• Äldre 1 Jun 00:16
    697 visningar
    3 svar
    3
    697

    Fler med stora bonusbarn? Hur hantera?

    Jag har en ny sambo som är betydligt äldre än mig. Dessutom fick han första barnet ganska ung.

    Summan av detta är att min äldsta bonus bara är nio år yngre än mig.

    Hon tog studenten samma vår som jag och sambon träffades och har sedan dess pluggat på annan ort.

    Hon har alltså inte ingått i våran vardag även om vi träffats en hel del.

    Nu är hon precis strax klar med sina studier och har fått jobb i staden där vi bor. Dock inget boeende och skralt med pengar såklart, så efter en del funderationer hit och dit blev det bestämt att hon flyttar in hos oss i väntan på bättre tider.

    Ganska omgående har jag insett att både hon och jag blir lite obekväma i situationen. Är vi vänninor? Är jag bonusmamma är hon bonusdotter?

    Hon behöver ingen nya mamma. Hon har redan en jättefin sådan, men ändå måste ci liksom hitta våra platser.

    De andra två bonusarna är bara något äldre än mina egna barn så där blev rollerna enkla och tydliga direkt.

    Någon som förstår problematiken?

  • Svar på tråden Fler med stora bonusbarn? Hur hantera?
  • Äldre 1 Jun 00:51
    #1

    Det är väl inte svårare än att du set henne som en inneboende?

  • Anonym (Liv)
    Äldre 1 Jun 01:00
    #2

    Inneboende? Bonusmamma för mig är någon som finns i barnets vardag och är med och uppfostrar och det är ju lite sent för det.

  • Anonym (Sunt förnuf­t!)
    Äldre 1 Jun 02:22
    #3

    Varför inte se henne som en gemensam God vän som ni vill hjälpa men som även står familjen nog nära för att räknas in i alla ev. familjeaktiviteter? Hur svårt kan det vara att känna på varandra under lugnare former där man både vågar ställa krav men även är glad att det nya sällskapet in i familjen en tid?

Svar på tråden Fler med stora bonusbarn? Hur hantera?