• Anonym (Mamma)

    Är tre till fyra aktiviteter för mycket för en (snart) sexåring?

    Hej!

    Jag undrar om det är för mycket för en sexåring med tre till fyra föreningsaktiviteter i veckan?

    Barnet kommer endast att vara i skolan mellan klockan åtta och ett, fem dagar i veckan. Så barnet har alltså inte extremt långa dagar.

    Tilläggas bör även att det är barnet själv som vill gå (eller iaf testa) samtliga tre-fyra aktiviteter.

    Så, vad säger ni; okej eller ej?

  • Svar på tråden Är tre till fyra aktiviteter för mycket för en (snart) sexåring?
  • Anonym (Mamma)

    Tillägg: det är alltså tre-fyra olika aktiviteter, där vardera aktivitet är en dag i veckan och en timme åt gången. Samtliga aktiviteter har en "egen" dag.

  • mammalovis

    Det beror väl på barnet och hur mycket ni vill skjutsa/följa till aktiviteter. Min dotter ska ha simskola i sommar på en dålig tid, det känns fullt tillräckligt för oss. Förskolan är 9-14, simskolan 10.40 ...

    Sedan kanske inte barnet hinner med lika många när skolan börjar, så det kan ju vara en nackdel att vänja vid flera, men å andra sidan kan det ju vara bättre att få chansen att testa nu och kunna göra ett bra val. Ni känner ju ert barn bäst.

  • Anonym (Mamma)

    Vi har räknat med att det ska funka när skolan drar igång. Sexårs-åk tre går i skolan mellan klockan åtta och ett. Barnet hämtas klockan ett.

  • DenTänkandeMänniskan

    Har man så mycket fritid så är det väl toppen om man kan fylla tiden med altivteter inom föreningslivet.

    Min snart sexåring har tre aktiviteter i veckan (mån, tors, fre). Funderar på ytterligare en på söndagar, men det får vi se hur det blir med det.

    Vi har också väldigt mycket fritid! ;)

  • Anonym (nej)

    Får barnet stanna hemma om man inte vill gå på aktiviteten och finns det inga krav på aktiviterna så nej då är det inte för mycket. Bra möjlighet till att leka och träffa nya vänner men vissa dagar känner barn person som vi att man bara vill ta det lugnt och då borde man få det.

  • Anonym (Mamma)

    Barnet kommer att få prova på samtliga altivteter tre ggr innan barnet bestämmer sig. Men om barnet bestämmer sig för att fortsätta, då får barne gå dit vid varje tillfälle terminen ut. Man kan inte ta upp en plats och sedan komma och gå som man vill. Så, nej, bestämmer sig barnet efter tre provtillfällen att barnet vill börja, då får barne fortsätta terminen ut. Vad lär jag mitt barn annars liksom!?

  • DenTänkandeMänniskan
    Anonym (Mamma) skrev 2016-05-31 17:36:34 följande:

    Barnet kommer att få prova på samtliga altivteter tre ggr innan barnet bestämmer sig. Men om barnet bestämmer sig för att fortsätta, då får barne gå dit vid varje tillfälle terminen ut. Man kan inte ta upp en plats och sedan komma och gå som man vill. Så, nej, bestämmer sig barnet efter tre provtillfällen att barnet vill börja, då får barne fortsätta terminen ut. Vad lär jag mitt barn annars liksom!?


  • Anonym (pappa)

    Absolut för mycket säger jag. Max 2 aktiviteter i veckan i den åldern. Det är bra och nyttigt  både för barnet och föräldrarna om barn lär sig att sysselsätta sig själva och lär sig att föräldrar inte är detsamma som chaufförer...

  • DenTänkandeMänniskan
    Anonym (pappa) skrev 2016-05-31 17:38:07 följande:

    Absolut för mycket säger jag. Max 2 aktiviteter i veckan i den åldern. Det är bra och nyttigt  både för barnet och föräldrarna om barn lär sig att sysselsätta sig själva och lär sig att föräldrar inte är detsamma som chaufförer...


    Larv! Mitt barn har tre aktiviteter i veckan (mån, tors, fre; 17-18). Slutar förskolan kring ett-tiden och har då tre timmar till övers att leka med kompisar, själv på rummet, själv i trädgården, tillsammans med mig, osv.

    Tis, ons, lör, sön har barnet inga aktiviteter (förutom förskolans simskola på onsdagsmorgnar).

    Har man så mycket fritid som vi har, så är det bra att ha föreningslivet! Finns inget negativt med det.

    Dessutom så har vi gångavstånd till samtliga aktiviteter. Det tar mellan 15-30 minuter att gå.
  • Anonym (Öö)

    För allas trevnad bestämde vi tidigt att två aktiviteter samtidigt fick räcka. Tills de var simkunniga var simskola en av dem. Ibland händer det ju att en aktivitet har flera träffar/vecka, typ fotboll. Nu är de stora nog att ta sig själva till o från sina aktiviteter så då får de ha fler om de vill, dock är det ju mer med skolan så det räcker bra. Vår regel har också alltid varit att man provar, bestämmer sig och betalar och sen GÅR man tills terminen är slut!

Svar på tråden Är tre till fyra aktiviteter för mycket för en (snart) sexåring?