• Annastina1975

    Ok att mobba den andra föräldern?

    Ja, som rubriken säger så verkar samhället stötta att en förälder mobbar sitt barns andra förälder.

    Har varit både på Familjerätten och socialen för Barn och familj där man kan söka stöd. Där har exet anklagat mig för saker jag helt uppenbart inte kunnat rå för. Socialsekreterarna sa efter en timme att han avbrutit mig 15 gånger och att jag inte fått en chans att svara varken honom eller dem på någonting. Han sa öppet att han inte är intresserad av att samarbeta eller kommunicera med mig. Inte heller är han intresserad av att ge mig information om viktiga saker som gäller barnen.

    Trots detta har jag av både Familjerätten och avdelningen för barn och familj blivit rådd att göra som han vill (varannan vecka) för att de tror att "det nog blir lugnare då".

    Istället för att ge mig stöd i en situation där jag är utsatt för systematiska kränkningar så ska jag göra som han vill?

    Funkar verkligen samhällsstödet så här dåligt överallt?

  • Svar på tråden Ok att mobba den andra föräldern?
  • Anonym (Bs)

    Vilket uselt råd om situationen är som du beskriver. Ta kontakt med en riktigt bra familjerättsadvokat.

  • Annastina1975
    Anonym (Bs) skrev 2016-05-30 23:15:19 följande:

    Vilket uselt råd om situationen är som du beskriver. Ta kontakt med en riktigt bra familjerättsadvokat.


    Fast mitt ex har redan stämt mig på halva boendet och det lär ju inte hjälpa att jag har en bra advokat när det är samma Familjerätt som ska göra utredningen?
  • Anonym (men)

    Men vad är problemet egentligen? Är han en dålig pappa eller är relationen mellan er problemet?

    Om han är en bra pappa så borde varannan vecka vara självklart, oavsett vad du tycker om honom eller vad han har gjort mot dig.

  • Annastina1975

    Problemet är att man som föräldrar behöver kommunicera och att han kränker mig när vi gör det. Vilket gör att jag mår dåligt och har mindre energi att vara en bra förälder när jag har barnet. Att han undanhåller information gör också att jag inte kan bemöta mitt barn på bästa sätt.

    Tycker du att det är bra föräldraskap att kränka sitt barns andra förälder? Det påverkar ju självklart indirekt också barnet.

  • Anonym (?)
    Annastina1975 skrev 2016-05-30 23:29:43 följande:
    Problemet är att man som föräldrar behöver kommunicera och att han kränker mig när vi gör det. Vilket gör att jag mår dåligt och har mindre energi att vara en bra förälder när jag har barnet. Att han undanhåller information gör också att jag inte kan bemöta mitt barn på bästa sätt.

    Tycker du att det är bra föräldraskap att kränka sitt barns andra förälder? Det påverkar ju självklart indirekt också barnet.
    Det är klart att det inte är bra beteende, men nu är ju situationen som den är.
    Kränker han även barnet? Beter sig dåligt mot barnet? Är en dålig förälder på något vis (förutom i kontakten med dig)?

    Är det inte så att han är uppenbart dålig för barnet skulle jag råda dig att bita ihop och sluta ta åt dig för barnets skull. Du behöver inte må dåligt av vad han gör. Du kan bara bli kränkt om du accepterar att bli kränkt. Du får se till att sköta din bit med barnet utan att bry dig om hur han bemöter dig. Och låta barnet ha tillgång till sin pappa.

    Har ni delad vårdnad? Det är väl snarare vårdnaden än umgänget ni i så fall skulle behöva ändra på. Han skall givetvis inte undanhålla information, men vad är det du behöver veta? Handlar det om information vad gäller skola/förskola/aktiviteter/sjukvård? Eller handlar det om vad de ätit till middag, vilka utflykter de gjort osv?

  • Annastina1975

    Skola/aktiviteter/sjukinfo är samtliga tre områden han har undanhållit mig information om.

    Haha, nej knappast vad de har ätit till middag!

    En fråga bara. Skulle du ge samma råd till någon som blev mobbad på jobbet? "Bit ihop och sluta ta åt dig"?

    Gissar att det är svårt att sätta sig in i att bli utsatt om och om igen i åratal...

  • Lena

    Spela in samtal med honom. Kontakta advokat och stäm för vårdnaden men låt boendet vara varannan vecka.

  • Anonym (Wildrat)
    Annastina1975 skrev 2016-05-30 23:50:18 följande:

    Skola/aktiviteter/sjukinfo är samtliga tre områden han har undanhållit mig information om.

    Haha, nej knappast vad de har ätit till middag!

    En fråga bara. Skulle du ge samma råd till någon som blev mobbad på jobbet? "Bit ihop och sluta ta åt dig"?

    Gissar att det är svårt att sätta sig in i att bli utsatt om och om igen i åratal...


    Naturligtvis skulle det inte bli samma råd då man kan sluta på ett jobb men du kan ju inte sluta vara förälder.
    Ja, det funkar så här dåligt och ja, han har tyvärr rätt att göra så här mot dig. Så länge det inte är nåt olagligt han gör så kan han göra som han vill. Familjerätten ser väldigt lite på hur det är mellan er, deras fokus är hur han är med barnen.
    Läs bloggen "ensam mamma röker" så ser du att du inte är ensam i din olycka.
  • BioBonus
    Annastina1975 skrev 2016-05-30 23:50:18 följande:

    Skola/aktiviteter/sjukinfo är samtliga tre områden han har undanhållit mig information om.

    Haha, nej knappast vad de har ätit till middag!

    En fråga bara. Skulle du ge samma råd till någon som blev mobbad på jobbet? "Bit ihop och sluta ta åt dig"?

    Gissar att det är svårt att sätta sig in i att bli utsatt om och om igen i åratal...


    Övergå till att ha all kontakt med honom via mail. Det räcker att du läser någon/några gånger i veckan innan umgänge så du vet vad som hänt under hans tid. 
  • Kjell2

    Familjerätten är ofta inne på en linje för att minska konflikterna, då kan det bli tokigt ur andra aspekter.

    Skulle enskild vårdnad och varanann vecka kunna vara en lösning?

    Fördelen om du drar det till tingsrätten är att du har större möjlighet att lägga fram dina egna åsikter och synpunkter.

Svar på tråden Ok att mobba den andra föräldern?