• Äldre 14 Jun 22:04
    1426 visningar
    4 svar
    4
    1426

    törstig i perioder. diabetes hos barn

    Måste vädra lite funderingar. Min mellanson är 5 år. Alltid varit ett törstigt barn ända sedan han var liten. Har haft problem med magen lite förstoppad men det har gått över senaste året.

    I februari hade vi ngn typ av magsjuka här hemma, han fick mest ont i magen och åt dåligt. Märktes efter några dagar att han ätit dåligt att han luktade lite illa i munnen. Vi var på Bvc på kontroll men hon sa att om det inte försvinner när han börjat äta ordentligt igen så skulle vi kolla upp det. Men det försvann. Pigg och glad och aktiv hela tiden, inte onormalt trött. Men nu sista veckan har han velat dricka lite mera, men tänker att det är ju mkt varmare nu och han är igång hela tiden. Frågade på fsk men där märkte dom inte att han drack onormalt mkt. Kissar inte oftare heller.

    Men om man nu vill kolla ett blodsocker för att kunna släppa ev tankar på diabetes när på dagen bör man göra det?? Om man får en tid på vc på morgonen tex skall man äta vanlig frukost men bara komma ihåg vad man ätit? Kan ju spela roll tänker jag vad man ätit?


    Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden törstig i perioder. diabetes hos barn
  • Äldre 18 Jun 07:35
    #1
    LHUF skrev 2016-06-14 22:04:15 följande:

    Måste vädra lite funderingar. Min mellanson är 5 år. Alltid varit ett törstigt barn ända sedan han var liten. Har haft problem med magen lite förstoppad men det har gått över senaste året.

    I februari hade vi ngn typ av magsjuka här hemma, han fick mest ont i magen och åt dåligt. Märktes efter några dagar att han ätit dåligt att han luktade lite illa i munnen. Vi var på Bvc på kontroll men hon sa att om det inte försvinner när han börjat äta ordentligt igen så skulle vi kolla upp det. Men det försvann. Pigg och glad och aktiv hela tiden, inte onormalt trött. Men nu sista veckan har han velat dricka lite mera, men tänker att det är ju mkt varmare nu och han är igång hela tiden. Frågade på fsk men där märkte dom inte att han drack onormalt mkt. Kissar inte oftare heller.

    Men om man nu vill kolla ett blodsocker för att kunna släppa ev tankar på diabetes när på dagen bör man göra det?? Om man får en tid på vc på morgonen tex skall man äta vanlig frukost men bara komma ihåg vad man ätit? Kan ju spela roll tänker jag vad man ätit?


    Tilde 080319, Hugo 110203
    Ska man kolla blodsockret är det viktigt att man fastar innan dvs inte äta någon frukost /dricker något innan provtagning. Med tanke på att blodsockernivån höjs när du ätit. Provsvaret får du sedan efter några minuter.
  • Äldre 26 Jun 12:23
    #2

    Hur har det gått TS?

  • Äldre 26 Jun 15:32
    #3

    Hej!

    Det låter inte alls som diabetes. Då ska barnet både dricka och kissa mycket och inte i perioder utan det eskalerar hela tiden och barnet blir snabbt ordentligt dålig

  • Äldre 15 Jul 21:03
    #4

    Vi var på Bvc på extra viktkontroll och då hade han gått upp 1 kg sedan mars( jag var lite orolig då det kunde vara tecken på diabetes det med om vikten dippar) och hon sa också att det märks tydligt om dom blir dåliga. Men om man är orolig så är det ju bara att boka tid för att ta ett blodprov.

    Har precis varit på semester i 2 v men har inte märkt ngt mer just nu.

Svar på tråden törstig i perioder. diabetes hos barn