• Anonym (känsligt)

    Måste man tacka för grattis-sms?

    Jag fyllde jämnt igår och var bortrest. Fick en massa telefonsamtal från nära och kära, en hel del grattis på FB och många grattis på sms och mejl. 

    Ett av sms:en kom från en kille som tidigare visat intresse för mig men som jag lite fint avvisat. Jag har haft en del ångest för att jag kanske varit för kall mot honom för jag tycker verkligen om honom som kompis, men vill inte att han ska tro något mer. Hans sms var verkligen jättegulligt men han flörtar inte men jag vet att risken är stor om jag visar minsta tillbaka så kan han tro att jag vill något med honom.

    Jag kan bara inte vara helt rak med honom för inget är uttalat. Jag känner att jag inte kan skriva rätta orden. Hans sms är det enda jag inte svarat på ens med TACK. Jag undrar: är det oartigt att inte tacka för hans sms? Tackar man alltid för grattissms? Alla andra har jag skickat antingen grupp-tack till (FB) eller tackat direkt för sms eller telefonsamtal. Mejlen har jag svarat på/kommer svara på. Skickar sms-tack till dem som skickat kort med posten. 

  • Svar på tråden Måste man tacka för grattis-sms?
  • Anonym (1)

    om det är så att du inte vill uppmuntra minsta lilla så skulle jag inte skicka nåt tack tillbaka. Det är nog som du säger, att han kan ta det som en uppmuntran.

    jag hade en manlig bekant som messade ibland. Jag var inte alls intresserad och jag trodde han hade förstått det. Han kunde skicka tex "önska dig en fin dag" om jag då svarade "tack detsamma", kom det inom ett par minuter ett längre mess som oftast gick ut på att han frågade vad jag skulle göra idag eller i helgen och så fick jag igen tala om att jag inte var intresserad av att träffa honom. 

    så jag förstår hur du menar. 
    Givetvis är det trevligt att svara på alla som grattat men i det här faller är du ursäktad tycker jag. 
    Om du absolut vill skicka nåt så skriv då bara just tack och inte ett ord mer. 

    Eller så låtsas du att du inte fått nåt. Om frågan skulle komma upp senare, menar jag 

  • CarinaL26

    Jag tycker nog det hör till god ton att tacka för gratulationer även på sms. Vill man inte ha kontakt med personen ifråga kan det bli svårare men själv hade jag förmodligen tackat men sedan ignorera övrig kommunikation om jag inte ville hålla kontakten.

  • Anonym (känsligt)
    Anonym (1) skrev 2016-05-30 19:24:44 följande:

    om det är så att du inte vill uppmuntra minsta lilla så skulle jag inte skicka nåt tack tillbaka. Det är nog som du säger, att han kan ta det som en uppmuntran.

    jag hade en manlig bekant som messade ibland. Jag var inte alls intresserad och jag trodde han hade förstått det. Han kunde skicka tex "önska dig en fin dag" om jag då svarade "tack detsamma", kom det inom ett par minuter ett längre mess som oftast gick ut på att han frågade vad jag skulle göra idag eller i helgen och så fick jag igen tala om att jag inte var intresserad av att träffa honom. 

    så jag förstår hur du menar. 
    Givetvis är det trevligt att svara på alla som grattat men i det här faller är du ursäktad tycker jag. 
    Om du absolut vill skicka nåt så skriv då bara just tack och inte ett ord mer. 

    Eller så låtsas du att du inte fått nåt. Om frågan skulle komma upp senare, menar jag 


    Du förstår mig precis! Jag tycker om honom och vi har gemensamma vänner och en arbetssituation där vi kommer att stöta på varandra ibland så att helt ta avstånd känns inte möjligt. Jag vill gärna ha honom som kompis då jag inte klarar konflikter så bra och helst vill undvika att avvisa någon. Om jag hittar en ny kille kommer han säkert att acceptera det men jag är singel nu. Tack för svaret. 
  • Anonym (känsligt)
    CarinaL26 skrev 2016-05-30 19:32:06 följande:

    Jag tycker nog det hör till god ton att tacka för gratulationer även på sms. Vill man inte ha kontakt med personen ifråga kan det bli svårare men själv hade jag förmodligen tackat men sedan ignorera övrig kommunikation om jag inte ville hålla kontakten.


    Ja jag tycker som du men är så hemskt rädd att råka skriva fel ord och att bara skriva tack utan något annat känns inte som hur jag brukar skriva. Oh vad detta är svårt. Att inte tacka alls känns inte heller som ett alternativ. man vill ju vara artig. 
  • Tecum

    Ja det är oartigt men om han inte klarar minsta kontakt utan att ta det som en uppmuntran har du inget val. 

  • Anonym (känsligt)
    Tecum skrev 2016-05-30 19:59:47 följande:

    Ja det är oartigt men om han inte klarar minsta kontakt utan att ta det som en uppmuntran har du inget val. 


    Tack för svaret. Hur är det om jag tex tackar fast ganska sent? Då kan han väl inte ta det som en invit? Tex om jag väntar en vecka och skriver tack för grattiset och inget mer? Eller kanske en smajly på slutet så det verkar så mycket Kompis som möjligt?
  • Anonym (Omg)
    Anonym (känsligt) skrev 2016-05-30 20:09:09 följande:
    Tack för svaret. Hur är det om jag tex tackar fast ganska sent? Då kan han väl inte ta det som en invit? Tex om jag väntar en vecka och skriver tack för grattiset och inget mer? Eller kanske en smajly på slutet så det verkar så mycket Kompis som möjligt?
    Men herregud!

    Skriv tack, så är det bra med det. Brukar du alltid överanalysera?
  • Anonym (gse)
    Anonym (känsligt) skrev 2016-05-30 19:59:10 följande:
    Ja jag tycker som du men är så hemskt rädd att råka skriva fel ord och att bara skriva tack utan något annat känns inte som hur jag brukar skriva. Oh vad detta är svårt. Att inte tacka alls känns inte heller som ett alternativ. smile4.gif man vill ju vara artig. 
    Du brukar inte skriva bara "tack" utan något annat, men just nu är det ju en situation där du kanske inte bör göra som du brukar - för att inte uppmuntra av misstag. Därför passar det väl alldeles utmärkt med bara "Tack". Det är artigt, men svalt.
  • Anonym (känsligt)
    Anonym (gse) skrev 2016-05-30 20:25:22 följande:
    Du brukar inte skriva bara "tack" utan något annat, men just nu är det ju en situation där du kanske inte bör göra som du brukar - för att inte uppmuntra av misstag. Därför passar det väl alldeles utmärkt med bara "Tack". Det är artigt, men svalt.
    Jo du har nog rätt. Känner mig så osäker i detta fallet, och ville höra lite andra synvinklar. Har fått många bra svar. Läser igen om det är fler som vill svara!

    Det skulle på ett sätt vara skönt att inte svara alls men kan man det? Vill ju inte verka ohyfsad. 
  • Anonym (känsligt)

    Någon mer som vill säga något om detta? Jag borde skriva Tack utan något mer men det känns mest som om jag bara vill strunta i det. Är jag värdens mest oartiga då? Orkar inte att han ska börja hoppas igen. 

  • Tecum
    Anonym (känsligt) skrev 2016-05-30 20:09:09 följande:
    Tack för svaret. Hur är det om jag tex tackar fast ganska sent? Då kan han väl inte ta det som en invit? Tex om jag väntar en vecka och skriver tack för grattiset och inget mer? Eller kanske en smajly på slutet så det verkar så mycket Kompis som möjligt?
    Det får du avgöra själv, du känner honom. Men det är ingen stor grej om du råkar "glömma" att tacka...
Svar på tråden Måste man tacka för grattis-sms?