• MoaElis

    Tillsvidareanställning, få betalt i timmar?

    Jag kommer bli anställd på 63% den 1 Juni och det står att jag ska få 12 tusen i månaden. Det är runt 25 timmar i veckan tror jag. Nu är jag anställd på 50%, men jag har för det mesta jobbat runt 30 timmar. Nu har det dock varit lite mindre timmar ett tag. Nästa vecka har jag 18 timmar. Även om jag oftast får fler pass under veckan funderar jag på vad som händer om jag inte jobbar 63%. Har jag min fasta lön då eller får jag betalt för mina timmar? Jag trodde att de skulle ge mig 25 timmar direkt, som minst då.


    Men det betyder väl i alla fall att jag inte har rätt att säga nej till något pass som jag får efter att jag fått schemat, eftersom att jag bara har 18 timmar nästa vecka? Som exempel. I och för sig kan jag ju få fler timmar någon annan vecka men ja...


    Det blev kanske lite rörigt. Någon som förstår mina frågor?

  • Svar på tråden Tillsvidareanställning, få betalt i timmar?
  • PetraI

    Är du anställd på 63% så har du en grundlön som baserar sig på 63% av en heltid (med andra ord denna kommer att vara schemalagd) allt utöver det kommer att vara mertid. Även om dom schemalägger dig mindre antal timmar än 63% så har du alltid rätt till din månadslön(som är 63% i detta fallet)

  • MoaElis
    Petter och jag skrev 2016-05-30 18:01:49 följande:

    Hur många veckor är ditt schema på? Blir snittet 63%?


    Jag får schemat veckan innan, det är alltid olika.
  • PetraI

    Då ska dina timmar motsvara 63 % av en heltid (en heltid kan vara olika antal timmar beroende på avtal(dagtid, kvällstid o helg)). I det avtal jag jobbar inom är heltid 38,25 per v eftersom man jobbar dag/kväll/helg. Kolla med ditt fackförbund om du inte vet

Svar på tråden Tillsvidareanställning, få betalt i timmar?