• Anonym (?)
    Äldre 31 May 19:12
    8135 visningar
    50 svar
    50
    8135

    Endast 5 kg efter förlossning !??

    Hej!! Är så himla orolig och fundersam över detta med min kropp, jag har en bebis som är 1 vecka gammal . Jag gick upp från 67 kg till 81 och nu en vecka efter förlossningen väger jag 76-77 kg hur är det möjligt ? Kommer jag aldrig att gå ner alla kg ? Jag hade för mig att man gick ner 10 kg automatiskt !? Bebisen vägde 3650 gram , totalt har jag endast gått ner ca 5 kg : ( jag hoppas någon kan berätta och dela med sig om hur det har varit för er .

  • Svar på tråden Endast 5 kg efter förlossning !??
  • Påven Johann­a
    Äldre 31 May 19:15
    #1

    Efter en vecka ställer du frågan om du aldrig kommer att gå ner de kilon du gått upp? 

  • Äldre 31 May 19:15
    #2

    Vätskan i kroppen, den extra blodvolymen försvinner ju inte direkt men kissade ut på ett par veckor.

  • Anonym (F.d. fetto)
    Äldre 31 May 19:18
    #3

    Jag gick upp från 54 till... 120 på b.f.!!!!!!! Jag tänkte nog lite samma sak, hur f*n gick det till?! Jag som kände mig skitsnygg under hela graviditeten.. Ja, det var bara att köpa ett gymkort efter några veckor, hålla koll på kosten och så gick jag ner allt på ca 1,5 år. Insåg sen att jag ex. ätit väldigt mycket godis och mycket skräpmat (varierat med vanlig bra mat såklart). Det blev så när jag jobbade oregelbundet och långa pass med mycket fysisk ansträngning helt enkelt till ca två veckor innan bf. Så det är bara att se över dina matvanor, få in motion och styrketräning ska inte underskattas även om det kan kännas som att det tar lång tid i början innan man ser riktiga resultat. Du kommer fixa det

  • Anonym (F.d. fetto)
    Äldre 31 May 19:20
    #4
    Anonym (F.d. fetto) skrev 2016-05-31 19:18:15 följande:

    Jag gick upp från 54 till... 120 på b.f.!!!!!!! Jag tänkte nog lite samma sak, hur f*n gick det till?! Jag som kände mig skitsnygg under hela graviditeten.. Ja, det var bara att köpa ett gymkort efter några veckor, hålla koll på kosten och så gick jag ner allt på ca 1,5 år. Insåg sen att jag ex. ätit väldigt mycket godis och mycket skräpmat (varierat med vanlig bra mat såklart). Det blev så när jag jobbade oregelbundet och långa pass med mycket fysisk ansträngning helt enkelt till ca två veckor innan bf. Så det är bara att se över dina matvanor, få in motion och styrketräning ska inte underskattas även om det kan kännas som att det tar lång tid i början innan man ser riktiga resultat. Du kommer fixa det


    Måste bara säga också att jag ser sjukt mycket bättre ut idag än vad jag någonsin gjort tidigare i mitt barnfria liv!!
  • Mooomi­n
    Äldre 31 May 19:40
    #5

    Jag gick "bara" ner 7kg efter förlossningen. Det är inte säkert man går ner några 10kg.. Amma om du kan/vill (det hjälper till med viktnedgång), ät bra och försök röra på dig. Det tar minst lika lång tid för kroppen att bli "icke gravid" som själva graviditeten.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 31 May 19:44
    #6
    Anonym (F.d. fetto) skrev 2016-05-31 19:18:15 följande:

    Jag gick upp från 54 till... 120 på b.f.!!!!!!! Jag tänkte nog lite samma sak, hur f*n gick det till?! Jag som kände mig skitsnygg under hela graviditeten.. Ja, det var bara att köpa ett gymkort efter några veckor, hålla koll på kosten och så gick jag ner allt på ca 1,5 år. Insåg sen att jag ex. ätit väldigt mycket godis och mycket skräpmat (varierat med vanlig bra mat såklart). Det blev så när jag jobbade oregelbundet och långa pass med mycket fysisk ansträngning helt enkelt till ca två veckor innan bf. Så det är bara att se över dina matvanor, få in motion och styrketräning ska inte underskattas även om det kan kännas som att det tar lång tid i början innan man ser riktiga resultat. Du kommer fixa det


    Vad bra jobbat : D ! Jag försöker tänka så , att det kommer att fixa sig men jag har ju "bara" gått upp 13-14 kg så jag förväntade mig att ändå gå ner 10 kg direkt då alla säger att en graviditet väger ca 10 kg .
  • Anonym (Skärp dig?!)
    Äldre 31 May 19:52
    #7
    +2

    Men skärp dig för fan!!!

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 31 May 19:58
    #8
    Anonym (Skärp dig?!) skrev 2016-05-31 19:52:16 följande:

    Men skärp dig för fan!!!


    Ursäkta med vad är ditt problem ? Du behöver väl inte kommentera om du tycker att jag ska "skärpa mig " ? Jag skpade tråden för att se hur andra kvinnor har haft det med viktnedgången efter förlossningen och så vidare . Jag har ju gått upp 14 kg och tycker att jag borde ha gått ner mer än 5 kg eller det var mina förväntningar , jag får väl dela med mig av mina åsikter och tankar !!!
  • Anonym (Tess)
    Äldre 31 May 19:59
    #9

    Jag gick upp 20 kg, ca 10 försvann på två veckor och de andra tio inom 3-4 mån. Jag tycker mycket försvann med tiden, man har ju samlat på sig mkt vätska...

  • Äldre 31 May 20:07
    #10

    Det tog min kropp mer än en vecka att bli av med extra vätska osv så 2-3 veckor efter förlossningen var det trevligare att titta på vågen. Ha lite tålamod så kommer nog några kilo till att rinna bort

Svar på tråden Endast 5 kg efter förlossning !??