• Anonym (arg)

    Min jobbmail är nog avslutad innan min anställning upphör. (sjukskriven)

    Jag har ett vik som tar slut den 30 juli. Blev sjukskriven för ca 70 dagar sen och är fortfarande sjukskriven 100% till den 3 juli. Sen hade jag tänkt försöka jobba 50% sista tiden.

    Min mail fungerade inte igår, men jag tänkte det bara var tillfälligt strul. Idag fungerar den inte heller. Har en del viktiga mail som kommer som jag måste vidarbefodra till en kollega.

    Jag klicka i att jag glömt lösenord / ville byta och får upp användare finns ej. Mailar från min privata mail och får tillbaka att mailet ej kan levereras. Min man som jobbar inom samma organisation sökte på mitt namn och fick ej upp mig. När man söker i systemet så får man upp alla i hela sverige, och han har fått upp mig tidigare.

    Internet supporten har stängt och öppnar inte förrän imorgon. Ska ringa dit, men om mitt jobb har stängt ner min mail? Vad har jag för rättigheter? Hur arg kan jag bli på min chef? Jag är inte med i facket, och behöver inte ha en uppläxning att jag borde vara det osv..

  • Svar på tråden Min jobbmail är nog avslutad innan min anställning upphör. (sjukskriven)
  • Anonym (daf)

    Klart dom kan stänga av din mail. Det är ingen rättighet att ha mail på en arbetsplats.

  • Kjell2

    Att ha en jobbmail är ingen rättighet. Ta ett snack med din chef i morgon. Vad ska du bli arg för, det drabbar inte dig i första hand utan din arbetsgivare.

  • v i r r a

    Men varför börja med att vara arg alls? Kan du inte bara ringa och helt vänligt fråga?

    Jag vet inte hur det funkar hos er men det är inte ovanligt att mailkonton löper en viss tid och sedan avslutas de om de inte förlängs. Ingen behöver aktivt ha stängt av din mail.

  • Anonym (arg)

    Nej det kanske inte är en rättighet att ha mail, men mailen ska gå över till mitt nya jobb efter anställningen gått ut. Ska jobba inom samma organisation fast en annan chef och annan som ska betala för min mail istället för min nuvarande chef. På så sätt kommer min mail vara igång hela tiden. Var inga problem när jag fick detta vik, mailen bytte bara betalningsansvarig. så den är inte tidsbunden, och skulle den vara det så skulle den i så fall inte stängas förrän min anställning går ut?

    Visst jag behöver inte vara superarg, men min chef räkna bort mig direkt jag blev sjukskriven och sa ja då räknar jag inte mer med dig, trots jagi början bara fick sjukskrivning 2 v i taget..

    Tycker ändå inte att man bara stänger av en jobbmail utan att först informera...

  • athanatos

    Men vad spelar det för roll, det är ju inte ditt problem. Den som får lida för det är din arbetsgivare.

  • v i r r a

    Du har säkert rätt i att den inte är tidsbunden. Det jag tänkte var bara att det lät konstigt att du blev arg utan att veta orsaken. Jag tänkte att det säkert finns en drös andra möjliga förklaringar än att chefen har stängt ner av ren illvilja. Jag har själv varit med om att mina medarbetares mail stängs ner av diverse orsaker. Sånt händer.

    Men OM chefen är ett arsle som lägger ner tid på att stänga ner din mail bara för att djävlas så lär du inte vinna något på att agera på din befogade ilska. Bit ihop och gå vidare till din nya tjänst med den sköna känslan av att ha bemött en idiotchef med värdighet

  • Anonym (arg)

    Visst det är arbetsgivaren som kommer lida mest när jag inte kan vidarbefodra mailen från folk som min kollega ska svara på. Men då mailen ändå är någon form av personlig, dvs den följer mig genom mina anställningar så har jag jobb relaterade dokument som jag har stor nytta av som jag skickat vidare. Visst de flesta dokument är även på filer på usb minne.

    Och det är nog detta som retar mig mest att få börja om med att sortera in i nya mappar i mailen och hitta alla div jobb kontakter igen.

    Ska ringa imorgon och höra om de har någon anledning till att de har stängt.

  • v i r r a

    Orsaken till att den är stängd är väl egentligen mindre viktig i det här läget? Om du frågar efter orsak öppnar du för att chefen går i försvar alternativt ger ett svar som får dig att se rött... Fråga istället om det möjligtvis kanske eventuellt går att öppna så att du kan spara det som är viktigt för ditt fortsatta arbete i organisationen.

    Arbetsgivaren borde tycka det är bättre än att din tid läggs på att återskapa och rota runt efter det du behöver.

    Uppdatera gärna efter samtalet.

  • Ego Lovers

    De får väl skylla sig själva om de stänger ner din mail om det ska komma viktiga mail som du ska vidarebefordra. Helt och hållet deras egna fel och det är inget de kan klandra dig för

Svar på tråden Min jobbmail är nog avslutad innan min anställning upphör. (sjukskriven)