• Prowoman

    Skulle du "nia" kungen/kalla honom "kungen" (när du talar till honom)/ ers majestät/etc?

    Hur skulle du "bemöta" kungen?

    Själv skulle jag hälsa artigt (liksom jag gör oavsett om det är kungen eller rektorn på skolan), därefter skulle jag vara "du" med honom. Jag skulle aldrig säga "vad anser ers höghet om det" eller "vad anser kungen om det". Jag hade sagt "vad anser du om det?".

    Hur skulle du göra?

  • Svar på tråden Skulle du "nia" kungen/kalla honom "kungen" (när du talar till honom)/ ers majestät/etc?
  • Anonym (Knugen)

    Tjänare, knugen! Hade jag sagt. Nä men jag skulle inte heller använda titlar varken med honom eller någon annan för det är så förlegat. Vi har kommit längre än så.

  • Prowoman
    geg skrev 2016-06-14 21:58:30 följande:

    Carl Gustaf är helt ok.... men CG duger också åt honom.


    Men inte "du" eller?
    Anonym (Knugen) skrev 2016-06-14 21:58:36 följande:

    Tjänare, knugen! Hade jag sagt. Nä men jag skulle inte heller använda titlar varken med honom eller någon annan för det är så förlegat. Vi har kommit längre än så.


    Håller med.

    Men för bara några år sedan så sa journalister även "vad tycker statsministern om det", )men aldrig "vad tycker miljöministern om det").
  • geg
    Prowoman skrev 2016-06-14 22:01:31 följande:

    Men inte "du" eller?


    Jodå, "du" helt ok tycker jag. Hans valspråk är ju För Sverige - i tiden, så det borde han ju tåla :)
  • Anonym (.)

    Självklart skulle jag dua honom. Monarki är löjligt förlegat och det finns ingen ursäkt till att låta galenskapen fortsätta.

  • Harmagedon

    Hur mycket du reform vi än haft i det här landet så är det väl så att man ska tilltala kungen som just kungen? Skulle antagligen misslyckas helt med det om det någonsin blev aktuellt.

  • Anonym (Korrekt)

    Ja skulle givetvis tilltala kungen på tillbörligt sätt. Antingen som hans majestät eller som kungen. Jag tror att båda varianterna fungerar lika bra.

  • Bibbidi

    Nej, jag hade "duat" honom av den enkla anledningen att jag förmodligen och med allra största sannolikhet inte hade tänkt på att man "ska" säga ni eller kungen till honom (även om jag vet att man ska, men det är ingenting som jag tror jag hade tänkt på medan jag skulle stått och pratat med honom, är så van att säga du åt allt och alla).


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Gunilla1957

    Man säger "vad tycker kungen om det?"


    Prowoman skrev 2016-06-14 21:54:49 följande:

     Jag hade sagt "vad anser du om det?".


    Gör du det, om du vill ta död på konversationen.
    Anonym (Korrekt) skrev 2016-06-15 00:36:25 följande:

    Ja skulle givetvis tilltala kungen på tillbörligt sätt. Antingen som hans majestät eller som kungen. Jag tror att båda varianterna fungerar lika bra.


    Precis, Korrekt ska det vara.
    Anonym (Knugen) skrev 2016-06-14 21:58:36 följande:

    Tjänare, knugen! Hade jag sagt. Nä men jag skulle inte heller använda titlar varken med honom eller någon annan för det är så förlegat. Vi har kommit längre än så.


    Nej, inget har förändrats på denna punkt.
Svar på tråden Skulle du "nia" kungen/kalla honom "kungen" (när du talar till honom)/ ers majestät/etc?