• Anonym (Sisse­l)
    Äldre 31 May 17:57
    1507 visningar
    6 svar
    6
    1507

    Hur mycket är 2000 mer i lön?

    Jag har en månadslön på 27000 och tycker jag ligger lågt även om jag inte har några svårigheter att leva på min lön. Blivit erbjuden ett annat jobb och försökt förhandla så bra jag kan, har blivit erbjuden 29000 vilket är mindre än jag tänkt mig men mer än vad jag har.

    Hur stor skillnad gör den lönehöjningen? Tänker pension och såna saker tex.

  • Svar på tråden Hur mycket är 2000 mer i lön?
  • Anonym (***)
    Äldre 31 May 18:03
    #1

    Beroende på hur gammal du är, men om du lever som vanligt så kan du sätta in mellanskillnaden på en ISK, och spara till pensionen. Du kan placera pengarna i fonder eller utdelningsaktier där du återinvesterar utdelningen. Då har du en bra slant när du går i pension, under förutsättning att du inte rör dom.

  • Äldre 31 May 18:15
    #2
    Anonym (***) skrev 2016-05-31 18:03:02 följande:

    Beroende på hur gammal du är, men om du lever som vanligt så kan du sätta in mellanskillnaden på en ISK, och spara till pensionen. Du kan placera pengarna i fonder eller utdelningsaktier där du återinvesterar utdelningen. Då har du en bra slant när du går i pension, under förutsättning att du inte rör dom.


    Riktigt men nettoökningen kanske bara är ca 1400 beroende på skattesats. Men det är inte fy skam att kunna lägga undan varje månad heller.
  • Anonym (***)
    Äldre 31 May 18:26
    #3
    Överste Senap skrev 2016-05-31 18:15:52 följande:
    Riktigt men nettoökningen kanske bara är ca 1400 beroende på skattesats. Men det är inte fy skam att kunna lägga undan varje månad heller.
    När jag skrev mellanskillnaden menade jag det som blir över när skatten är dragen. Men inser att man kan tolka det som du gör också.

    Ja, sparar man 1400 kr i månaden på ett smart sätt, så blir det en rejäl slant om 30-40 år.
  • Anonym (Sisse­l) Trådstartaren
    Äldre 31 May 18:45
    #4

    Det nya jobbet innebär flytt till en annan kommun och rätt stora praktiska omställningar, vet inte om jag skulle få högre hyra till exempel. Det är dock en annan stad jag gärna skulle bo i, fast omställningen är så stor att jag tänkt mig en högre lön för besväret liksom.

  • Äldre 1 Jun 09:59
    #5

    Hej Sissel!

    Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du hade en fundering om hur en eventuell löneökning påverkar din pension och skulle gärna vilja hjälpa dig. Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som visar träffar på internet som handlar om pension.

    På vår webbplats kan du enkelt logga in och göra pensionsprognoser med olika inkomster som underlag: www.pensionsmyndigheten.se/GorEnPensionsprognos.html. Du kan också kontakta oss på 0771-776 776 eller kundservice@pensionsmyndigheten.se så kan vi hjälpa dig. Har du då din personliga kod till hands så kan vi titta på hela din pension, även tjänstepension och eventuellt privat sparande.

    Har du fler allmänna frågor om pension är du också välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension

    Hälsningar Teres, Pensionsmyndigheten

  • Anonym (Nytt jobb)
    Äldre 1 Jun 11:21
    #6

    En löneökningpå 2.000 kr i ditt lönespann ger ca 1400 kr mer i plånboken. 

    Din allmänna pension kommer bli lite bättre, även om något revolutionerande inte händer.

    Beroende på vilket avtalsområde du tillhör kommer du få mer inbetalat till din tjänstepension. Tillhör du t ex privatjänstemän ökar inbetalning från din arbetsgivare med 90kr/månad jmf med iag. Ingen revolution det heller, men på sikt blir det en slant det med :)

Svar på tråden Hur mycket är 2000 mer i lön?