• Aioli

    Vill ha dop, men orkar inte.

    Jag har ett barn som är några månader gammalt. Jag och pappan till barnet har varit osäkra på om vi ska döpa bebisen eller ej. Vi har varit väldigt trötta  (framförallt jag) och känt oss osäkra på om det är värt att lägga energi på detta.
    Idag har jag börjat känna mig mer och mer sugen på att ha ett dop. Så jag har kollat upp några "checklistor" här på nätet, och blir slut bara av det!


    Hur orkar folk ordna dop för deras bebisar? Jag förstår det inte!
    Finns det någon där ute som känner igen sig eller är det bara jag som är för trött för att ordna dop?

  • Svar på tråden Vill ha dop, men orkar inte.
  • Carambolan

    Skit i checklistorna. Vill du inte ordna dopfest så är det bara att ringa församlingen och säga att ni vill att barnet ska döpas på en vanlig söndagsgudstjänst. Då behöver du inte ens fixa fika efteråt utan ni kan stanna kvar på det vanliga kyrkkaffet.

  • Linnis92

    Strunta i hur alla andra gör!

    Ett litet dop med de närmsta familjen och sen lite dopfika i vardagsrummet? Behöver inte vara så avancerat.

  • Santin

    Dop är väll inte jobbigt om man inte vill. Låt bli dopfikat efteråt och ha bara en ceremoni i samband med en gudstjänst så är det inget jobb alls.

  • Sisisisi

    Boka kyrka, skicka ut inbjudningar, köpa/baka fika... Inte extremt ansträngande... Vad står det egentligen på checklistorna att man "ska" göra?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • lövet2

    Dop är jobbigt bara när man börjar jämföra med hur andra gjort och hur andra tycker man ska göra.

    Jag och min svägerska hade dop med bara någon veckas mellanrum.

    Vårt dop: Jag ringde pastorsexpeditionen och bokade tid. Ringde sedan närmaste släkten och meddelade tid och plats (bjöd då våra syskon med familjer, mina föräldrar och våra närmaste vänner; totalt ca 20 personer). Jag plockade fram storasysters dopklänning (den var sydd billigt av en som gick en utbildning och ville träna sig) och såg till att jag och maken hade rena finkläder. Beställde tårta från konditoriet och lejde mina svägerskor att baka lite kakor, eftersom jag själv nyss opererat gallan. Sedan var det dop, fika, presenter och fotografering. Alla hjälptes åt att diska.

    Min svägerskas dop: Hon bokade tid och gjorde sedan konstnärliga inbjudningskort till ca 150 gäster. Shoppade loss lite nya kläder. Hon lejde 3 tonåringar att vara lekledare till gästande barn och hyrde någon som sjöng på själva dopet. Bakade 7 sorters kakor och köpte enorma doptårtor. Hyrde in serveringspersonal, som också skötte disken efteråt.

    Båda ungarna blev döpta, och båda tillställningarna var trivsamma fast på olika sätt. Skillnaden låg i hur mycket jobb och pengar vi lagt ned på det hela.

  • annaliten86

    Samma här, vi var med osäkra i början men har nog ändrat oss nu och vill nog att han ska vara döpt. Har är snart nio månader och känner inte heller för å fixa allt. Men kyrkan i våras stad har drop in dop. Så det tänkte vi köra på. Bara dyka upp med leg :) valfria kläder så inget å tänka på. Passar mig alldels utmärkt :) Kanske inte ens berättar fören efteråt. :) Gör kanske likadant å gifter oss om några år :)

  • Anna74a

    Det gick smidigt vi lånade en församlingslokal och köpte ALLT färdigt för att slippa så mycket jobb som möjligt.

  • Physalis

    Oj vi har just bokat dop hos våran kyrka. Vi väntar på samtal från prästen bara, sen ska vi låna källarlokalen som hör till våran bostadsrättsförening.

    Tänkte bjuda på smörgåstårta och någon typ av fika. Plastglas och tallrikar eftersom vi inte har tillräckligt av riktiga + att vi slipper diska.

    Har inte ens tänkt tanken på någon checklista, jag får nog läsa en för skojs skull.

  • ostpaj

    Beror på hur insta-morsa du är. AAAALLT ska vara perfekt, ska bjudas 210 personer för aaaalla måste se vår prinsessa få håret tvättat. Det ska dukas och förberedas in i minsta lilla detalj fyra månader i förväg och glöm inte ta miljoner bilder för alla tusentals följare osv. Blå. Uäck. Så är dop idag. Eller så gör ni det litet, personligt och fint med de närmaste,lite god fika, klart.

  • gbgumman

    Du måste fundera på varför dopet är så billigt för just er. Är det för att barnet ska upptas i församlingen eller för festen och komplicerad vill/önskar ni att festen är. Mina barn är inte döpta men jag gissar att detta går att jämföra med bröllop. För mig var det jätte viktigt att bli gift. Dels för det juridiska och dels för symboliken. Vi bokade in en vigsel i stadshuset och sedan meddela vi våra 7 närmsta släktingar detta. Middag på restaurang och sedan bubbel hemma. Vi hade sommarkläder och liten bukett. Inget stress inget jobbigt jätte fint och så blev vi gifta vilket var själva poängen. Jag är exakt lika mycket gift som kronprinsessan.

  • gbgumman
    gbgumman skrev 2016-06-01 04:58:00 följande:

    Du måste fundera på varför dopet är så billigt för just er. Är det för att barnet ska upptas i församlingen eller för festen och komplicerad vill/önskar ni att festen är. Mina barn är inte döpta men jag gissar att detta går att jämföra med bröllop. För mig var det jätte viktigt att bli gift. Dels för det juridiska och dels för symboliken. Vi bokade in en vigsel i stadshuset och sedan meddela vi våra 7 närmsta släktingar detta. Middag på restaurang och sedan bubbel hemma. Vi hade sommarkläder och liten bukett. Inget stress inget jobbigt jätte fint och så blev vi gifta vilket var själva poängen. Jag är exakt lika mycket gift som kronprinsessan.


    Det ska stå VIKTIGT inte billigt
  • Maddi

    Värst första dop grillade vi och fikade efteråt och alla hjälptes åt med maten och fikat.

    Andra dopet beställde vi tårta från citygross och köpt fika. De blev inget eget bakande och de behövs inge mer.

    De är ändå själva dopdelen som sprlar roll. Om dom kräver 7 sorters hemmagjorda kakor och bullar så behöver dom inte komma alls. De är ju ändå barnet som ska stå i centrum.

  • isolande

    Har aldrig fattat grejen med dop....Helt meningslöst att få en glimt av barnet i kyrkan och sedan lämna presenten på ett bord bland alla andra. Sen får man vuxenmingla med folk man knappt träffat innan för värdparet är fullt upptagna.

    Som första delen av ett tråkigt bröllop.

    Förstår att du inte orkar, det hade inte jag heller gjort. Bebisen är liten och ska ammas samtidigt med all uppståndelse. Och man själv ska agera värdinna när man är dödstrött av sömnbrist. Åka iväg till nån kyrka, sen till lokal, städa, fixa och ordna. Nä alltså....

    Vi hade fika på gården när vårt andra barn blivit 4 månader. Då kunde jag dra mig undan när det skulle ammas, inga finkläder, inget program som skulle följas och bara ett fåtal från närmaste familjen. Jag förutsatte att alla hjälpte till med disk och fix.

  • äldreochklokare

    eller så väntar ni lite tills ni faktiskt orkar

  • malle88

    Allt beror på varför ni vill döpa barnet. För min man som är troende var det viktigt att döpa barnet men fikat var inget viktigt. Så vi döpte under gudstjänst, skickade inbjudan till närmsta familjen och skrev ett Facebookinlägg där vi bjöd de vänner som ville komma. (XX döps den 13/4 kl 11 under gudstjänst i Storkyrkan. De som önskar komma är hemskt välkomna. Kyrkfika finns efter för liten summa.). Fick förvånadsvärd uppslutning och var enkelt att fixa :)

  • malle88
    malle88 skrev 2016-06-01 10:34:52 följande:

    Allt beror på varför ni vill döpa barnet. För min man som är troende var det viktigt att döpa barnet men fikat var inget viktigt. Så vi döpte under gudstjänst, skickade inbjudan till närmsta familjen och skrev ett Facebookinlägg där vi bjöd de vänner som ville komma. (XX döps den 13/4 kl 11 under gudstjänst i Storkyrkan. De som önskar komma är hemskt välkomna. Kyrkfika finns efter för liten summa.). Fick förvånadsvärd uppslutning och var enkelt att fixa :)


    Vi bjöd också närmsta familjen på lunch eftersom de hade en bit att åka och det kändes kul att träffa dem. Men det gör man som man vill :)
  • fluu

    Nu var jag inte så värst slut till att börja med, men vi fick också så mycket hjälp av familjen. Det blev inte så mycket jobb i slutändan. Men om du verkligen vill döpa, men inte vill lägga energi på det så finns det drop-in dop på många ställen. Annars kan ni ju helt enkelt skjuta upp det, man kan döpas hela livet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Och så bestämmer man nivån själv. Vi(inräknat familjen som hjälpte till) lade mycket energi på maten, men struntade helt i dekoration till exempel.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fru Ve

    Vi gick på "Drop-in-dop" som kyrkan hade en söndag. Bara att gå dit med barnet utan att anmäla innan. Några nära släktingar var med. Efteråt gick vi hem och åt tårta och kaffe. Behöver inte vara svårare än så. Vi döpte mest för att barnen måste vara döpta om de vill konfirmeras sen. Man måste inte alls göra det så svårt. Man kan ju strunta i dop också om man inte ens är troende.

Svar på tråden Vill ha dop, men orkar inte.