• Lalinandanenon

    Det här med tjänstebil

    Jag kommer inom kort att byta jobb och kommer att bli erbjuden en tjänste/förmånsbil. Jag kommer inte att resa så mycket i jobbet så det blir nog mest en bil som jag använder privat. Är det nån som vet och kan berätta fördelar mot nackdelar med detta?

    Självklart skulle det vara härligt med en alldeles ny bil, nånting som jag aldrig kommer att ha råd med annars men hur fungerar det?

    - Betalar företaget all service, däckbyte osv?
    - Blir det lika dyrt som att ta ett lån och köpa en privat? ( då förstår jag inte vad det är för mening med en tjänstebil.)
    - går jag bara in i en bilbutik och väljer bil liksom?

    Ja ni hör ju, jag vet inte hur det funkar.  Jag hade tänkt mig en lite större bil så att familjen får plats, typ volvo xc90 eller nåt liknande.

    Någon som kan hjälpa?

  • Svar på tråden Det här med tjänstebil
  • viseversa

    Men man får väl inte använda tjänstebil privat. Det är ju just för resor inom tjänsten. Inte för att du ska kunna åka till landen under helgen liksom. Men jag vet inte.

  • Lalinandanenon
    viseversa skrev 2016-06-01 13:53:10 följande:

    Men man får väl inte använda tjänstebil privat. Det är ju just för resor inom tjänsten. Inte för att du ska kunna åka till landen under helgen liksom. Men jag vet inte.


    jo man får använda den privat så mycket vet jag. Kallas väl då förmånsbil?

  • viseversa
    Lalinandanenon skrev 2016-06-01 13:56:18 följande:
    jo man får använda den privat så mycket vet jag. Kallas väl då förmånsbil?

    Men kolla upp det innan. Kanske är olika beroende på var man jobbar. Men nej alla får inte använda tjänstebilen privat. Men får du det är det ju toppen.
  • Lalinandanenon

    Kom på en till sak, får man ens dra av milen på skattedeklarationen? Man betalar ju bensinen själv till och från jobbet  ca 8 mil om dagen.

  • Anonym (Bilar)

    Kolla upp villkoren noga. Avtalet mellan arbetsgivare och anställd kan variera. Men förmånsbeskattningen kommer du inte undan om du använder bilen privat. 
    En XC90 kostar nog ca 9.000 kr brutto i månaden som lönepåslag. Exklusive drivmedel. Kolla skatteverkets hemsida.

    Så om arbetsgivaren betalar drivmedel  beskattas du än mer. Alternativet är att betala drivmedel privat. men 9.000 kr brutto/månad kommer du inte undan. Nettokostnaden beror självklart på din marginalskatt men det förutsätter jag du har koll på.

    Villkoren från arbetsgivaren varierar så kolla upp t ex: 
    - kan ni välja vilka bilar ni vill?
    - betalar arbetsgivaren fullt ut leasingavgiften till bolaget som leasar ut bilen? Eller måste du som anställd stå för delar av den?
    - betalar arbetsgivaren drivmedel? (gör de detta förmånsbeskattas du)

    Där jag jobbar erbjuds tjänstebilar till vissa grupper. Våra villkor är inte så bra, de bäst betalda anställda kör typ BMW 318 så det är fina bilar men inga extra extravaganser. Det blir hiskeligt dyrt.

  • Linux1003
    Du har redan fått en bra beskrivning av en här innan. Det du kommer att få enligt din beskrivning är en förmånsbil som du fritt förfogar över. Bilpolicyn varierar från företag till företag men de flesta burkar följa vissa bestämda normer. Normalt sätt så har de flesta företag 6,5-7,5 basbelopp när det gäller anskaffningsvärde på bilarna. 8,5 basbelopp brukar inkludera koncernledning. 

    Att få lov att beställa en XC90 ligger långt över alla basbeloppsgränser och förutsätter troligtvis en VD roll i företag av större dignitet där styrelsen (ägaren) godkänner förmåner utanför policyn. Du får därefter ett bruttopåslag på din lön som reglerar förmånsvärdet och även här varierar det väldigt mycket. När det gäller bränsle så varierar lösningarna också. Men de flesta företag kräver att anställda för körjournal och skiljer mellan privata och mil i tjänsten. Det brukar ingå service, däckbyte och eventuella olyckor om det inte handlar om vårdslöshet i trafik och även trängselavgifter. Huruvida det lönar sig för dig beror lite på vilket lönetillägg du skulle kunna få om du väljer bort bilen. Normalt sätt så får man ett bruttopåslag och då kan du räkna ut nettoeffekten mot om du skulle äga bilen privat. Generellt sätt så lönar det sig mer om man åker många mil inom tjänsten. Sedan så kan det vara tryggt och framförallt bekvämt att ha en förmånsbil och slippa tänka på detaljer och då kan merkostnaden vara motiverad. Hoppas du blev något klokare. 
  • Lalinandanenon
    Linux1003 skrev 2016-06-01 15:13:13 följande:
    Du har redan fått en bra beskrivning av en här innan. Det du kommer att få enligt din beskrivning är en förmånsbil som du fritt förfogar över. Bilpolicyn varierar från företag till företag men de flesta burkar följa vissa bestämda normer. Normalt sätt så har de flesta företag 6,5-7,5 basbelopp när det gäller anskaffningsvärde på bilarna. 8,5 basbelopp brukar inkludera koncernledning. 

    Att få lov att beställa en XC90 ligger långt över alla basbeloppsgränser och förutsätter troligtvis en VD roll i företag av större dignitet där styrelsen (ägaren) godkänner förmåner utanför policyn. Du får därefter ett bruttopåslag på din lön som reglerar förmånsvärdet och även här varierar det väldigt mycket. När det gäller bränsle så varierar lösningarna också. Men de flesta företag kräver att anställda för körjournal och skiljer mellan privata och mil i tjänsten. Det brukar ingå service, däckbyte och eventuella olyckor om det inte handlar om vårdslöshet i trafik och även trängselavgifter. Huruvida det lönar sig för dig beror lite på vilket lönetillägg du skulle kunna få om du väljer bort bilen. Normalt sätt så får man ett bruttopåslag och då kan du räkna ut nettoeffekten mot om du skulle äga bilen privat. Generellt sätt så lönar det sig mer om man åker många mil inom tjänsten. Sedan så kan det vara tryggt och framförallt bekvämt att ha en förmånsbil och slippa tänka på detaljer och då kan merkostnaden vara motiverad. Hoppas du blev något klokare. 
    wow! Mycket att tänka på. jag har kollat upp nu och värdet på bilen får inte överstiga 333 000 kr. he he, en Volvo XC90 kostar nog det dubbla!
    Man får nog behålla sin gamla skitbil :(
  • Lena

    En miljöbil är ett bra alternativ för de har lägre förmånsvärde

    Hur stor familj har du?

    Vi får strax vår VW golf kombi på gas som är en personalbil

  • Lena

    Xc90 är mest stor på utsidan det finns billigare bilar med lika mycket utrymme och bättre bränslekostnad

  • Linux1003
    Lalinandanenon skrev 2016-06-01 15:39:48 följande:
    wow! Mycket att tänka på. jag har kollat upp nu och värdet på bilen får inte överstiga 333 000 kr. he he, en Volvo XC90 kostar nog det dubbla!
    Man får nog behålla sin gamla skitbil :(
    Rätt normalt med 7,5 basbelopp. Man brukar drömma sig bort när det är första förmånsbilen innan man får kläm på regelverket. Om det är större företag så brukar de ha bra rabatter på mer etablerade bilmärken och då kan man komma hyfsat långt med ett bra bilval. 

    Lycka till i ditt val.
  • Gladskit

    Den stora skillnaden är ju hur du betalar för bilen.
    Om du jämför förmånsbil med att privatleasa.

    Förmånsvärdet är ett "fingerat" värde som läggs på din bruttolön.
    Ett exempel:
    Du tjänar 36000kr.
    Du väljer en förmånsbil med värde 6000kr mån.
    Skatt enligt tabell 30 på 36000kr är 8495kr per månad = netto 27505kr.
    Skatt enligt tabell 30 på 42000kr (36+6)  = 11309kr = netto 24691kr.
    Det "kostar" alltså dig 27505-24691 = 2814kr netto att köra runt den här bilen.

    Jämfört med att du ska ta kanske 3-4000kr av dina redan skattade pengar att lägga på en bil som du köper på avbetalning eller leasar privat.

    Väldigt förenklat men typ så.

  • Anonym (Andreas)

    Hej!

    Om du ska använda bilen privat är det billigast för dig att ta en förmånsbil.
    Jag vet inte helt hur det är gällande vad din arbetsgivare står för vs dig. 
    "Det normala" är att de står för däck samt byten, servicekostnader bilvård m.m 
    Min arbetsgivare står även för trängselskatt, spolarvätska enstaka tillbehör till bilen (t.ex. en bagageluck-matta.)

    När det kommer till val av bil så bör du kolla lite på skatteverkets hemsida där de har 99% av alla bilar och tar fram förmånsvärdet på just den bil du vill ha. Det man gör när man har en förmånsbil är att man skattar för X antal kronor varje månad, som exempel du tjänar 25 000kr innan skatt men förmånsvärdet är 3 500kr, då skattar du för 28 500kr. Så detta anser även vissa företag som en "förmån" och din löneutveckling kanske inte blir lika kraftig.
    Dock slipper man tänka på värdeminskning osv på bilen och du tar ut en ny bil vart 3:e år. 

    Sen är ett tips att t.ex skita i vinterdäcken och göra ett utlägg privat och få tillbaka pengarna från ditt företag då de ej kan dra hela momsen och du får lite mer "lull lull".

    Jag har själv en V60 som jag prutade ner till strax över 7,5 basbelopp (som är någon magisk gräns, tror den är ca 334 000), för denna skattar jag 4 500kr i månaden för, dvs den kostar mig ca 2 200-2 700kr i månaden för en helt ny bil.

    Bränslet som du förbrukar i tjänst gör du utlägg för (det mesta som rör bilen gör man utlägg för, om inte ditt företag har speciella policys etc.) och så får man tillbaka det månaden efter.
    Sen kan det vara så att din arbetsgivare ger dig ett "bensinkort" och då är det andra regler. Men man måste skilja på privata och tjänstemilen.

    Det som är det negativa med Tjänstebil är att du max får köra x:antal mil per år, tror det är 150 mil utan massa skatte påslag. Men då slipper man utlägg m.m. 

    Om vi räknar lite lätt på en XC90, D5 AWD för 595 000kr med 60 000kr i extra utrustning  och att du kör mindre än 3000 mil per år i tjänst så skattar du ca 9 300kr extra per månad, så om du tjänar 25 000kr skattar du för 34 300kr(lätt räknat).

    Hoppas detta gav dig någon klarhet.

  • Anonym (Andreas)
    Lalinandanenon skrev 2016-06-01 15:39:48 följande:
    wow! Mycket att tänka på. jag har kollat upp nu och värdet på bilen får inte överstiga 333 000 kr. he he, en Volvo XC90 kostar nog det dubbla!
    Man får nog behålla sin gamla skitbil :(

    Om din arbetsgivare inte "bryr sig om inköpspriset" så kan du alltid ta en elbil alt el/bensin bil, då får du ner förmånsvärdet rejält men de är ofta dyrare i inköp :)
    T.ex en Mitsubishi Outlander PHEV "miljöbil" med 50 000kr extra utrustning skattar du 2 300kr för, i mina ögon gratis för en helt ny bil, dock dyrare i inköp än 7,5 basbelopp men det "drabbar" inte dig.

    Annars kan du kolla på andra märken som t.ex Volkswagen (tjänste/förmånsbils kungen) Peugeot, Skoda.

    Då jag ska ta ut en ny bil nästa år så blir det en rejält bantad V90 efter hårda förhandlingar mellan Bilia och Brabil alt Volkswagen Passat eller Skoda då vi får tillökning i familjen.

    Det som är sköt att ha i bakhuvudet är att även om man tar en "mindre kvalitetsbil" i vissa ögon som t.ex. Skoda så har man skiten i max 3 år, sen tar man ut en ny och då har det hänt lite nyheter på marknaden :)

  • Anonym (rr)

    Notera att man bör undvika tjänstebil som ett lönepåslag i tex en förhandling då den inte är pensionsgrundande. Jag tycker att man ska ta ut en tjänstebil endast om man faktiskt har behov av det i just tjänsten och kör mycket bil.

  • Lilo82
    Anonym (rr) skrev 2016-06-10 19:42:06 följande:
    Notera att man bör undvika tjänstebil som ett lönepåslag i tex en förhandling då den inte är pensionsgrundande. Jag tycker att man ska ta ut en tjänstebil endast om man faktiskt har behov av det i just tjänsten och kör mycket bil.
    Men... skattepliktiga förmåner (där ingår bilförmån) är pensionsgrundande.
  • Anonym (Bilar)

    För den statliga pensionen (orange kuvert) är fri bil pensionsgrundande. Nu tjänar nog de flesta som har tjänstebil över taket där pensionsgrundande lön inte räknas så det spelar ingen roll.

    Förmånsvärde för tjänstebil räknas inte med i t ex tjänstepension för privatanställda. Här tycker jag att behovet mer får styra och hur diskussionen /erbjudandet har uppstått med arbetsgivaren.

    OM jobbet kräver mycket bilåkande och arbetsgivaren erbjuder tjänstebil kan man  förutsätta att tjänstebilen kommer ovanpå den lön man ska ha och ses som ett arbetsredskap och inte bara en ren förmån.

    Men, om arbetsgivaren säjer "-Du kan få en tjänstebil eller en löneförhöjning på 5.000 kr" (bara som exempel). Då är det bara att sätta sig att räkna och väga in aspekter som att en tjänstebil är enkal att äga, men kan vara kostsam. Och att 5000 kr brutto mer i lön inte bara ger typ 2.500 kr netto utan också en pensionsinsättning på uppåt 1500 kr i månaden. 

    Jag hade tjänstebil för ca 10 år sedan tills jag bytte tjänst och behovet inte längre var tillräckligt starkt. Jag upplevde det ganska dyrt men väldigt bekvämt...  det måste medges :)

  • trofast

    Jag håller på med dessa efterforskningar och lyfter härmed denna tråden.

    Som jag läst till mig det hela så är det viktigt att se till att man har tänkt igenom det hela ordentligt.

    Tjänstebil är nog bättre om man låter bilen stå kvar på jobbet och att nycklarna är kvar.

    Förmånsbil är ett val att ta om man utgår från hemmet med jobbet och åker runt mycket men man ändå kan nyttja bilen precis som privat.

    Åker man inte mycket i jobbet alls kan firman ha en firmabil i stället som man åker med när det är arbetsrelaterat.

    www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/bilformansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html

    Räkna på bilförmån så ser man att en bil för ca 360.000 blir en månadskostnad på drygt 4.000kr i månaden.

  • snedtak
    trofast skrev 2018-01-07 09:51:20 följande:
    Jag håller på med dessa efterforskningar och lyfter härmed denna tråden.

    Som jag läst till mig det hela så är det viktigt att se till att man har tänkt igenom det hela ordentligt.

    Tjänstebil är nog bättre om man låter bilen stå kvar på jobbet och att nycklarna är kvar.

    Förmånsbil är ett val att ta om man utgår från hemmet med jobbet och åker runt mycket men man ändå kan nyttja bilen precis som privat.

    Åker man inte mycket i jobbet alls kan firman ha en firmabil i stället som man åker med när det är arbetsrelaterat.

    www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtraf...

    Räkna på bilförmån så ser man att en bil för ca 360.000 blir en månadskostnad på drygt 4.000kr i månaden.
    På en ny bil som kostar ca 360 000 är bara värdeminskningen ca 4 000 kr i månaden för en privatperson (värde 216 000, dvs. 60%, efter 3 år). Då tillkommer skatt, service m.m.
Svar på tråden Det här med tjänstebil