• dethärärjag

    Anorexi, PCOS och okontrollerad viktuppgång

    Det här kommer bli ett ganska långt inlägg så ber om ursäkt för det men jag har försökt att hitta vad som är fel med mig och att hitta andra som är och helst har varit i samma situation som mig och vad ni gjorde för att ta er ur den!
    Jag har sedan september 2015 gått upp 12 kilo trots bra kost och träning. För en månad sen fick jag äntligen en diagnos, PCOS och kanske en förklaring till viktuppgången.Jag har fått metformin utskrivet som jag nu tar 4 ggr/ dag och yasmin men det har inte hänt något med vikten än, har gått upp ett kilo :(.  (Dock ska nämnas att jag de senaste tre veckorna varit utomlands och arbetat som volontär, åt inga enorma mängder  men sömn och mat rutiner stördes såklart.)

    Här kommer lite bakgrund och lite mer i detalj vad som hänt. 
    Jag är idag 19 år. När jag var 16 drabbades jag av anorexi och firade min 17 års dag på sjukhuset kopplad till hjärtmaskin. 2015 började jag äntligen må bra igen, jag hade till sommaren lyckats gått upp till 55 kilo (172 cm lång) älskade mat och tränade 6 dagar i veckan för att jag tyckte om det! Sen helt plötsligt hände något på hösten, jag började gå upp i vikt helt okontrollerat. Tyvärr började jag i panik räkna kalorier igen för att stoppa det hela men det gick inte och trots samma träningsrutiner och ett intag på max 1500 kcal/dag hade jag till januari gått upp 6 kilo. Tog i samma veva kontakt med sjukvården som tog alla möjliga prover för sköldkörteln men hittade inget, förutom östrogenbrist (har ej fått tillbaka min mens som jag tappade 2013). De skyllde såklart på depression men det enda som gjort mig deprimerad var viktuppgången, före det var jag superglad! Jag Fortsatte upp i vikt men blev JÄTTE förkyld och tvingades göra uppehåll från träningen helt i ca 5 veckor, under denna tiden stannade konstigt nog vikten på 63 kilo.( Under denna tiden åt jag yasmin för första gången men bara under 2 veckor, slutade av olika anledningar) Jag trodde att allt hade löst sig och började glatt träna igen, vägde mig inte på tre veckor men när jag väl gjorde det en dag hade jag gått upp 3 kilo...slutade tvärt träna igen och har de senaste två månaderna bara gått upp ett kilo och detta kilo la jag på mig som sagt när jag var utomlands. 

    Så nu väger jag alltså 67 kilo och jag mår så fruktansvärt dåligt. Jag hatar min kropp men hur jag än försöker kan jag inte gå ner i vikt!! Jag äter mina mediciner så som man ska, går ut och går minst 1 timma om dagen, har ett aktivt jobb, tränar ibland men har blivit lite rädd för träningen nu, kan det vara den som sabbar mina hormoner? Har någon annan varit med om detta och vad gör ni åt det? Jag har inte tagit några prover på androgener men tänker att eftersom träning ökar testosteron kanske det gör så att mina hormoner störs ytterligare.

    Igen, ursäkta det långa inlägget och hoppas det inte var alltför rörigt. Om någon varit med om något liknande skriv gärna om era erfarenheter. Ni behöver inte ha PCOS eller haft en ätsstörning men har ni på något sätt gått upp i vikt helt oförklarligt så sitter vi väl i samma båt? Låt oss hoppas att vi inte blir så tunga att den sjunker bara ;) 

  • Svar på tråden Anorexi, PCOS och okontrollerad viktuppgång
  • Meriall

    Tränar du styrke eller kondition? Man går upp i vikt av p-piller så det kan vara det. Kroppen ändras också rätt mycket av att träna/sluta och ta piller/inte ta och det kan ta ett tag tills den är i balans. Det kan också vara så att den insåg att det gick att gå upp i vikt så då fortsätter den med det tills du når din idealvikt. 67 kg till 172 cm är ju en bra vikt liksom. Det kan vara att den kommer stanna omkring där och stabilisera sig. Går du över 75 så skulle jag nog kolla med läkare, innan dess kan det vara dess sätt att ta igen sig efter svältperioden tidigare.

  • dethärärjag
    Meriall skrev 2016-06-01 11:30:05 följande:

    Tränar du styrke eller kondition? Man går upp i vikt av p-piller så det kan vara det. Kroppen ändras också rätt mycket av att träna/sluta och ta piller/inte ta och det kan ta ett tag tills den är i balans. Det kan också vara så att den insåg att det gick att gå upp i vikt så då fortsätter den med det tills du når din idealvikt. 67 kg till 172 cm är ju en bra vikt liksom. Det kan vara att den kommer stanna omkring där och stabilisera sig. Går du över 75 så skulle jag nog kolla med läkare, innan dess kan det vara dess sätt att ta igen sig efter svältperioden tidigare.


    Jag tränar framförallt styrka, men det jag lagt på mig är inte muskler. Jag vet att man kan gå upp i vikt av ppiller och det var en av anledningarna till att jag slutade med dem men det spelade ingen roll, jag har aldrig ätit p-piller förut utan i januari var första gången. 
    Jag önskar att jag kunde tro på det du säger men tja... för mig känns det inte rimligt :/ Känns dock inte rimligt att PCO kan få en att gå upp så här mycket heller...är det ens möjligt? Det brukar ju rekommenderas att man tränar fast för mig blir resultaten de motsatta

    tack för svar!
  • Bida

    Känner igen mig i allt du skriver. Har själv haft en ätstörning under många år, så plötsligt tappade jag 7 kg i januari och kollapsade strax därefter. Nu har jag självbehandlats efter råd från läkare i 6 mån och mår relativt fysiskt bra igen (svimmar inte längre, kan koncentrera mig och minnas, kan gå och springa etc) dock fortfarande ingen mens och mycket skört hår och naglar. Psykiskt har jag kommit en bit men lider fortfarande av stark kroppsångest och ångest relaterad till mat och träning. Har nu gått upp ca 9 kg, de första 3 kilona gick jag successivt upp i samband med att jag ökade matintaget, men resterande har gått väldigt snabbt på slutet. Får tototal panik och slutar äta från dag till dag samtidigt som jag är otroligt kluven till att träna för om jag gör det så får jag för mig att jag går upp i vikt och vice versa. Har väldigt svårt att klä på mig ock ens gå utanför dörren.

    Så jag undrar verkligen: hur gick det för dig? Hittade du en lösning? Hur mår du idag? Orkar verkligen inte gå upp mer och behöver det inte för är helt ?normalviktig? men trivs inte alls i denna kropp.

Svar på tråden Anorexi, PCOS och okontrollerad viktuppgång