• Anonym (rädd och arg)

    Jag får ingen hjälp i vården

    Vet inte riktigt var jag ska börja, men jag ska försöka berätta så noga som möjligt. Jag fyller 20 i juni. Jag har nu i några års tid haft ont i fingrar, tår, och det har strålat ner för mina armar och ben. Ett finger kan helt plötsligt börja dra mot något håll, sen slutar det efter några sekunder. Jag har ont mellan brösten, på bröstbenet, det ömmar. Jag har även ont på höger sida av bröstet, det kan hugga till försiktigt ibland. Det gör inte så ont men det är obehagligt. Ibland måste jag gäspa för att få in nog med luft, känns som att jag får mindre luft än vad jag gjorde för och jag svettas lätt. Pulsen är också hög, 90-100 slag i minuten i viloläge kan jag ha, utan att göra något. Jag har även ont i magen ibland, måste helt plötsligt springa på toa. Jag känner mig ganska ofta trött, även fast jag har sovit och äter bra. Overklighetskänslor och synbrus (som att koll på myrornas krig hela tiden) framkommer hela tiden hos mig, sen 2 år tillbaka. Det är inte stress eller ångestrealterat, så det kan ni hoppa över.

    Jag har varit förbi Hälsocentralen där jag bor, men det verkar inte hjälpa. Jag verkar inte få någon hjälp. De skickar ut mig så fort som jag kommer in genom dörren. Att jag andas dåligt och att mitt hjärta har hög puls har vi kollat. Vi har kollat med EKG för mitt hjärta, och jag har även fått blåsa för att se hur mycket luft det kommer. När jag blåste hos min läkare så bad han mig blåsa en gång till, jag undrar vad det egentligen var för jag blåste hur hårt som helst, kunde inte blåsa mer. Men jag blåste igen i alla fall, men där sa han inget utan bara gick vidare, för att be mig att gå.

    Men det känns som att ingen tar mig seriöst, har varit på Hälsocentralen några gånger för detta. Sagt mina problem osv. Jag trivs inte heller hos min läkare och bett om att få byta. Men det får jag inte, även fast har sett i Hälso- och sjukvårdslagen att man har rätt till att få byta läkare.

    Kommer jag på mer att skriva så kommer jag göra det, men jag vill få hjälp och mina vänner runtomkring mig ser hur dåligt jag mår över det här. Men ingen i vården vill hjälpa mig. Jag vet inte vad jag ska göra.

    Tack för mig.

  • Svar på tråden Jag får ingen hjälp i vården
  • Anonym (hej.)

    Generellt är sjukvården extremt dålig i Sverige. I alla fall den primära är totalt urusel på u-landsnivå. Så det gäller att inte bli sjuk här.

  • Ukkelill

    Usch vad arg jag blir! (På läkarna alltså.)

    Ta med dig någon bestämd och påstridig person nästa gång du går dit och berätta för din vän (eller vem det nu blir) i förväg vilka frågor du vill ha svar på när du är där. Skriv ner frågorna och sen får ni hjälpas åt att tvinga läkaren att svara. En fråga måste vara: hur går vi vidare?

  • Ukkelill

    Kan säga att jag har haft samma problem med att få hjälp. Det har nu gått över ett år sedan jag var där och jag börjar nu samla ork för att gå dit igen, den här gången med strategin jag beskrev ovan.

  • Anonym (rädd och arg)

    Tack för att ni bryr er! Just nu är jag lite trött i armarna som jag brukar känna ibland. Även lite huvudvärk, pulsen är hög och lite svårt att andas. Bröstbenet ömmar och känner ett litet tryck där, likaså fötterna och tårna. Är lite småborta, även fast jag är hela tiden i tänket.

    Sitter på jobbet och längtar lite tills den här dagen är slut.

  • Anonym (:()

    Jag känner samma symptom som du och vet inte varför. Har daglig huvudvärk, är yr. Det kryper i ansiktet och jag har svårt att andas. Trött jämt och hjärtat bankar och hoppar över slag.

    Jag har inte sökt hjälp och vet inte om det är nån idé. För två år sen var jag sjuk i något annat och visste helt säkert vad felet var men ingen läkare trodde på mig, trots att det jättelätt hade kunnat kontrolleras med enkla provtagningar. Gick med sjukdomen i ett år och fick nånstans i mitten äntligen lämna prover men fick inget svar på dem, och när nåt ljushuvud till läkare ÄNTLIGEN kollade proverna efter ett år och jag fick behandling så hade sjukdomen blivit kronisk och gett kroniska följdsjukdomar.

  • Aniiee

    TS, hur långt har du till en annan VC? Byt om du kan. Och Byt igen om du måste. Det där kan ju vara vad som helst nästan, och det ärjust det som gör det svårt, och man inte tas på allvar.

    Sök dig vidare.


    You are the creators and the curators of your own lives
  • Anonym (Skitvård)

    Har haft samma problem! Fick problem med hosta och andningen. Gick till olika läkare på akuttid vårdcentralen flera gånger utan hjälp, blev bara värre och värre. Fick sitta upp för att kunna få luft när jag skulle sova. Kunde knappt prata för att jag inte fick tillräckligt med luft. Astma sa dom då och jag fick börja med inte mindre än 5 mediciner. Tog dom enligt anvisning, men hjälpte ändå inte.
    Till slut (efter ca 6 månader av helvete) var jag så trött, slut och förbannad. Sökte återigen akut och tog då med min mamma som stöd och bröt ihop totalt under läkarbesöket. Först då gjorde dom en ordentligare koll som visade att jag hade lunginflammation som orsakats av bakterier (mykoplasma) alltså INTE astma och jag fick medicin emot det. Eftersom det tagit så lång tid innan jag fick vård var mina lungor så skadade att det tog över 2 år innan dom läkte och under den tiden fick jag fortsätta använda astmamedicinerna för att kunna fungera.
    Har inte direkt nån tillit till vården överhuvudtaget och med tanke på hur många läkare jag träffat som dumförklarat mig, förminskat mina symptom och skitit i vad jag sagt så undrar jag vad det är för jäkla människor som jobbar som läkare! Nån empatisk förmåga måste dom väl för tusan ändå ha!!

  • Anonym (Ssk)

    TS har de tagit blodprover? Prova även att gå till sjukgymnast för smärtan, de är väldigt duktiga på det. Du har absolut rätt att byta läkare, jag jobbar själv på en vårdcentral, jag brukar ge råd om att byta läkare om man inte är nöjd. Kräv provtagning!

  • Anonym (...)

    Bråka tills ni får hjälp. Be dom kolla Borrelia.

  • Anonym (xx)

    Byt läkare o kräv utredning, allt kan inte behandlas med sjukgymnaatik. Har själv dålig erfarenhet av hälsocentral, blivit dåligt behandlad/bemött vilket lett till följdsjukdom o lång sjukskrivning mm .

  • Anonym (dessa)

    Dessa vårdcentraler.

    Sök dig till Capio kliniker eller aleris.

    Testa andra mottagningar skriv ner alla dina symptom och när på dygnet de uppstår.

    Tjata att de ska ta blodprov på allt till och med vitaminbrist och muskelinflammationer.

    Sköldkörteln med mera

    Jag fick upp ganska mycket var överviktig från början de sände mig till överviktsenheten de sände mig till magsäcksopration men mitt i allt hittade en läkare som tog mig på allvar att jag hade fel på sköldkörtlen och jag fick leva in radade ca 18 kg ganska snabbt.

    Det blev ingen opration idag när jag bättre.

  • Anonym (rädd och arg)

    Anonym (Ssk) skrev 2016-05-31 22:42:17 följande:

    TS har de tagit blodprover? Prova även att gå till sjukgymnast för smärtan, de är väldigt duktiga på det. Du har absolut rätt att byta läkare, jag jobbar själv på en vårdcentral, jag brukar ge råd om att byta läkare om man inte är nöjd. Kräv provtagning!


    Ja, de har tagit blodprover. Minns dock inte vad det var för. Men jag tror de kollade om jag har brist på något i kroppen.

    Problemet är att de säger att jag bara har rätt till att byta hälsocentral men inte läkare inom den hälsocentral där jag är. Hur ska jag berätta om det, att jag har rätten att byta? Står det inte i paragraf 5 i Hälso- och Sjukvårdslagen? Eller har jag fel?


  • Anonym (rädd och arg)
    Anonym (Skitvård) skrev 2016-05-31 21:39:00 följande:

    Har haft samma problem! Fick problem med hosta och andningen. Gick till olika läkare på akuttid vårdcentralen flera gånger utan hjälp, blev bara värre och värre. Fick sitta upp för att kunna få luft när jag skulle sova. Kunde knappt prata för att jag inte fick tillräckligt med luft. Astma sa dom då och jag fick börja med inte mindre än 5 mediciner. Tog dom enligt anvisning, men hjälpte ändå inte.
    Till slut (efter ca 6 månader av helvete) var jag så trött, slut och förbannad. Sökte återigen akut och tog då med min mamma som stöd och bröt ihop totalt under läkarbesöket. Först då gjorde dom en ordentligare koll som visade att jag hade lunginflammation som orsakats av bakterier (mykoplasma) alltså INTE astma och jag fick medicin emot det. Eftersom det tagit så lång tid innan jag fick vård var mina lungor så skadade att det tog över 2 år innan dom läkte och under den tiden fick jag fortsätta använda astmamedicinerna för att kunna fungera.
    Har inte direkt nån tillit till vården överhuvudtaget och med tanke på hur många läkare jag träffat som dumförklarat mig, förminskat mina symptom och skitit i vad jag sagt så undrar jag vad det är för jäkla människor som jobbar som läkare! Nån empatisk förmåga måste dom väl för tusan ändå ha!!


    Det är något sådant jag också tänker att jag kan ha, har spottat mycket slem förut. Har varit lite segt. Idag har jag inte lika mycket problem med det, oftast bara när jag äter fet mat.

    Hur lång tid gick du runt med detta?

    Har inte tillit till vården, inte heller till psykiatrin.
  • jonsi

    Varför inte hosta upp 1500-2000 kr för en komplett läkarundersökning på privatklinik?

    I övrigt tycker jag definitivt att det låter som om du lider av stress/ångest. Det kan vara mycket svårt för vissa människor att identifiera att man lider av ångest. Speciellt när man är väldigt ung.

  • Anonym (rädd och arg)
    jonsi skrev 2016-06-01 09:16:40 följande:

    Varför inte hosta upp 1500-2000 kr för en komplett läkarundersökning på privatklinik?

    I övrigt tycker jag definitivt att det låter som om du lider av stress/ångest. Det kan vara mycket svårt för vissa människor att identifiera att man lider av ångest. Speciellt när man är väldigt ung.


    Är det vanligt då att man är öm i bröstbenet och varit det i några år?
  • jonsi
    Anonym (rädd och arg) skrev 2016-06-01 11:43:27 följande:
    Är det vanligt då att man är öm i bröstbenet och varit det i några år?
    Bröstsmärtor är ju ett typexempel på ångest. 

    Normalt; Vid smärtor utan tydlig orsak som inte försvinner på någon vecka bör man kontakta vården för utredning. Du skriver att du inte får någon hjälp? Gå in på mina vårdkontakter, 1177 och formulera alla dina symptom, gärna i punktform. Du kommer få en läkartid och bli undersökt. Du skriver att du blivit undersökt med EKG och man har uteslutit problem med hjärtat. 

    Att dina bröstsmärtor skulle bero på något allvarligt när det varit så "några år" är väl näst intill uteslutet. Jag tycker inte man ska försöka diagnostisera över internet, men din beskrivning låter onekligen som ångest/stress. Yrsel och flimrig syn, risig i magen är ju skolexempel på stress. 
  • Anonym (Skitvård)
    Anonym (rädd och arg) skrev 2016-06-01 09:05:25 följande:
    Det är något sådant jag också tänker att jag kan ha, har spottat mycket slem förut. Har varit lite segt. Idag har jag inte lika mycket problem med det, oftast bara när jag äter fet mat.

    Hur lång tid gick du runt med detta?

    Har inte tillit till vården, inte heller till psykiatrin.
    Gick ca 8 månader innan dom "kom på" vad det var. Då hade ändå en astmasköterska jag träffade en gång efter ca 3-4 månader tagit upp frågan om mykoplasma, men det lyssnade ingen läkare på alls.
    Sen fick jag ju fortsätta medicinera med astmamedicinerna även efter att lunginflammationen var över eftersom mina lungor var i uselt skick. Och ja, det tog lite över 2 år innan jag inte behövde ta massa astmamediciner dagligen.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (rädd och arg) skrev 2016-06-01 09:03:09 följande:
    Ja, de har tagit blodprover. Minns dock inte vad det var för. Men jag tror de kollade om jag har brist på något i kroppen.

    Problemet är att de säger att jag bara har rätt till att byta hälsocentral men inte läkare inom den hälsocentral där jag är. Hur ska jag berätta om det, att jag har rätten att byta? Står det inte i paragraf 5 i Hälso- och Sjukvårdslagen? Eller har jag fel?


    www.vardhandboken.se/Texter/Patientens-rattsliga-stallning/Vardpersonalens-skyldigheter/
    Lycka till!
  • Ayla Nova

    Gå med i gruppen "Läka naturligt" på Facebook och rådfråga.
    Annars gruppen "Vi som drabbats av utmattningssyndrom/utbrändhet". Man kan få många konstiga symptom då och tycker dina låter som många med utbrändhet.
    Lycka till!

Svar på tråden Jag får ingen hjälp i vården