• Rindikh

    Oxelösund?

    Hej!

    Jag funderar på att flytta till Oxelösund (lägenhet) till hösten och undrar om nån vet nåt om stället?

    Hur är stan? Hur är folket som bor där? Funkar det? Mycket Jante?

    Någon som bor eller kommer därifrån?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Oxelösund?
  • Anonym (Fd Nyköping)

    Jag bodde i Nyköping i 6 år, fram tills för ett år sedan.

    Oxelösund är inte speciellt roligt! Om man inte bor på femöre, vilket du antagligen inte kommer göra.

    "centrumet" är kasst, finns ett systembolag men inte så mycket mer. Tror det finns ett Harrys.

    Mycket missbrukare, "social"fall och allmänt nedgånget folk.

    Stålverket, inte så kul att titta på och de flesta som bor där jobbar där. Detta tar dessutom upp HELA hamnen.

    Den ända positiva egentligen är havet, femöre är otroligt vackert och trevligt, där det är mycket klippor.

    Sen finns ju Nyköping typ bara två mil bort om man vill komma till en bra mycket trevligare stad med hyffsad shopping och ett bra restaurangutbud (för att vara "mindre" stad)

  • Rindikh
    Anonym (Fd Nyköping) skrev 2016-06-17 08:39:25 följande:

    Oxelösund är inte speciellt roligt! Om man inte bor på femöre, vilket du antagligen inte kommer göra.

    "centrumet" är kasst, finns ett systembolag men inte så mycket mer. Tror det finns ett Harrys.

    Mycket missbrukare, "social"fall och allmänt nedgånget folk.

    Stålverket, inte så kul att titta på och de flesta som bor där jobbar där. Detta tar dessutom upp HELA hamnen.

    Den ända positiva egentligen är havet, femöre är otroligt vackert och trevligt, där det är mycket klippor.

    Sen finns ju Nyköping typ bara två mil bort om man vill komma till en bra mycket trevligare stad med hyffsad shopping och ett bra restaurangutbud (för att vara "mindre" stad)


    Fast jag tänker att Nyköping ändå finns där väldigt nära. En kvart bort.

    Så som du beskriver Oxelösund upplever jag faktiskt att Sverige börjar bli lite överallt. Tiggare, arbetslösa, "socialfall" och håglösa och uttråkade nyanlända som driver omkring. Lite tillspetsat kanske.. men det är ändå sånt man ser nästan överallt nuför tiden. Eller?

    Där mina föräldrar bor, i ett tidigare lugnt och prydligt bostadsområde i en större svensk stad har det blivit skräpigt och nedgånget tycker jag. Igenbommade lokaler och närbutiker. Rumänska tiggare och ungdomar med tatueringar och kamphundar som varken verkar plugga eller jobba? Eftersatt underhåll av den "gemensamma miljön". Uppeldade EU-mopeder på gångstigar m.m.

    Och då är det absolut inget ghetto eller någon problemförort de bor i, utan ett vanligt bostadsområde där det för 25 år sedan bodde helt vanliga skötsamma människor. Både arbetare och tjänstemän.

    Tycker man set en allt större uppdelning mellan medelklassen som har utbildning, bra jobb och god materiell och social standard å ena sidan.

    Och låginkomsttagare som sitter fast i sina livssituationer och inte kommer nånvart i livet på den andra. Klyftan där emellan verkar inte direkt minska.

    Nog om det. Tänkte mest att det verkade som en lugn liten kommun
  • Anonym (12345)

    Det är ett lught ställe eftersom det inte finns så mycket där, ett centrum med närservice, du har ju nån pub och restarurang och närheten till havet och det man behöver finns ju i nyköping en mil bort.

    Man trivs  dock bättre i villaområdena.

  • Anonym (Nyfiken)

    Hittade den här avsomnade tråden, och undrar också om nån är från Oxelösund?

    Har ni flyttat dit eller är ni uppvuxna på orten? Hur trivs ni och hur har samhället utvecklats över åren?

  • Anonym (Nyfiken)

    Upplever centrala Oxelösund som halvdeppigt faktiskt. En massa fula hus byggda på sextiotalet som gjorts ännu fulare med hjälp av inglasade balkonger. Själva centrumet med det lilla torget gillar jag ändå men känns som att den delen av staden har sin storhetstid bakom sig?

    Kyrkan däremot är helt awesome! Helt fantastiskt byggnadsverk!

    Får en känsla av att Oxelösund är lite uppdelat? På ena sidan motorvägen ligger frösäng och centrum, och på den andra sidan är det radhus och villor...

  • Anonym (Fd Nyköping)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-03-29 01:49:09 följande:

    Upplever centrala Oxelösund som halvdeppigt faktiskt. En massa fula hus byggda på sextiotalet som gjorts ännu fulare med hjälp av inglasade balkonger. Själva centrumet med det lilla torget gillar jag ändå men känns som att den delen av staden har sin storhetstid bakom sig?

    Kyrkan däremot är helt awesome! Helt fantastiskt byggnadsverk!

    Får en känsla av att Oxelösund är lite uppdelat? På ena sidan motorvägen ligger frösäng och centrum, och på den andra sidan är det radhus och villor...


    Du har helt rätt med dina observationer.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Fd Nyköping) skrev 2017-03-29 06:29:45 följande:

    Du har helt rätt med dina observationer.


    Den ena sidan känns klart deppigare än den andra. Är det lite segregerat?
  • Anonym (Fd Nyköping)

    I villorna bor medelklass Svenssons, på femöre bor utflyttade rika/övre medelklass stockholmare och i centrum-frösäng bor packet

Svar på tråden Oxelösund?