• Badtunna70

    Etik äldre föräldrar

    Jag är 46 år och fick en oplanerad graviditet. Den slutade nyss i MA i v 11.

    Har funderat mycket kring etiken. Är det bra att skaffa barn såhär sent? Min hjärna säger " nej. Låt bli.".

    Har barn sedan innan och tänker att man ju ska orka många år till.

    För mig känns ambivalwnt. Har lite barnlängtan ändå.

    Hade graviditeten gått vägen hade vi varit glada men nu känns det fel att aktivt försöka igen.

    Hur ska man förhålla sig?

    Är kluven.


    Etik kring ålder
  • Svar på tråden Etik äldre föräldrar
  • Anonym (nja)

    alla är vi olika. Jag är också 46 och hade absolut inte skaffat mig ett barn till, hellre då börjat drömma om barnbarnen som kanske kommer om 15 år :) 

    Jag tror det mycket är vår biologiska klocka som säger att "nu är det sista chansen", men har man barn sedan innan kanske det är ok att vara glad över dem och nöja sig.

  • Anonym (Tjejen)

    Det finns ju en hel del kvinnor som får barn (ofta via äggdonation) vid högre ålder än 46år, så vill ni båda ha barn, så fortsätt försöka tycker jag.

  • Anonym (Fia)

    Alla kan ju inte ens bli gravida efter 40 årsåldern .Hellre njuta av barnen man redan har/skaffa sig ett nytt hobby.

  • Pimpinellan

    Jag är 47 och väntar första barnet efter 10 års försök. Sätter gränsen vid ca 53 som är den naturliga gränsen för när man oftast inte kan få barn längre spontant. Även om den äldsta var 58 så lyckas man vid 58 så grattis!

  • Anonym (Väninnan)

    Jag har en vän vars far var 46 när hon föddes. Hon älskar sin pappa (som inte är i livet längre) men är arg på honom för att han fick barn så sent och hon förlorade honom så tidigt. Hon lovade tidigt i livet sig själv att inte få några barn om hon det inte blev av relativt tidigt i livet.

    Hur ni ska göra vet jag inte och jag dömer er heller inte om ni väljer att försöka få barn. Jag ville bara dela med mig av hennes erfarenhet.

  • Anonym (Fia)
    Pimpinellan skrev 2016-06-12 19:13:23 följande:

    Jag är 47 och väntar första barnet efter 10 års försök. Sätter gränsen vid ca 53 som är den naturliga gränsen för när man oftast inte kan få barn längre spontant. Även om den äldsta var 58 så lyckas man vid 58 så grattis!


    Alla kvinnor kan inte få barn efter c 42-årsåldern .53 år är väl extremt ovanligt att kunna få friska barn på naturlig väl och gammal är man då för bebis!
  • Badtunna70

    Jag har redan barn och är egentligen nöjd. Bara sådan sorg att förlora ett foster att min längtan vaknade till liv även om kroppen säger " nej, låt bli".

    Graviditeten var inte planerad. Kunde inte drömma om attbli gravid i denna åldern, men tydligen var det lätt för det gick rätt fort efter att vi började " slarva" med skydd.

  • Badtunna70
    Anonym (nja) skrev 2016-06-12 17:05:19 följande:

    alla är vi olika. Jag är också 46 och hade absolut inte skaffat mig ett barn till, hellre då börjat drömma om barnbarnen som kanske kommer om 15 år :) 

    Jag tror det mycket är vår biologiska klocka som säger att "nu är det sista chansen", men har man barn sedan innan kanske det är ok att vara glad över dem och nöja sig.


    Känner som du
  • Cyanea

    Min pappa var ett par år äldre än du när jag kom till. När jag var liten var jag rädd att han skulle dö, men han är i livet och ung i både kropp och sinne än. Jag tror inte att man ska stirra sig så blind på ålder. En del blir gamla tidigt, en del blir aldrig gamla. Det är ditt liv, du vet bäst om du orkar och vill. Ingen annan har rätt att ha åsikter om du är för gammal eller inte, det är inte deras liv. Min pappa har inte varit en sämre pappa för att han är äldre och jag skulle inte vilja att han valt annorlunda. 

    Min personliga åsikt om man skulle tvingas välja det ena eller det andra (vilket man tack och lov inte behöver ;) ) är jag tror att man är bättre lämpad att vara förälder som äldre och erfaren än som omogen tonåring. Sen tycker jag inte att man ska lägga sig i då heller om det inte är någon fara för barnet, för självklart finns det många fantastiska tonårsföräldrar, men jag tror att det är mindre risk att äldre föräldrar är dåliga föräldrar än alltför unga. Vad jag menar är att det inte är sån tabu på att tonåringar blir föräldrar som när äldre blir föräldrar trots att det kanske är större risker att barnet far illa hos omogna föräldrar än hos äldre, så varför ska du behöva försvara din barnlängtan? 

    Är du ambivalent finns det ju ett mellanting också. Ni måste ju inte försöka aktivt utan kan sluta förhindra det från att hända. Händer det så händer det. 

  • Pimpinellan
    Anonym (Fia) skrev 2016-06-12 19:39:58 följande:
    Alla kvinnor kan inte få barn efter c 42-årsåldern .53 år är väl extremt ovanligt att kunna få friska barn på naturlig väl och gammal är man då för bebis!
    Har jag påstått annat eller? Likafullt finns det kvinnor som får barn efter 45 och även efter 50 även om de är få. Redan vid 42 är det definitivt inte stopp, jag känner hur många som helst som fått barn spontant efter det. Det kan lika gärna vara kört vid 25 också, man vet helt enkelt inte förrän man försökt. Som vi gjorde och det gick inte. Vi tänker f.ö redan på syskon fast detta barn inte är fött så det kan bli bebis när jag är 49 också. Och vet du vad-då blir jag världens överlyckligaste människa som fullkomligt kommer skita i vad folk tycker! Glad  Vill man ha barn vid närmare 50 så vill man. Vill man inte efter 35 behöver man inte försöka. Allt är frivilligt.
  • Lillydilly

    Det är bara i västvärlden vi har sån åldersnoja när det gäller att skaffa barn sent och även här var det annorlunda förr i världen. Kvinnor har i alla tider fött barn så länge de har varit fertila och det har inte varit något konstigt med det. Klart att man kan fundera över hur många år man har kvar att leva och så vidare men handen på hjärtat vet någon av oss om vi lever i morgon. Vad som helst kan hända och även unga föräldrar kan dö pga sjukdom eller olyckshändelser. Jag väntar ett sladdbarn nu och jag är 45 år, min man är 48. Vi är så lyckliga över detta lilla mirakel som kommer skänka ljus och glädje till hela vår familj. Babyn kommer inte att få jämnåriga syskon men kommer att 4 äldre omhändertagande och beskyddande syskon som förmodligen finns där för henne betydligt längre än vad vi gör som föräldrar. Jag kommer få chansen att njuta av detta barn på ett helt annat sätt än när jag var ung, fattig och inte helt klar som människa själv. Var och en bestämmer själv hur sent man vill skaffa barn men ingen kan säga att någon annan gör fel.

  • Anonym (Tina)

    Jag fick min sladdis vad 36 års ålder, efter några års försök. Jag hade nog slutat försöka runt 40. Jag känner att jag måste orka också. Oerhört tacksam att han till sist kom!

    Idag är jag 53 och har klimakteriet bakom mig och det är oerhört skönt!

    Jag dömer ingen, alla gör som de själva vill. Min mormor var 42 när min mamma föddes,

  • Kirsty
    Anonym (Väninnan) skrev 2016-06-12 19:23:03 följande:

    Jag har en vän vars far var 46 när hon föddes. Hon älskar sin pappa (som inte är i livet längre) men är arg på honom för att han fick barn så sent och hon förlorade honom så tidigt. Hon lovade tidigt i livet sig själv att inte få några barn om hon det inte blev av relativt tidigt i livet.

    Hur ni ska göra vet jag inte och jag dömer er heller inte om ni väljer att försöka få barn. Jag ville bara dela med mig av hennes erfarenhet.


    Min pappa var 48 (mamma 37) här jag föddes som sist i en syskonskara om 5 barn. I år fyller min pappa 79 och är lika pigg som de flesta 50-åringar.

    Min närmsta vän i gymnasietiden hade föräldrar som var 20 år yngre än mina, båda dog innan hon tog studenten... Så att få barn sent i livet behöver inte per automatik betyda att man är där för sina barn en kortare tid.

    Jag tycker det är fantastiskt med äldre föräldrar, båda mina föräldrar hade gått i pension när jag fick mitt första barn och har verkligen kunnat ställa upp och hjälpa till med både barnvakt och annat. De har hela min uppväxt haft en stabil ekonomi och en inre trygghet och har alltid ställt upp för oss barn.

    Jag önskar faktiskt inte att mina föräldrar skaffat mig tidigare, när jag gick i skolan och fick kommentarer om mina gamla föräldrar så kunde det vara lite jobbigt men när jag som 25-åring själv fick barn så fanns det bara fördelar med att ha pigga pensionärer som föräldrar.

    TS: Vill du har ett barn till så kör!
  • Anonym (H)
    Anonym (Väninnan) skrev 2016-06-12 19:23:03 följande:

    Jag har en vän vars far var 46 när hon föddes. Hon älskar sin pappa (som inte är i livet längre) men är arg på honom för att han fick barn så sent och hon förlorade honom så tidigt. Hon lovade tidigt i livet sig själv att inte få några barn om hon det inte blev av relativt tidigt i livet.

    Hur ni ska göra vet jag inte och jag dömer er heller inte om ni väljer att försöka få barn. Jag ville bara dela med mig av hennes erfarenhet.


    Önskar hon att hon inte fanns? Annars tänker hon rätt ologiskt.

    ( när det gäller att hennes pappa skulle ha fått barn tidigare)
Svar på tråden Etik äldre föräldrar