• Anonym (Söker svar)
    Äldre 31 May 18:37
    575 visningar
    11 svar
    11
    575

    Särartsfeminism

    Feminister - vad tycker ni om den feministiska inriktningen "särartsfeminism"?

  • Svar på tråden Särartsfeminism
  • Äldre 31 May 18:44
    #1

    Jag tycker att det är betydligt trevligare när folk är "särartare" än om de är emot feminismen.

    Men. De anser att det finns typisk kvinnlighet och manlighet i högre grad än jag tror att det gör och jag anser att deras förhållningssätt är begränsande för människor. För mycket förväntningar på folk baserat på kön gör ramarna för vad var och en "får" göra snävare.

    Men som sagt, mycket hellre en särartare än en antifeminist!

  • Äldre 31 May 19:20
    #2

    Vad är skillnaden mellan en feminist, en särartsfeminist och ickefeminist?

    Vad är du själv?

    Vem vill du ska svara på din fråga?

  • Äldre 31 May 19:45
    #3
    Kjell2 skrev 2016-05-31 19:20:34 följande:

    Vad är skillnaden mellan en feminist, en särartsfeminist och ickefeminist?

    Vad är du själv?

    Vem vill du ska svara på din fråga?


    "Särartsfeminismen anser att eftersom män och kvinnor är biologiskt olika ger det oss olika kvalitéer, vilket leder till att vi är mer lämpade för vissa uppgifter. Samhällets statusskillnader mellan de manliga och kvinnliga rollerna accepteras inte, utan särartsfeministerna vill att värderingen skall vara jämlik."

    Enligt Wikipedia. (Och jag håller med om definitionen.)

    Övriga feminister brukar anse att olikheter mellan könen (ej kroppsliga) är helt eller delvis kulturellt skapade.

    Det som är gemensamt för feminister är att de ser en generellt maktordning där kvinnor generellt har lägre status/mindre makt än män generellt har. De anser också att den skillnaden är orättvis och bör arbetad bort. Detta är alltså särartare och övriga helt överens om.

    Ickefeminister anser antingen att skillnaden inte finns eller att den finns och bör vara kvar.
  • Äldre 31 May 19:49
    #4
    Ukkelill skrev 2016-05-31 19:45:36 följande:

    "Särartsfeminismen anser att eftersom män och kvinnor är biologiskt olika ger det oss olika kvalitéer, vilket leder till att vi är mer lämpade för vissa uppgifter. Samhällets statusskillnader mellan de manliga och kvinnliga rollerna accepteras inte, utan särartsfeministerna vill att värderingen skall vara jämlik."

    Enligt Wikipedia. (Och jag håller med om definitionen.)

    Övriga feminister brukar anse att olikheter mellan könen (ej kroppsliga) är helt eller delvis kulturellt skapade.

    Det som är gemensamt för feminister är att de ser en generellt maktordning där kvinnor generellt har lägre status/mindre makt än män generellt har. De anser också att den skillnaden är orättvis och bör arbetad bort. Detta är alltså särartare och övriga helt överens om.

    Ickefeminister anser antingen att skillnaden inte finns eller att den finns och bör vara kvar.


    Tack! Ska bli intressant att höra TS definition.
  • Äldre 31 May 19:50
    #5

    Och själv är jag feminist men inte särartade. Om det var en fråga ställd till mig?

  • Äldre 31 May 19:51
    #6
    Kjell2 skrev 2016-05-31 19:49:10 följande:

    Tack! Ska bli intressant att höra TS definition.


    Väl bekomme!
  • Anonym (Söker svar) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 19:27
    #7
    Kjell2 skrev 2016-05-31 19:20:34 följande:

    Vad är skillnaden mellan en feminist, en särartsfeminist och ickefeminist?

    Vad är du själv?

    Vem vill du ska svara på din fråga?


    Kan du sluta spamma mina trådar med de frågorna?
  • Anonym (Söker svar) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 19:29
    #8
    Ukkelill skrev 2016-05-31 19:50:28 följande:

    Och själv är jag feminist men inte särartade. Om det var en fråga ställd till mig?


    Det framgick, typ. Du anser att könen är socialt konstruerade till 90 %, eller?
  • Äldre 5 Jun 20:21
    #9
    Anonym (Söker svar) skrev 2016-06-05 19:27:16 följande:

    Kan du sluta spamma mina trådar med de frågorna?


    Har du flera trådar? Svårt att veta vilka då du är Anonym.
  • Äldre 5 Jun 20:47
    #10

    Att det är en oxymoron.

  • Anonym (Söker svar) Trådstartaren
    Äldre 6 Jun 20:50
    #11
    Kim Possible skrev 2016-06-05 20:47:43 följande:

    Att det är en oxymoron.


    Är det inte en av feminismens största svagheter att man tillåter sådana inriktingar då?
Svar på tråden Särartsfeminism