• KillBill

    Sverigedemokraterna rasar i ny stor mätning från SCB

    I SCBs stora partisympatiundersökning för maj månad 2016 så rasar SD mest av alla partier. Det måste svida för SDs partiledning att partiet tappar mer än dubbelt så många väljare som miljöpartiet som den senaste tiden varit hårt sargat av diverse skandaler. Vad ska Jimmie & Co hitta på nu?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Sverigedemokraterna rasar i ny stor mätning från SCB
  • Mentat

    Det är väl rätt naturligt: Många gick säkert till (sd) i protest mot en invandringspolitik där ingen ville erkänna att det över huvud taget kunde finnas några gränser för hur många vi kunde ta emot.

    Nu har regeringen mer eller mindre implementerat den invandringspolitik som (sd) gick till val på och därmed ryckt undan mattan för deras existensbereättigande. Om man hade gjort det långt tidigare hade troligen (sd) aldrig vuxit så mycket som de gjort.

    (sd):s svar på det här har, efter vad jag har hört hittills, varit att gå ännu längre i krav på restriktioner mot invandring. Det tror jag inte är någon vinnande strategi för dem.

    Många upplever det nog som att politikerna äntligen har lyssnat (eller att verkligheten kom ikapp, beroende på hur man ser det) och därmed kan de börja återvända till sina gamla vanliga partier. Om de har varit öppna med sina sympatier och mötts av för mycket avsky från omgivningen däremot kanske de inte återvänder utan stannar hos (sd).

  • Don3

    Tror Mentats analys är korrekt.
    Det viktigaste är att MP tappade 25,5% av sina väljare. Hoppas detta håller i sig så de hamnar utanför riksdagen nästa val.

  • KillBill
    Don3 skrev 2016-05-31 13:51:55 följande:

    Tror Mentats analys är korrekt.
    Det viktigaste är att MP tappade 25,5% av sina väljare. Hoppas detta håller i sig så de hamnar utanför riksdagen nästa val.


    Matematik verkar inte vara ditt bästa ämne?


    Jag kan hjälpa dig på traven lite och berätta att SD tappade 13% av sitt väljarstöd i den aktuella SCB undersökningen. Sett till antal väljare så har ca 88 000 lämnat MP medan drygt 190 000 har lämnat SD.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Rataxes

    Tycker ju det är lite märkligt att man kan jubla över att SD ökat med 4.6% sedan valet 2014, men det är ju jag det.


    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Tonårsmamman1
    Rataxes skrev 2016-05-31 16:15:27 följande:

    Tycker ju det är lite märkligt att man kan jubla över att SD ökat med 4.6% sedan valet 2014, men det är ju jag det.


    Om du läst ordentligt så ser du att det jämförs med mätningen i november, inte valet 2014.
  • Rataxes
    Tonårsmamman1 skrev 2016-05-31 16:32:51 följande:
    Om du läst ordentligt så ser du att det jämförs med mätningen i november, inte valet 2014.
    Whatever... Det är valresultatet 2018 som räknas, inget annat. under tiden fortsätter jag att glädjas åt att såssarna minskat med 1,5% sedan valet och att salladskommunisterna minskat med 2,2%.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-05-31 16:49:01 följande:
    Whatever... Det är valresultatet 2018 som räknas, inget annat. under tiden fortsätter jag att glädjas åt att såssarna minskat med 1,5% sedan valet och att salladskommunisterna minskat med 2,2%.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
    Jag nöjer mig med att konstatera att de rödgröna fortfarande är största block.
  • Sfinx2

    Att man öht kan fortsätta rösta rött/grönt efter partiledar-debatten i söndags, är för mig en gåta. Jag tror starkt på att det inte kommer att bli Sossarna som sitter vid makten efter valet -18, längtar verkligen tills dess.

    Jag håller även med Gahadas, visst är det skönt att mp är nära spärren .

  • nattuv

    I dagens aktuellt kl21 lät det som S och C tävlade om vem som låg närmast SD. Tänk så fort det kan vända och hur kort deras minne är. Men för att återgå till trådstarten så är SD fortfarande, med god marginal, Sveriges tredje största parti. Så varför det skulle behövas ännu en ointressant SD tråd är lite oklart.

  • nordanvinden
    Rataxes skrev 2016-05-31 16:49:01 följande:

    Whatever... Det är valresultatet 2018 som räknas, inget annat. under tiden fortsätter jag att glädjas åt att såssarna minskat med 1,5% sedan valet och att salladskommunisterna minskat med 2,2%.


    O att vänstern går framåt med stormsteg. Äntligen kan det bli lite verklighetsförankring. Man kan ju bara hoppas att borgarna följer sina skattepengar o flyr landet.
  • Rataxes
    nordanvinden skrev 2016-05-31 23:31:26 följande:
    O att vänstern går framåt med stormsteg. Äntligen kan det bli lite verklighetsförankring. Man kan ju bara hoppas att borgarna följer sina skattepengar o flyr landet.
    Jo, vänsterextremisterna ökade ju med hela 1,3%. Revolutionen är nära.

    Vad fint om alla borgare lämnar landet med sina tillgångar, då kan dumvänstern verkligen förvandla landet till europas Venezuela.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Vickisen
    nordanvinden skrev 2016-05-31 23:31:26 följande:

    O att vänstern går framåt med stormsteg. Äntligen kan det bli lite verklighetsförankring. Man kan ju bara hoppas att borgarna följer sina skattepengar o flyr landet.


    Ja, vi får hoppas att majoriteten av alla vettiga människor med human och ekonomiskt kapital flyr landet så kan vänsternissarna sitta där sedan och undra var alla "deras" pengar tog vägen...
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-06-01 07:48:11 följande:
    Jo, vänsterextremisterna ökade ju med hela 1,3%. Revolutionen är nära.

    Vad fint om alla borgare lämnar landet med sina tillgångar, då kan dumvänstern verkligen förvandla landet till europas Venezuela.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
    Är du medveten om att företrädare för moderaternas partiledning funderar på hur M till valet 2018 ska få till ett närmare samarbete med MP, ett av de partier som du kallar för dumvänster?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-06-01 08:11:54 följande:
    Är du medveten om att företrädare för moderaternas partiledning funderar på hur M till valet 2018 ska få till ett närmare samarbete med MP, ett av de partier som du kallar för dumvänster?
    Det tycks komma motstridiga budskap om detta. En sak är säker, M kommer att tappa väljare om så blir fallet. De moderater jag känner har lika lite till övers för salladskommunister som jag.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Don3
    KillBill skrev 2016-05-31 15:24:43 följande:

    Matematik verkar inte vara ditt bästa ämne?


    Jag kan hjälpa dig på traven lite och berätta att SD tappade 13% av sitt väljarstöd i den aktuella SCB undersökningen. Sett till antal väljare så har ca 88 000 lämnat MP medan drygt 190 000 har lämnat SD.


    Helt rätt jag tänkte fel det ska givetvis vara 20,3%.
    Att väljare lämnar SD är inget som stör mig då de ändå inte är något parti jag röstar på. Dock hade valet varit mellan SD och MP hade jag valt SD.
    KillBill skrev 2016-06-01 08:11:54 följande:
    Är du medveten om att företrädare för moderaternas partiledning funderar på hur M till valet 2018 ska få till ett närmare samarbete med MP, ett av de partier som du kallar för dumvänster?

    Skulle M kunna tänka sig att regera med MP så går de bort för mig.
    Är socialliberal så spannet S, M, C, L funkar för mig men S går bort pga. sammarbete med MP och V. Tycker dock att hela högen är nötter, så man får alltid välja det minst dåliga.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-06-01 08:31:12 följande:
    Det tycks komma motstridiga budskap om detta. En sak är säker, M kommer att tappa väljare om så blir fallet. De moderater jag känner har lika lite till övers för salladskommunister som jag.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
    Moderaternas förste vice ordförande Peter Danielsson har inte dementerat att han sagt sig vilja närma sig MP efter nästa val (skulle uppgiften inte stämma skulle han självklart ha dementerat detta). Det är Hanif Bali som har dementerat uppgifterna om att M gärna ser ett närmare samarbete med MP efter nästa val men

    Hanif har nu petats från viktiga poster i riksdagen och hans inflytande inom moderaterna är tydligen försvagat.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-06-01 08:49:32 följande:
    Moderaternas förste vice ordförande Peter Danielsson har inte dementerat att han sagt sig vilja närma sig MP efter nästa val (skulle uppgiften inte stämma skulle han självklart ha dementerat detta). Det är Hanif Bali som har dementerat uppgifterna om att M gärna ser ett närmare samarbete med MP efter nästa val men

    Hanif har nu petats från viktiga poster i riksdagen och hans inflytande inom moderaterna är tydligen försvagat.
    Tomas Tobé säger något annat. "Miljöpartiet är inget parti som vi vill söka regeringsmakten med." Hoppas verkligen att det är sant. Fast vill Moderaterna sänka sig själva så ska de så klart göra det. Det återstår ju att se om MP överhuvudtaget återfinns i riksdagen efter 2018 års val.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-06-01 08:49:32 följande:
    Moderaternas förste vice ordförande Peter Danielsson har inte dementerat att han sagt sig vilja närma sig MP efter nästa val (skulle uppgiften inte stämma skulle han självklart ha dementerat detta).
    Det han säger är att MP kunde sluta definiera sig som ett rött parti och en del av det rödgröna, med betoning på röda, samarbetet. I retoriken är det inte M som ska närma sig MP utan tvärtom. Som ett lyckat exempel på det, dvs att MP gått åt höger, pekar han på sin hemkommun.
Svar på tråden Sverigedemokraterna rasar i ny stor mätning från SCB