• Anonym (Fundersam)

    Alla möjliga frågor om tidig graviditet

    Hej, sitter här och har massor av frågor. Och istället för att skapa flera olika trådar så försöker jag trycka in alla frågor i denna!

    Jag är gravid för första gången och är överlycklig med har så mycket oro, jag är i v.9(8+2) och 2 gånger i v.6 hade jag LITE brunt blod på pappret. Mellan v.7-8 fick jag vid 3 tillfällen ljusrött blod på pappret. Inte mycket jag kunde liksom "torka" bort det och sen försvann det, har också under 2 tillfällen fått rosa flytningar, senast igår. Min fråga lyder, hur orolig bör jag vara? Är det vanligt med lite blödningar?

    På fredag ska jag på hälsosamtal på mvc och jag undrar om det är konstigt om min partner följer med? Han kommer inte ta ledigt utan är redan ledig. I och med att det är första graviditeten så vet inte jag heller så mycket och kan inte svara på alla frågor han ställer till mig.

    Och sista frågan, kanske låter hel dumt, men pågrund av blödningarna så kommer jag göra ett tidigt ul, om de inte gör det på min mvc så gör jag det privat. Men när jag såg att man kunde boka via internet så fanns det "viabilitets ultraljud" och "tidigt ultraljud". Vad är viabilitets ul för något? Är det samma som vaginalt ul?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Alla möjliga frågor om tidig graviditet
  • MamaSniff

    Grattis till graviditeten!

    Små blödningar under första delen av graviditeten är väldigt vanligt. Jag hade så under min första graviditet och fick höra att de ofta kommer från sköra slemhinnor eller livmodertappen. Så jag tror att du kan vara lugn.

    Jag tycker att det låter underbart om din partner kan vara med till barnmorskan. Då kan ju han ställa sina frågor direkt och få möjlighet att bli mer involverad i graviditeten. Inte konstigt alls!

    Har inte hört talas om viabilitetsultraljud men viabilitet betyder ju livsduglighet så det borde vara hjärtslagen man menar. Eftersom du är i vecka 10 borde ni se hjärtslag oavsett ultraljud. Skulle också tro att båda alternativen innebär ett vaginalt ultraljud. Lite tidigt för något annat än.

  • Anonym (BM)

    Korrekt benämning är egentligen viabel graviditet, alltså en levande graviditet. Det är det som är den medicinska frågan  vid detta UL (och alla andra UL med foster). 

  • Anonym (Fundersam)

    Jaha okej, då förstår jag nog! För på hemsidan stod det i och för sig viabilitet=8+0-11+0

    Och tidigt ultraljud=11+0-13+0. (Kan ha varit 14+0)

    Så beroende på vilken vecka jag är i så är det ju antingen eller!

  • Meriall

    Tidiga blödningar är vanligt och betyder inget men det är alltid bra med tidigt ultraljud, speciellt första gången för att se så det är okej eftersom man inte kärt sig känna igen tecknen på att det inte är det.

    ViabilitetsUL är för att se så fostret lever, det är nog vad du vill ha.

    Tidigt UL är för att kolla så fostret lever, hur långt gånget, inför nipt - test, kolla om tvillingar och andra grejer.

    De kollar ju mycket av detta vid ViabilitetsUL också men där är huvudfrågan om fostret lever så man kan ta det tidigare. Rekommenderar att du väljer det.

  • McIris

    Blödningar i mindre mängd har jag haft med alla mina 3, så det är helt normalt.

    Självklart ska pappa med!

Svar på tråden Alla möjliga frågor om tidig graviditet