• SuperAnonymaMamman

    Låta dottern resa själv?

    Hej! Min 14åriga dotter vill åka tåg till Uppsala och bo på hotell en natt själv. Hon ska göra en sak där det är därför hon vill åka. Hon kommer behöva åka buss också. Det är en nästa fyra timmars tågresa. Jag vet inte om jag ska låta henne göra det eller om det är en helgalen idé. Skulle ni låta er 14-åriga dotter göra det? Hon är väldigt vuxen för sin ålder, har bra lokalsinne, är duktig och tar stort ansvar men det låte lite farligt att släppa iväg henne på en sån resa helt själv. Vad som helst kan ju hända.

  • Svar på tråden Låta dottern resa själv?
  • lövet2

    Nej, det skulle jag inte. Jag har släppt i väg mina barn själva med tåget i den åldern, men då har en släkting mött upp i Stockholm och haft ett vakande öga på tonåringen. Dessutom har tonåringen bott hos släktingen. 14 år och själv på hotell i Uppsala? Aldrig i livet!

  • Ellie

    Är hon resvan? Har hon någon vettig kompis som kan följa med, så att de är två?
    Jag skulle släppt iväg henne.
    När jag var 15 fick jag och en kompis resa en vecka själva till Gotland. Vi cyklade runt och sov i tält. När jag var 13 bodde jag i tält på en campingplats själv med en kompis några nätter. Vi hade telefonkontakt med föräldrarna och det fungerade utmärkt.

  • Holma
    SuperAnonymaMamman skrev 2016-05-31 22:58:20 följande:

    Hej! Min 14åriga dotter vill åka tåg till Uppsala och bo på hotell en natt själv. Hon ska göra en sak där det är därför hon vill åka. Hon kommer behöva åka buss också. Det är en nästa fyra timmars tågresa. Jag vet inte om jag ska låta henne göra det eller om det är en helgalen idé. Skulle ni låta er 14-åriga dotter göra det? Hon är väldigt vuxen för sin ålder, har bra lokalsinne, är duktig och tar stort ansvar men det låte lite farligt att släppa iväg henne på en sån resa helt själv. Vad som helst kan ju hända.


    Skulle jag aldrig låta en 14 åring göra . Vad ska hon dit o göra ?
  • Aileen Allannah

    Själva resan är väl inte någon stor grej om hon är van att åka tåg och buss. Däremot skulle jag inte låta en fjortonåring bo på hotell själv. Är det ens tillåtet förresten?

  • Trippelmamma76

    Får man ens checka in på hotell som ensamt barn? Det borde väl rimligtvis vara någon vuxen med som har ansvar för det, rent formellt åtminstone?

  • Lonlely Wolf

    Nej jag skulle inte låta en 14 åring bo själv på hotell. Man måste nog vara 18 innan man kan boka hotell utan förälder med sig.

  • Coccolina

    14 år nej! 


    Vad skall hon dit att göra utan föräldrar? 


    Ok om det är för en sport och hela laget eller så vidare, men ensam.. NO WAY!


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • snedtak

    På Scandic kan man i alla fall bo om man är under 18, men man måste vara 18 för att boka och de har ett intyg för minderåriga.
    www.scandichotels.se/kundservice/priser-och-bokningsregler/bokningsregler 

    Om dotter är kapabel att ta hand om sig själv hade jag låtit henne åka. Gå igenom tydligt var allt ligger, se till att ni är tillgängliga på telefon om hon skulle gå vilse eller så.

    När jag var tonåring utövade jag en individuell sport som ibland gjorde att jag reste iväg själv. Ofta fanns boende ordnat på platsen (typ gympasalar), men någon gång sov jag på vandrarhem. Tror jag var 15 då.

  • Ellie

    Väldigt många som absolut säger nej. Som 14-åring är det ju rätt vanligt att man tex åker iväg några veckor på språkresa utomlands. Själv var jag 4 veckor i England på konfirmationsresa innan jag fyllt 15. Visst, man bodde hos en familj istället för på hotell, men i praktiken blev det nästan samma sak i och med att familjen aldrig var hemma.

    Fick ni själva inte göra någonting som 14-åringar? Klarade ni inte av det bra?

  • Holma
    Ellie skrev 2016-06-01 07:54:26 följande:

    Väldigt många som absolut säger nej. Som 14-åring är det ju rätt vanligt att man tex åker iväg några veckor på språkresa utomlands. Själv var jag 4 veckor i England på konfirmationsresa innan jag fyllt 15. Visst, man bodde hos en familj istället för på hotell, men i praktiken blev det nästan samma sak i och med att familjen aldrig var hemma.

    Fick ni själva inte göra någonting som 14-åringar? Klarade ni inte av det bra?


    Hände det lika mycket ute i samhället då som nu ?
    Som ensam tjej är det en risk o 14 år är för ungt anser jag .
  • SuperAnonymaMamman

    Tack för alla svar! Vad tycker ni om att låta henne ta tåget dit på morgonen och åka hem samma dag? Jag tycker det låter bättre än att sova på hotell. Hon är resvan och är bra på att hitta så det är nog inga problem! Vi får gå igenom vart allt ligger tydligt precis som snedtak sa.

  • sextiotalist

    Eftersom hon är resvan, mogen för sin ålder, så hade jag kunnat göra det. Sambons barn, trots en curlande överbeskyddande mor, gjorde liknande resor kring den åldern. Kunde hon släppa iväg dom, så var det ingen fara (där var sambon den hönsiga, men med två kvinnor, ex och nuvarande, och en tonåring emot sig, så var det bara ge vika)

  • Trippelmamma76

    Det tycker jag däremot är helt ok, om du som mamma känner atthin är mogen för det.


    SuperAnonymaMamman skrev 2016-06-01 08:27:21 följande:

    Tack för alla svar! Vad tycker ni om att låta henne ta tåget dit på morgonen och åka hem samma dag? Jag tycker det låter bättre än att sova på hotell. Hon är resvan och är bra på att hitta så det är nog inga problem! Vi får gå igenom vart allt ligger tydligt precis som snedtak sa.


  • Birgitta02

    Det är ju helt upp till dig som förälder om du anser att du vill släppa iväg en 14-åring själv. Var bor ni? Om något händer, vad gör ni då?

  • elyse

    Jag bor i Uppsala. Om du vill kan du pm:a mig. Hon kan få mitt nummer om något kör ihop sig.

Svar på tråden Låta dottern resa själv?