• Loannie

    Får ej lön ! Akut

    I kontraktet står det garantilön + provision. Chefen lovade att provisionen skulle utbetalas men inte garantilönen som kunde vara som lägst 10.000kr. Nästan en vecka har gått och har inte fått några pengar alls. Chefen påstår att det inte är värt att betala ut lönen men lovade mig provisionen på tvåtusen men dessa pengar kan jag ju inte betala hyra, räkningar och så med. Nu sitter jag i en jävla sits. Vad har jag för rättigheter?

  • Svar på tråden Får ej lön ! Akut
  • Carambolan

    Kontakta ditt fackförbund omedelbums så driver de processen åt dig.

  • Loannie

    Inte med i facket och har inga pengar att betala

    För er som undrar så har jag lånat min kompis konto här på fl

  • Loannie

    Chefen ska ha sagt till personen att det inte lönar sig att göra det. Varför man nu skulle säga så förstår ingen av oss. Nu har ju den chefen satt oss i en jävla ekonomisk sits. Vi båda är dessutom unga.

  • Holma
    Loannie skrev 2016-05-30 22:26:16 följande:

    Chefen ska ha sagt till personen att det inte lönar sig att göra det. Varför man nu skulle säga så förstår ingen av oss. Nu har ju den chefen satt oss i en jävla ekonomisk sits. Vi båda är dessutom unga.


    Garantilön ska man ju alltid få så fattar inte varför ni inte får den
  • Loannie

    För att chefen har bestämt sig för att det inte är värt att betala ut den. Han anser att det inte är tillräckligt bra men personen har ändå sålt en del och är hittills den bästa säljaren så förstår ingenting utav detta jag heller.

    Finns ju som sagt ett skäl till varför det kallas garantilön ...

  • nnnnnnnn

    Och därför går du med i facket omedelbart?
    Facket är till för att hjälpa alla medlemmar, tillsammans är man starkare än om alla står ensamma...

  • Holma
    Loannie skrev 2016-05-30 23:02:11 följande:

    För att chefen har bestämt sig för att det inte är värt att betala ut den. Han anser att det inte är tillräckligt bra men personen har ändå sålt en del och är hittills den bästa säljaren så förstår ingenting utav detta jag heller.

    Finns ju som sagt ett skäl till varför det kallas garantilön ...


    Garantilönen ska man få oavsett hur lite provision man får , din garantilön kan inte minska utan 10000kr ska du ha
  • Gizzmogirl

    Garantilön innebär ofta att man ska uppnå ett visst antal ordrar eller liknande. Hittade ingen färsk referens, men googla. Ett sätt att lura unga att tro att anställningsavtalet är bättre än vad det är...tyvärr

  • Jesper f

    Var det dummaste jag hört. Vadå inte värt att betala ut? Garranti lön ÄR just vad det låter - förutsatt nu att det står på anställningsavtalet. Precis som någon redan sagt, gå tillsammans allihopa också tar ni kontakt med kronofogden och driver in den. Risken är att företaget egentligen har så lite pengar att det inte har råd att betala ut er lön, i överhuvudtaget - kanske tom är konkursmässigt. Och desto längre den löneskulden ligger, desto längre tid kommer det ta för er att få ut någon lön i överhuvudtaget, om det skulle bli aktuellt med statens lönegarranti eller liknande. Sen skulle jag börja se mig om efter ett nytt jobb om jag var du. Låter som nån av dom där "sälj-sekterna"....

  • nevermind

    Jag hade en chef som strulade. Min kompis ringde upp honom, med väldigt myndig röst. Hon påstod inte att hon kom från facket eller nånting. Pengarna kom illa kvickt.

  • jps
    Det låter som att ni blir utnyttjade bara för att ni är unga.
    Be någon med pondus (och självbehärskning) att ringa och tala om för chefen att detta med lönen får han/hon ordna på stubben.

    Sen är det tyvärr nog läge att leta en annan arbetsgivare, 
  • Ramborg

    Detta är skälet till att fackförbundet är arbetstagarnas enda styrka.

    Jag är med, fastän jag sitter med en tok-trygg anställning där arbetsgivaren är superseriös och jag kommer antagligen aldrig behöva dem. Men jag betalar varje månad för att såna som du ska kunna få hjälp.

    Gå med i facket!


    42.
  • ITpappan
    Loannie skrev 2016-05-30 21:34:54 följande:

    I kontraktet står det garantilön + provision. Chefen lovade att provisionen skulle utbetalas men inte garantilönen som kunde vara som lägst 10.000kr. Nästan en vecka har gått och har inte fått några pengar alls. Chefen påstår att det inte är värt att betala ut lönen men lovade mig provisionen på tvåtusen men dessa pengar kan jag ju inte betala hyra, räkningar och så med. Nu sitter jag i en jävla sits. Vad har jag för rättigheter?


    Begär företaget i konkurs om de inte betalar ut din lön.
  • Loannie

    Kollat upp nu och fått svart på vitt... Det fanns nått jävla kryphål i det där så det är bara att släppa och gå vidare... Ledsen som fan för detta!

  • Lowika

    Och du har anställningskontrakt? Jobbade ung och dum för många år sedan på ett företag, och jag skulle få kontraktet "imorgon". Fick det aldrig. Fick ingen lön heller för det jag hann jobba innan jag genomskådade hela företaget.

Svar på tråden Får ej lön ! Akut