• Bellaflugsmälla

    Semester 2017?

    Hej! Det är så att min familj(mamma, pappa, bror, jag och min pojkvän) har blivit bortbjudna till Mallorca nästa sommar, men eftersom vi kommer ha en liten tös på ca 8 månader så kan vi inte följa med. Min pappa kommer inte heller följa med då han hatar att bada, och han hatar allt som heter värme. Därför skulle vi hitta på något själva, men vi behöver tips på vad. Har ni några förslag? Vi bor i mellersta Sverige med kan tänka oss att åka en bit.

  • Svar på tråden Semester 2017?
  • En glad tjej

    Vad är det för trams att inte kunna åka pga ett barn. Den lättaste tiden att resa med små barn är när de inte går. Reste till Teneriffa med min dotter när hon var 5 månader, gick jättebra och alla var nöjda och glada.

  • Bellaflugsmälla

    Det är inte med egen vilja vi inte åker. Både jag och pappan vill åka. Det är mer min mor som bestämt att vi inte får följa med. Det är min moster som bjudit iväg oss och min mamma och även min moster har väl bestämt (eller om det bara är min mamma, vet inte) att vi inte får följa med. Hon har blivit väldigt konstig sedan hon fick reda på att vi skulle ha barn, och hon gör väl det mesta för att få mig sur och irritera mig.

  • Bellaflugsmälla
    En glad tjej skrev 2016-05-30 22:46:15 följande:

    Vad är det för trams att inte kunna åka pga ett barn. Den lättaste tiden att resa med små barn är när de inte går. Reste till Teneriffa med min dotter när hon var 5 månader, gick jättebra och alla var nöjda och glada.


    hur länge var ni borta? flög ni dit och hur gick det? behöver argument...

    Ja, som jag skrev, det är inte med egen vilja, min pappa berättade att vi blivit bortbjudna av min moster, villkoren var att syskonen (min mor) med respektive blev medbjudna, men skulle deras barn med, så fick föräldrarna stå för det. Min pappa pratade då med oss då han var väldigt osäker på att följa med, och frågade om vi var sugna. När vi sedan kom hem till mamma också, så sa hon att det bara blir min bror och mamma som får åka. Och att vi självklart inte kunde följa med, eftersom vi hade småbarn.
  • Amiralen82

    Men oj, hur tänker din mamma där? Finns det fler bakomliggande skäl eller har hon helt

    missat att det är jättevanligt och lätt att resa med små barn?

    Väntar tredje barnet nu och i oktober åker vi till Mallis hela familjen. En åtta-åring, en fem-åring och ett spädbarn. Har inte ens tänkt tanken att det skulle vara något problem med det.. (vi har så klart ombokningsskydd som vi kommer utnyttja i fall vi känner att det inte kommer funka för bebisen) Jag skulle inte åka på någon långresa med barn men just Mallis, som är så barnvänligt?? Kort restid, bra transfer, svenska varor i butikerna..

    Usch vad sur jag skulle bli på min mamma om hon resonerade så?!!

    Men gällande din fråga.. Kanske hyra stuga någonstans? Vad skulle ni gjort om ni inte har barn? Ni behöver ju inte göra ngt speciellt för att roa barnet i den åldern utan kanske mer rikta in sig på att det inte ska vara för många timmar i bil, fräscht boende, avslappnat och lugnt. Typ.. ;)

  • Bellaflugsmälla
    Amiralen82 skrev 2016-06-01 01:31:06 följande:

    Men oj, hur tänker din mamma där? Finns det fler bakomliggande skäl eller har hon helt

    missat att det är jättevanligt och lätt att resa med små barn?

    Väntar tredje barnet nu och i oktober åker vi till Mallis hela familjen. En åtta-åring, en fem-åring och ett spädbarn. Har inte ens tänkt tanken att det skulle vara något problem med det.. (vi har så klart ombokningsskydd som vi kommer utnyttja i fall vi känner att det inte kommer funka för bebisen) Jag skulle inte åka på någon långresa med barn men just Mallis, som är så barnvänligt?? Kort restid, bra transfer, svenska varor i butikerna..

    Usch vad sur jag skulle bli på min mamma om hon resonerade så?!!

    Men gällande din fråga.. Kanske hyra stuga någonstans? Vad skulle ni gjort om ni inte har barn? Ni behöver ju inte göra ngt speciellt för att roa barnet i den åldern utan kanske mer rikta in sig på att det inte ska vara för många timmar i bil, fräscht boende, avslappnat och lugnt. Typ.. ;)


    nej, finns inga bakomliggande skäl, hon har bara missat att man reser med småbarn. Jag blev väldigt sur och när hon sedan körde det i ansiktet på mig, med kommentarer om hur kul det blir typ, så blev jag ännu surare. 

    Problemet är att vi inte har någon aning alls om vad vi skulle vilja hitta på. Oftast när vi hittar på saker så är det väl mest bara över en eftermiddagen eller dagen. Men nu har vi väl mer tänkt oss som en mini semester över några dagar. 

    Flyger ni med bebisen då? Och har du några tips som är bra att tänka på när man flyger med småttingar?)

  • En glad tjej

    Bellaflugsmälla, ja vi flög till Teneriffa. Flygningen gick jättebra, flickan sov stora delar av resan. Väl på Teneriffa var det varmt och skönt. Vår dotter åt mest ersättning men vi mosade även frukt till henne, avokado fick hon också.
    Var planeras resan äga rum? Ni kan köpa med burkar och gröt att ge till ert barn.
    Solskyddskläder bör ni ha även om man inte ska ha så små barn i solen. Badblöjor finns och det rekommenderas om barnet ska bada.
    Förstår inte varför inte små barn skulle kunna åka utomlands, hoppas ni kommer iväg.

  • Bellaflugsmälla
    En glad tjej skrev 2016-06-01 05:04:40 följande:

    Bellaflugsmälla, ja vi flög till Teneriffa. Flygningen gick jättebra, flickan sov stora delar av resan. Väl på Teneriffa var det varmt och skönt. Vår dotter åt mest ersättning men vi mosade även frukt till henne, avokado fick hon också.
    Var planeras resan äga rum? Ni kan köpa med burkar och gröt att ge till ert barn.
    Solskyddskläder bör ni ha även om man inte ska ha så små barn i solen. Badblöjor finns och det rekommenderas om barnet ska bada.
    Förstår inte varför inte små barn skulle kunna åka utomlands, hoppas ni kommer iväg.


    Mallorca är det enda jag vet. Antar att vi reser från arlanda, det tar ett par timmar att åka dit därifrån vi bor. 
Svar på tråden Semester 2017?