    Utomkveds - nån gravidchans?

    Jag har frågat på VC, KK och fertilitetsklinik - ingen verkar vilja svara annat än diffust. Jag fick ett utomkvedshavandeskap i höstas och opererade bort en äggledare. Nu har vi försökt få bebis i 7 månader och inget har hänt. Kruxet är att vi förra gången blev med barn på första (!) försöket. Nu verkar det DÖTT.

    Jag har ägglossning enl äggtesterna. Men när jag ringer KK m.fl. och frågar om sannolikheten att bli gravid med en äggledare samt om man kan undersöka den äggledare jag har kvar, så får jag luddiga svar (& de bollar mig fram&tillbaka...man blir ju matt). Jag skulle gärna vilja att nån tittar på min kvarvarande äggledare - tänk om den också är skadad? De vet inte anledningen till X:et, jag har aldrig haft könssjukdom eller annat som ökar risken.

    Nån som vet om man kan undersöka kvarvarande äggledare? Annars känns det ju inte lönt att vi ligger här och försöker och stressar och är ledsna :( Nån som har nåt upplyftande att dela med sig av om att bli gravid efter X?

    //Deppiga hälsningar från nån som behöver hopp (samt respons från KK)

  • Svar på tråden Utomkveds - nån gravidchans?
  • Anonym (A)
    Äldre 30 May 14:01
    #1

    Vad konstigt att ni inte fått hjälp! När jag fick ett x och opererade bort en äggledare sa de att om den andra äggledaren var ok var chansen att bli gravid ca75% dvs det kunde ta lite längre tid. Det bokades direkt (tog några månader) en tid för spolning för att se om det fanns passage i andra äggledaren. Nu fanns det inte det så det blev ivf för vår del.

  • Anonym (Titti­) Trådstartaren
    Äldre 30 May 14:20
    #2

    Verkligen STORT tack för svar. Då vet jag att det kan vara en bra idé att be om spolning - för det är precis det jag känner: finns det ingen chans för den andra ledaren så är det ju ingen vits med att vi anstränger oss.

    Och ja, man kan fråga sig varför ingen nämnt nåt om det :/ Som sagt, jättetack för svar!! Nu vet jag vad jag ska diskutera med KK.

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 30 May 14:43
    #3

    Eftersom du får dålig hjälp från Vc och KK skulle jag föreslå
    att du kontaktar en privat gynekolog.
    Om de inte är landstings anslutna utan man får betala
    hela patientavgiften själv så brukar det vara lättare att få bra hjälp.

    Googla efter privata gynekologer i ditt område eller i nå annan stad. Ring upp dem och fråga om du kan få den hjälp du behöver. Om du de säger ja,
    så boka tid där.

    bland är det bättre att betala tusen kr och få exakt den hjälp man vill ha, än att stånga sitt huvud blodigt hos Landstinget och aldrig få den hjälp man behöver !

    Lycka till  !

  • Anonym (Titti­) Trådstartaren
    Äldre 30 May 15:59
    #4

    Det ska jag göra, tack.

    Gissar att KK säger att de inte gör sånt, att det är fertilitetskliniken som sysslar med sånt - när man väl är patient där. Och då skulle vi behöva vänta nästan ett halvår på att få veta om det är passage eller ej... Känns ju inte jättekul om problemet redan finns där nu :( 

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 30 May 16:21
    #5

    Håller ju med om att det är tröstlöst att bara fortsätta försöka
    om det kanske finns ett problem som måste åtgärdas först.
    Spola äggledaren måste ju en privat gyn kunna hjälpa dig med.

    Hoppas verkligen du hittar nån nu som vill hjälpa dig snart !
    Hittar du ingen i ditt närområde så sök på andra orter.
    Man har numera rätt att söka vård i hela Sverige.
    Lycka till !

  • Anonym (Titti­) Trådstartaren
    Äldre 30 May 18:04
    #6

    Jättetack <3 :/ Ringde KK (igen...) och när jag väl nämnde de bevingade orden "spolning av äggledare" kunde de uppge privata kliniker i min stad som de trodde kunde göra det. Det svåra är att veta vad för typ av hjälp som kan behövas när man inte ens vet vad som finns!

    Uselt att de inte redan på sjukhuset informerade om att detta med spolning skulle kunna vara nåt jag kan ha nytta av längre fram, bara för att kolla så jag har passage överhuvudtaget i den äggledare som finns kvar :( 

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 30 May 18:12
    #7

    Låter jättebra att du nu fått namn på privata kliniker som kan hjälpa dig !
    Då är det bara att ringa runt till dem och boka tid.... !

    Ja, verkligen trist att man inte ska kunna få rätt hjälp direkt hos Landstinget.
    Men tyvärr är ditt fall nog inte unikt.
    Men huvudsaken nu att du fått den hjälp du behöver.

    Då hoppas jag nu snart får din spolning !
    Ta hand om dig och Lycka till !!!!

  • Anonym (Titti­) Trådstartaren
    Äldre 31 May 11:08
    #8

    Tack :) Ska ringa gynekolog imårn! Det blir väl inte tal om spolning förrän efter nästa mens (om 1 månad...hade KK spottat ur sig infon tidigare hade det kunnat bli redan denna månad). Men under tiden tänker vi ligga i som attan ;) Funkar inte det kan det ju faktiskt vara ett stopp i kanalen, så att säga.

Svar på tråden Utomkveds - nån gravidchans?