• tikki masala

    Cykelsemester med barn tips?

    Jag skulle vilja cykelsemestra med min familj. Jag har kollat upp olika cykelsemester paket men det är ju så fruktansvärt dyrt! Finns det någon som har gjort de här cykelpaketen tex i halland och vet rutten? Kan ni tänka er att dela med er av rutten? Eller någon som kan tipsa om andra bra rutter? Vi vill kunna tälta istället för ta in på hotell.
    Finns det någon som har cykelsemestrat med barn utan att betala dyra pengar på ett paket?

  • Svar på tråden Cykelsemester med barn tips?
  • Tullebulle

    Vi cyklade på Gotland när jag var barn. Bokade vandrarhem och åkte efter egen rutt. Just på Gotland kan det nog vara fullbokat nu, men ni är väl ändå på väg västerut låter det som.

    Det brukar finnas kartor med cykelleder. Kolla bokhandeln och turistinformation. Om du googlar "cykelled Halland" får du också upp kartor och informationsbroschyrer.

  • kossamu

    Min pappa tog mig och två syskon över till Danmark. Bara båten var ett äventyr! Cykla på färjan på bildäck i Helsingborg! Det kändes som att vi cyklade i en evighet. Det gjorde vi inte har jag förstått i vuxen ålder. Stannade ett par nätter på en vanlig camping i tält ;) Det lilla kan ibland vara fullt tillräckligt :) Jag va 12. Och mina syskon 9 och 4.

  • MadHatter

    Vi har cyklat en hel del. Mest att vi har haft bil cyklar och tält och tagit dagsturer men också flerdagarsturer.

    Göta Kanal är perfekt att cykla med barn, bara cykelväg pch mycket att titta på längst vägen. Vi har cyklar på Västergötlandssidan.

    Klarälvsleden och Klarälvsbanan har vi också cyklat. Du tog vi bissen från Karlstad högst upp och cyklade ned. Bra tur men inte turistig alls och inte lika mycket att se som längst Göta kanal.

    Vi har inte haft tält utan bott på vandrarhem och campingstuga när vi varit på längre turer. Jag har inte haft någon förbokad tur utan fixat själv. Det finns ju fina cykelkartor att köpa där man ser alla möjligheter.

    Har vänner som cyklar på Rugen - dagsturer. Där finns det tåg där man kan ta med cyklarna och sen cykla olika turer på olika ställen över dan. Verkar väldigt bra. Annars är ju En cykeltur runt Bornholm en klassiker.

    En led jag gärna skulle cykla är den nya Kattegattsleden.

  • tikki masala

    Cyklat Göta kanal gjorde jag och min dotter! Tält tog vi med. nästan alla platser har karta. Vi tänkte cykla halland nästa gång. Tror att det finns kartor på typ turistbyråer osv. Annars är ju cykelleder oftast utmärkta så det är ju inte så svårt att hitta.

    Vi cyklade med vagn fullpackad. Gör inte det! Varje backe som kom var urjobbig ????

Svar på tråden Cykelsemester med barn tips?