• Anonym (stora­syster­)
    Äldre 30 May 23:26
    12370 visningar
    29 svar
    29
    12370

    Jag kan inte förlåta min syster

    Jag har ingen kontakt med min syster sedan att par år tillbaka. Jag sa upp bekantskapen för att hon svikit mig och jag inte kunde förlåta henne för det. Jag mådde dåligt av att vistas i hennes närhet. Jag har alltid ställt upp för henne i vått och torrt, men hon fanns inte där när jag behövde hennes stöd. Det har blivit lite bättre på senare tid. Kan se på en bild på henne utan att få lust att ge henne en käftsmäll. Jag vill förlåta henne, men jag kan inte för hon har inte bett om ursäkt utan tvärtom beskyllt mig för att ha uppfört mig dåligt - vilket jag anser att jag inte har gjort.

    Hon är väldigt pedantisk, kontrollerande och neurotisk och inbillar sig en massa saker och jag har fått nog av hennes beskyllningar. Ändå saknar jag henne. Can´t live with her, can´t without her. Någon som känner igen sig? Hur gör man? 

  • Svar på tråden Jag kan inte förlåta min syster
  • Äldre 30 May 23:59
    #1

    Lättare att ge råd om man vet exakt vad hon har gjort...

  • Anonym (g)
    Äldre 31 May 00:00
    #2

    Har du utryckt dina upplevelser för din syster och varför vill hon inte säga förlåt? känner ni likadant?

  • Anonym (Madde­)
    Äldre 31 May 01:29
    #3

    Hur har hon svikit dig? På vilket sätt tyckte hon att du uppförde dig dåligt?

  • Anonym (Bitch­)
    Äldre 31 May 06:59
    #4

    Du slutar vara en sån jävla långsint bitch och går vidare är mitt tips.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 31 May 07:04
    #5
    Anonym (Bitch) skrev 2016-05-31 06:59:50 följande:

    Du slutar vara en sån jävla långsint bitch och går vidare är mitt tips.


    Vettigt råd...INTE!

    Du vet ju inte vad som hänt.


  • Äldre 31 May 12:12
    #6

    Vad har hänt?

  • Anonym (man)
    Äldre 31 May 12:49
    #7
    +1

    Allt går inte att förlåta, vissa saker förlåter man aldrig men man kan hitta vägar runt det om man vill, med betoning på "om man vill". Det finns inget som säger att man måste förlåta eller vilja umgås med någon som behandlat en illa, mår man bäst utan att umgås med den personen så ska man givetvis inte umgås med personen, dock är det heller inte bra att vara bitter över det som hänt för länge, bitterhet är naturligt i början men om det fortsätter efter lång tid så betyder det att man inte läkt som man ska.

    Många verkar blanda ihop att gå vidare med att förlåta, man behöver inte förlåta för att gå vidare, man kan absolut gå vidare utan att förlåta. Man kan till exempel inte känna någon bitterhet eller ilska mot personen länge men ändå välja att inte umgås med personen helt enkelt för att man inte mår bra av det eller för att personen är opålitlig och inte lämplig att umgås med.

  • Anonym (stora­syster­) Trådstartaren
    Äldre 31 May 16:44
    #8

    Tack för svar. Jag vill inte gå in på exakt hur hon svek mig, men efter den gången har jag revidererat en massa andra saker som jag tidigare hade låtit passera med motiveringen att hon gör så gott hon kan. Senare har jag insett att så inte alls är fallet utan hon gör så gott hon vill. Känner mig också lite dum som inte kunnat (velat?) se det tidigare.

  • Anonym (stora­syster­) Trådstartaren
    Äldre 31 May 17:37
    #9
    Anonym (man) skrev 2016-05-31 12:49:37 följande:

    Allt går inte att förlåta, vissa saker förlåter man aldrig men man kan hitta vägar runt det om man vill, med betoning på "om man vill". Det finns inget som säger att man måste förlåta eller vilja umgås med någon som behandlat en illa, mår man bäst utan att umgås med den personen så ska man givetvis inte umgås med personen, dock är det heller inte bra att vara bitter över det som hänt för länge, bitterhet är naturligt i början men om det fortsätter efter lång tid så betyder det att man inte läkt som man ska.

    Många verkar blanda ihop att gå vidare med att förlåta, man behöver inte förlåta för att gå vidare, man kan absolut gå vidare utan att förlåta. Man kan till exempel inte känna någon bitterhet eller ilska mot personen länge men ändå välja att inte umgås med personen helt enkelt för att man inte mår bra av det eller för att personen är opålitlig och inte lämplig att umgås med.


    Eftersom hon tycker jag är den felande parten - allt hade varit frid och fröjd bara jag hade fortsatt vara lojal mot henne och hon så lojal hon för stunden har lust med, så finns det inget försonande samtal att se fram emot.

    Jag vill inte längre ha rollen där jag är klippan man kan räkna med och hon ställer upp på mig i princip bara när det sammanfaller med att det gynnar henne själv. Hon tycker jag är fruktsansvärt elak och egoistisk som ändrar spelreglerna så här, men det hade gnagt i mig länge så det sista hon gjorde var stort då men egentligen inte avgörande utan droppen som fick bägaren att rinna över. IIskan har släpp, det tog sin tid, men nu är jag inte beredd att gå tillbaka till hur vi hade det tidigare samtidigt som jag är ganska säker på att hon fortfarande tycker att hon hade en bra syskonrelation med mig tidigare.

    Du säger att många verkar blanda ihop att gå vidare med att förlåta. Jag ska tänka mer på de orden och fundera på om jag vill förlåta eller bara gå vidare utan att förlåta.

     

  • Anonym (likt)
    Äldre 31 May 18:36
    #10
    Anonym (storasyster) skrev 2016-05-31 17:37:23 följande:
    Eftersom hon tycker jag är den felande parten - allt hade varit frid och fröjd bara jag hade fortsatt vara lojal mot henne och hon så lojal hon för stunden har lust med, så finns det inget försonande samtal att se fram emot.

    Jag vill inte längre ha rollen där jag är klippan man kan räkna med och hon ställer upp på mig i princip bara när det sammanfaller med att det gynnar henne själv. Hon tycker jag är fruktsansvärt elak och egoistisk som ändrar spelreglerna så här, men det hade gnagt i mig länge så det sista hon gjorde var stort då men egentligen inte avgörande utan droppen som fick bägaren att rinna över. IIskan har släpp, det tog sin tid, men nu är jag inte beredd att gå tillbaka till hur vi hade det tidigare samtidigt som jag är ganska säker på att hon fortfarande tycker att hon hade en bra syskonrelation med mig tidigare.

    Du säger att många verkar blanda ihop att gå vidare med att förlåta. Jag ska tänka mer på de orden och fundera på om jag vill förlåta eller bara gå vidare utan att förlåta.

     


    Skrämmande likt, fast jag är lillasyster. Har just försonats med min syster efter lång tids avbrott i kontakten. Men gör det för att slippa ha en pågående konflikt, har nog slutat hoppas på en frisk relation. Fast ändå, lite dumt naivt hopp finns det kvar.

    Min syster kan aldrig se sina egna fel så det går ju inte att försonas på riktigt. Det blir en låtsasvärld och en låtsasrelation. Mycket märkligt, sorgligt, sjukt och frustrerande alltihop. 
Svar på tråden Jag kan inte förlåta min syster