• vslanguage

    Ålder?

    Jag vill veta vid vilken ålder du

    1)man

    2) kvinna

    blev förälder första gången? Säg också om du nu i efterhad tycker att det var för tidigt, för sent eller lagom bra ålder?

  • Svar på tråden Ålder?
  • Fjäril kär

    Kvinna och just fyllt 21 när första oplanerade barnet kom. Alldeles för tidigt! Var varken mogen eller redo.

  • Aylae

    Jag var 23 år när jag fick min första dotter. Var nog lite på gränsen för att vara för tidigt för min del. Hade inte samma lugn och tålamod som jag har nu (är 35 i år) med min andra dotter. Nu när man är äldre har man mer insikt i hur en bebis utvecklas etc samt vilka behov de har vilket gör att jag har mer förståelse för perioder när hon är "jobbig/krånglig". Dock hade jag mer ork när jag var yngre. Men det är ju individuellt vilken mognad man har i olika åldrar. Jag var mycket mer nojjig och lättirriterad när jag var yngre. Även mer självisk.

  • SoSS15

    Jag var 22, min fästman var 23. Det var väl lite tidigt, eftersom vi inte planerade för det och bara varit tillsammans i tre månader när jag plussade. Men efter att chocken lagt sig var vi bara glada och nervösa på ett bra sätt. Vi har inte ångrat något, och nu är hon snart 2 år och vi håller ihop ännu! :) 

  • Miriam75

    28 med första barnet. Bra ålder. Jag hade bra utbildning, bra jobb och stabil relation sedan många år.
    Andra barnet kom vid 30.
    Nu är jag 40 och väntar en liten sladdis. Inte planerat med det ska bli underbart. Har ett annat lugn idag jämfört med för 10 år sedan.

  • MammAmma

    Kvinna, 18 år, oplanerat. Sett till yttre omständigheter (gick fortfarande i gymnasiet, ingen egen inkomst osv) så var det absolut inte optimalt, men när sonen väl föddes var jag både redo och mogen för att axla mammarollen. Är nu 33 år med fyra barn mellan 15 och 4 år.

  • narie24
    narie24 skrev 2016-05-31 21:26:08 följande:

    Jag, kvinna, var 29 år vid första barnet, 32 vid andra barnet.


    Bra ålder för mig. Men var mer redo vid andra barnet.
Svar på tråden Ålder?