• ajsngggh

    Hur hittar jag nya vänner som 25 åring?

    jag skulle vilja påstå att jag haft ett ganska destruktivt liv. En tuff uppväxt med dåliga familjeförhållanden som sedan har kantats av drogproblem och diverse andra saker. Nu har jag på senare tid verkligen tagit tag i mitt liv och känner att det finns en framtid, även om jag inte riktigt är där. Något som gör att jag inte riktigt kan ta det där steget fullt ut och leva ett normalt och lyckligt liv är på grund av min kompiskrets. Har inte en enda vän som inte tar droger till vardags, även om det bara är cannabis, då det är just det som jag har svårast med att helt lägga av med just nu. Och det logiska är ju såklart att byta umgängeskrets. 

    Men är det så enkelt när man är vuxen? Utåt sätt är jag rätt normal, inte många som skulle märka att jag har skit i baggaget som tynger mig. Är oftast en glad person som får folk att skratta, smart, framåt även om jag inte är överdrivet social bland nya människor. Så det känns som att jag ändå borde ha hyfsat bra förutsättningar för att hitta nya människor som gillar min stil och vice versa.

    Jobbar väldigt mycket, där jag sitter i en bil hela dagarna med en annan kille. Åldersskillnaden gör att vi definitivt inte kommer bli vänner på fritiden. 
    Att bara gå ut och träffa folk på stan och försöka bli vän med känns ju lite creepy/skumt? :P
    Antar att man typ får försöka leta upp någon kurs, börja dansa eller något liknande. Problemet är ju som sagt att jobbet tar upp mycket tid vilket gör att schemalagda saker kan bli problematiskt. 

    Så nu vänder jag mig till er på familjeliv efter egna erfarenheter eller goda råd.

    Peace out! 

    Ps!
    Kille på 25 år som bor i storstad om det skulle ha någon betydelse
    Ds!

  • Svar på tråden Hur hittar jag nya vänner som 25 åring?
  • athanatos

    Vad har du för intressen då? Kan du inte bygga något kring det? T ex om du spelar musik, försök lära känna folk att spela med och gå från det.

    Men en sak du måste vara beredd på oavsett hur du gör, om du är seriös med att du vill ha nya vänner. Det kommer ta lång tid, ha mycket tålamod. Bli inte ledsen om det går långsamt under väldigt lång tid.

  • Sofia Ek

    Hej, det låter sjukt men kanske kan man byta jobb och hitta något ställe där man kan träffa folk.
    Tack vare mitt föredetta jobb som Sales representative har jag många kompisar nu.
    Jag skulle vilja tipsa också om att man kan skaffa kompisar när man reser!

  • Anonym (Ce)

    Känner typ likadant. Dom få vänner jag har, har börjat sluta bry sig. Känner att jag vill ha nya vänner och har en del i bagaget med. Men kanske börja gå nån kurs, börja plugga nått du vill så hittar du nog någon!

  • Kevlarsoul

    Hej TS!

    Jag kan förstå det här med att du undrar hur du kan hitta nya vänner. Jag har också undrat jämt hur jag ska kunna skaffa vänner. I mitt fall har det endast handlat om att jag flyttat från en stad till en annan under mina gymnasieår. Och det har lett till att kontakter har avbrutits. Jag har dock en barndomsvän som pluggar i en annan stad, och så en till barndomsvän som bor i närheten av mig. Men båda vännerna har jag inte riktigt bra kontakt med ändå pga olika vägar vi tagit som skilt oss åt (med den ena vännen) och med den andra pga långa avståndet. 

    Men det som gjort att jag fått nya vänner där jag bor är mest plugget. Jag tror att det kan ha att göra med att när man hittar ett intresse för till exempel att plugga inför ett yrke, så har vi ju alla något gemensamt. Och man hittar alltid någon att bli vän med. Sen hur nära man blir, det kanske är en annan sak. Men i mitt fall har jag och dom nya vännerna verkligen kunnat öppna oss om allt. Exempelvis familjeproblem, en bror som suttit inne nyligen, jobbiga kärleksförhållanden etc. 

    Så det är med andra ord aldrig försent för dig att hitta nya vänner, även om du är 25. Jag är tjej och blir 24 nu i sommar och jag kan verkligen stå för det att det aldrig är försent. Och visst, ofta är ju kontakter man haft med kompisar sen barnsben speciella, men det betyder inte att dom alltid är bra. Nya vänner kan vara minst lika bra/bättre, eftersom du nu får en chans att träffa folk när du är i ett annat  stadie i livet och förmodligen mår bättre. Det kan också vara skönt att slippa ha någon slags stämpel eller liknande, från när du var yngre och hade det tuffare. Det är väldigt skönt att börja om från början ibland också. Om inte rentav nödvändigt också.

    Ta hand om dig!

  • Ronga

    Jag är en person som ganska ofta gör saker själv, mest pga de flesta utav mina vänner är i förhållanden osv. Ibland går jag bara ut ensam och sätter mig på någon uteservering tar några öl och lär känna folk. Då är jag som person ganska blyg också, men det funkar fint. Annars finns det olika communities på nätet. Testa gå ut själv, sätt dig på ett trevligt ställe eller någon park nu när det är sommar och försök vara social och skön. 

    På ett fotbollsforum har jag även lärt känna ett par individer.


    Snälla killar sluta skriv flirtiga meddelanden till mig, jag är kille!
Svar på tråden Hur hittar jag nya vänner som 25 åring?