• fantasy06

    Medelsvår autism?

    Sambon har precis varit på bup för ett sista möte efter autism utredning på sin 11 åriga son. Det visade på medelsvår autism. De har träffat pojken vid ett tillfälle under 1 timme o sedan ställt denna diagnos. Hos oss är han varannan helg ich vi har aldrig sett några problem hos honom förutom att han lätt blir förbannad. Men mamman har tydligen mer bekymmer enligt henne själv.

    Hur är era barn med medelsvår autism?

    Jag har en son med adhd och där ser man vilka problem han har men med sambons son är där ingenting. Han är i mina ögon som vilket barn som helst.

  • Svar på tråden Medelsvår autism?
  • Harmagedon

    Är ni verkligen säkra på att utredningen bara varit en träff? De kan ju gjorts en del saker i skolan av tex specialpedagog och kurator som ingår i bedömningen. Att barn normalbegåvade barn med autism visar upp olika beteenden i olika miljöer är vanligt. Autismen brukar vara mest synlig där de är tryggast.

  • Maddi

    Våran har måttlig autism och utredningen träffade dom honom vid ett tillfälle och sen pratade vi föräldrar i 5 timmar. Så de låter lite med en träff.

  • fantasy06

    när han bodde här på heltid (flyttade för 1,5 år sedan) var vi i kontakt med bup och det gjordes en psykologutredning på skolan. Ingenting visade på något "onormalt". Bup här sa inte ett ord om autism, utan de jobbade med honom för att han inte skulle bli så lätt förbnnad. När han blir förbannad blir han ritkigt otrevlig och säger alla hemska saker man kan tänka sig. 

    På bup nu där han bor har psykologern tröfft honom under 1 timme och sedan föräldrarna under 1,5 timme ca. Thats it. 

    Kanske är så då att han visar allt hos sin mamma. För som jag skrev är han helt självgående här och inga problem.

    Han är alltid hemma själv hos sin mamma efter skolan, han har inte gått på fritids på 1 år. Han är hemma själv hela dagarna på loven, låter konstigt att ett barn med en diagnos som autism klarar detta själv. eller ens vill vara själva. Men nu utgår jag ju bara från det jag läst på internet. Och inget där stämmer in på hur han är här och hur han var här under det året han bodde här. Det jag tycker är så märkligt. 

  • fantasy06

    dessutom var föräldrarna i kontakt med bup redan när barnet var liten då han hade problem när han gick i fklassen. Deras utredningar visade inte på något, man tycker ju att de borde hittat något "problem" redan då?

  • Kattflickan

    Om inga problem utöver ilskan finns, varför har han utretts flera gånger?

    Medelsvår autism låter för mig rätt allvarligt och inget man inte märker. Hur klarar han skolan?

  • fantasy06
    Kattflickan skrev 2016-06-03 20:16:38 följande:

    Om inga problem utöver ilskan finns, varför har han utretts flera gånger?

    Medelsvår autism låter för mig rätt allvarligt och inget man inte märker. Hur klarar han skolan?


    De har varit i kontakt med bup pga hans aggressioner i olika omgångar. Håller med dig att medelsvår bör märkas. Bup där han bor hade visst varit i kontakt med skolan han går på med (resursskola) fick sambon reda på idag. Men när sambon pratade med hans lärare på skolan sa han att han inte anser barnet har några andra problem än ilskan.

    Kuratorn sambon prata med efter mötet sa att det är mer åt asbergers hållet men den diagnosen sätter man inte längre.

    Därför jag undrar om någon här har barn eller egen erfarenhet av medelsvår autism som kan ge förslag på hur de har det.
  • Maddi
    fantasy06 skrev 2016-06-03 20:47:24 följande:

    De har varit i kontakt med bup pga hans aggressioner i olika omgångar. Håller med dig att medelsvår bör märkas. Bup där han bor hade visst varit i kontakt med skolan han går på med (resursskola) fick sambon reda på idag. Men när sambon pratade med hans lärare på skolan sa han att han inte anser barnet har några andra problem än ilskan.

    Kuratorn sambon prata med efter mötet sa att det är mer åt asbergers hållet men den diagnosen sätter man inte längre.

    Därför jag undrar om någon här har barn eller egen erfarenhet av medelsvår autism som kan ge förslag på hur de har det.


    Måttlig autism märks, kanske inte alla gånger men om man umgås med barnen så får man en känsla av att "något är konstigt" (vill inte trampa någon på tårna).

    Så det kan nog vara lätt autism de rör sig om, men spelar de egentligen någon roll vilken typ av autism man har? Lägg istället fokus på vad han behöver ha hjälp med. Att han har måttlig autism kan bli en fördel att han får mer hjälp. Dessutom högre ersättning via försäkringsbolaget.

    Personer med autism och dess svårigheter är ju olika från person till person, behöver han hjälp i skolan så skaffa resurs. Han är fortfarande samma barn med eller utan diagnos har han behov av extra stöd så ska han kunna få de med eller utan autism.

    Innan vi fick reda på att vårar barn har autism så ger/har han precis samma svårigheter nu som då och hjälpen ser exakt lika ut. Autism ger oss en förståelse att kunna sätta sig in i deras värld, men behovet av hjälp ökar ju inte nu bara för att han har en diagnos på pappret. Fick han svår autism så ökar fortfarande inte hans behöv enbart för de samtidigt som dom heller inte skulle minska vid lätt.

    Om han nu har lätt istället för måttlig eller svår autism så är de jättebra, men hans personlighet ändras inte tack vare diagnosen.

    Sätt er in istället, varför blir han arg? Säger ni ofta saker han inte kan koppla ihop. T ex om ni säger "gå ut och tvätta händerna" en sådan form av mening kan personer med autism ta ordagrant, så han går alltså på riktigt ut och ska tvätta händerna. Istället för att ni skulle säga "gå till badrummet och tvätta händerna". Eller "gå och sätt dig i soffan" i hans värld blir det kanske gå i soffan samtidigt som sitta, "gå till soffan och sätt dig ner i soffan". Eftersom dom tar allt så ordagrant så måste man alltså tänka på hur man pratar. Om ni rör hans saker t ex som han ställt på ett sätt kan han också känna sig arg. Han kanske behöver mer plats till att kunna koppla av på egen hand, eftersom de kan bli för mycket för honom, autisters bägare linner fortare över. Att koppla av på egen hand kan innebära en vila i sängen eller en paus genom att spela.

    Blir han arg om ni ska iväg? T ex "vi ska åka till Liseberg". Han kan då sätta sig på tvären och bli arg, tänker inte följa med. Han kanske inte förstår vad liseberg är. Sätt er ner och rita vad ni menar i en berättelse. T ex en bil för resan, gå till platsen, stå i kö, betala, åka karusell, äta mat, åka mer karusell, gå ut från Liseberg till bilen och åka hem.
  • fantasy06
    Maddi skrev 2016-06-04 01:54:48 följande:

    Måttlig autism märks, kanske inte alla gånger men om man umgås med barnen så får man en känsla av att "något är konstigt" (vill inte trampa någon på tårna).

    Så det kan nog vara lätt autism de rör sig om, men spelar de egentligen någon roll vilken typ av autism man har? Lägg istället fokus på vad han behöver ha hjälp med. Att han har måttlig autism kan bli en fördel att han får mer hjälp. Dessutom högre ersättning via försäkringsbolaget.

    Personer med autism och dess svårigheter är ju olika från person till person, behöver han hjälp i skolan så skaffa resurs. Han är fortfarande samma barn med eller utan diagnos har han behov av extra stöd så ska han kunna få de med eller utan autism.

    Innan vi fick reda på att vårar barn har autism så ger/har han precis samma svårigheter nu som då och hjälpen ser exakt lika ut. Autism ger oss en förståelse att kunna sätta sig in i deras värld, men behovet av hjälp ökar ju inte nu bara för att han har en diagnos på pappret. Fick han svår autism så ökar fortfarande inte hans behöv enbart för de samtidigt som dom heller inte skulle minska vid lätt.

    Om han nu har lätt istället för måttlig eller svår autism så är de jättebra, men hans personlighet ändras inte tack vare diagnosen.

    Sätt er in istället, varför blir han arg? Säger ni ofta saker han inte kan koppla ihop. T ex om ni säger "gå ut och tvätta händerna" en sådan form av mening kan personer med autism ta ordagrant, så han går alltså på riktigt ut och ska tvätta händerna. Istället för att ni skulle säga "gå till badrummet och tvätta händerna". Eller "gå och sätt dig i soffan" i hans värld blir det kanske gå i soffan samtidigt som sitta, "gå till soffan och sätt dig ner i soffan". Eftersom dom tar allt så ordagrant så måste man alltså tänka på hur man pratar. Om ni rör hans saker t ex som han ställt på ett sätt kan han också känna sig arg. Han kanske behöver mer plats till att kunna koppla av på egen hand, eftersom de kan bli för mycket för honom, autisters bägare linner fortare över. Att koppla av på egen hand kan innebära en vila i sängen eller en paus genom att spela.

    Blir han arg om ni ska iväg? T ex "vi ska åka till Liseberg". Han kan då sätta sig på tvären och bli arg, tänker inte följa med. Han kanske inte förstår vad liseberg är. Sätt er ner och rita vad ni menar i en berättelse. T ex en bil för resan, gå till platsen, stå i kö, betala, åka karusell, äta mat, åka mer karusell, gå ut från Liseberg till bilen och åka hem.


    Tack för ditt svar. Spelar ingen roll med lätt eller medelsvår, men vill veta vad barn med autism kan ha för symtom. Har läst en hel del på nätet men inget av det som står stämmer in på sambons son.

    Och ingenting av det du skrivit har han problem med. Han är totalt självgående när han är här. Tar lätt kontakt med nya personer. O hans arghet kan komma utan synlig anledning, utan att vi gjort något.

    Vi är insatta i barn med funktionsnedsättning då min son har adhd (fick diagnosen för två år sedan). Det är en enorm skillnad på dessa två barn.
  • elyse

    Har du läst om explosiva barn, TS? Något du känner igen?

  • Maddi
    fantasy06 skrev 2016-06-04 02:59:12 följande:

    Tack för ditt svar. Spelar ingen roll med lätt eller medelsvår, men vill veta vad barn med autism kan ha för symtom. Har läst en hel del på nätet men inget av det som står stämmer in på sambons son.

    Och ingenting av det du skrivit har han problem med. Han är totalt självgående när han är här. Tar lätt kontakt med nya personer. O hans arghet kan komma utan synlig anledning, utan att vi gjort något.

    Vi är insatta i barn med funktionsnedsättning då min son har adhd (fick diagnosen för två år sedan). Det är en enorm skillnad på dessa två barn.


    De kanske är att han behöver en vila för sig själv om han blir arg och irriterad? Han kan alltså komma ut från sitt rum och vara arg? Eller kolla på tv och vara arg?
  • fantasy06
    Maddi skrev 2016-06-04 05:38:26 följande:

    De kanske är att han behöver en vila för sig själv om han blir arg och irriterad? Han kan alltså komma ut från sitt rum och vara arg? Eller kolla på tv och vara arg?


    Ja oftast om det är något som inte går som han vill. Kan vara minsta lilla. Sen går det inte att lugna ner honom. Vi har provat att prata med honom funkar inte. Provat att låta han vara funkar inte. Han jagar upp sog själv. Det tog hans mamma 40 min stt lugna ner honom över telefon i julas när han var här. Då var han arg för hans föräldrar, enligt honom, tvingat hit honom. (Mamman bor 12 mil bort) då var vi elaka o värre än hitler. Han skulle elda upp huset. Ta livet av sig. Sa att han skulle hota sin pappa tills han körde hem honom. Han sa att jag bar en tjock ful jävla häxa. Han ångrade att jag o hans pappa träffats. Ja jag kan fortsätta länge.

    Men åter till autismen. Symtom på den? För experterna har gett honom den diagnosen o vill veta hur detta kan yttra sig hos olika barn.
  • fantasy06
    elyse skrev 2016-06-04 05:22:50 följande:

    Har du läst om explosiva barn, TS? Något du känner igen?


    Ja det har jag. Problemet är att pappan sökte till bup för att få hjälp med sonens explosivitet men nu då har se gjort en autism utredning o ingen hjälp med det egentliga problemet. Som tur är blir han inte arg så ofta länge. När han bodde här förut var han elak mot barn o vuxna i skolan i princip varje dag. Allt från stryptag på elever till att bita vuxna eller hota att slå vuxna med tex ett skärp.
  • Maddi
    fantasy06 skrev 2016-06-04 06:46:15 följande:

    Ja oftast om det är något som inte går som han vill. Kan vara minsta lilla. Sen går det inte att lugna ner honom. Vi har provat att prata med honom funkar inte. Provat att låta han vara funkar inte. Han jagar upp sog själv. Det tog hans mamma 40 min stt lugna ner honom över telefon i julas när han var här. Då var han arg för hans föräldrar, enligt honom, tvingat hit honom. (Mamman bor 12 mil bort) då var vi elaka o värre än hitler. Han skulle elda upp huset. Ta livet av sig. Sa att han skulle hota sin pappa tills han körde hem honom. Han sa att jag bar en tjock ful jävla häxa. Han ångrade att jag o hans pappa träffats. Ja jag kan fortsätta länge

    Men åter till autismen. Symtom på den? För experterna har gett honom den diagnosen o vill veta hur detta kan yttra sig hos olika barn.


    Autism yttrar sig olika på alla barn. Mitt barn med måttlig autism liknar inte en annans barn med måttlig autism. Så symptom på måttlig autism finns inte i den bemärkelsen.

    För att utreda barnet kring autism gör dom observation av barnet, autism diagnostic observation schedule.

    Intervju adi och disco, vet inte vad det står för en intervju helt enkelt.

    Och sen en fri "lek" bedömning vad barnet gör, beter sig. Utifrån detta så beror de hur mycket poäng dom får utifrån vad dom sett och intervjun.
Svar på tråden Medelsvår autism?