• Äldre 18 Jun 09:21
    15214 visningar
    16 svar
    16
    15214

    Provera mens under pågående kur

    Hej, vi försöker bli gravida men har inte fått igång min mens efter avslutat p-piller och jag har pco. Har påbörjat en provera kur och är på dag dag 8 och har fått en antydan till blödning. Någon som vet om man ska äta klart kuren? Ska jag räkna detta som dag 1? Ska börja testa ägglossning på dag 10 för att se om jag får någon. Nästa steg verkar vara proverakur följt av Pergotime. Någon här som också gör denna resa och vill följas åt?

  • Svar på tråden Provera mens under pågående kur
  • Äldre 18 Jun 22:05
    #1

    När jag var i din situation och började få blödning innan avslutad Provera-kur, så bad min läkare mig att sluta ta resterande tabl och "släppa fram" mensen ist...

  • Äldre 18 Jun 22:32
    #2

    Jaha ok då tar jag inte den sista i morgon då, hindrar provera mensen?

  • Äldre 24 Jun 23:04
    #3

    Hej! Jag har lite samma funderingar. Håller på med en proverakur och har precis tagit tablett 7 (av 10) och fått en liten blödning. Vet inte om jag då ska ta de tre sista tabletterna eller hoppa dem. Vet inte heller om idag ska räknas som mensdag 1.

    Hur gjorde ni?

  • Äldre 2 Jul 11:57
    #4

    [quote=76737967][quote-nick]Neso skrev 2016-06-24 23:04:48 följande:[/quote-nick]Hej! Jag har lite samma funderingar. Håller på med en proverakur och har precis tagit tablett 7 (av 10) och fått en liten blödning. Vet inte om jag då ska ta de tre sista tabletterna eller hoppa dem. Vet inte heller om idag ska räknas som mensdag 1.

    Hur gjorde ni?[/

    Jag tog inte de sista 2 då min mens kom igång. Räknade från första mensdag, har nog dock inte fått ägglossning än, suck!

  • Äldre 3 Jul 10:07
    #5

    Okej, vad synd. När jag åt bara provera så fick inte jag heller någon ägglossning. Men du ska testa mer pergotime nästa?

    Fick tag i läkare på måndagen som sa att jag inte behövde ta de sista tabletten och skulle räkna måndagen som dag ett. Så nu har jag ätit 3 av 5 pergotime tabletter. Hoppas det blir ägglossning!

  • Äldre 3 Jul 20:56
    #6

    Hej går man tillbaka och kollar äggen då under pergotimekyren eller hur funkar det? Har använt äggstickor och idag var det iaf en blinkande glad gubbe på clearblue så får se om det håller i sig. Tänkte kontakta min gyn iaf och se om han kan skriva ut provera och pergotime under semestern ifall att jag inte får någon mens.

  • Äldre 4 Jul 17:26
    #7

    Aa jag ska gå och kolla på måndag hur jag har svarat på behandlingen med pergotime. Så hoppas att de kan se att det är på gång med ägglossning då.

    Aha! Men då är väl din ägglossning på g! :)

  • Äldre 4 Jul 20:38
    #8
    Neso skrev 2016-07-04 17:26:57 följande:

    Aa jag ska gå och kolla på måndag hur jag har svarat på behandlingen med pergotime. Så hoppas att de kan se att det är på gång med ägglossning då.

    Aha! Men då är väl din ägglossning på g! :)


    Jag hoppas det var blinkande gubbe i dag också så får se i morgon, men eftersom de säger att det kan vara missvisande när man har pco så vet jag inte.

    Åh hoppas att du svarar bra med pergotime, mår man som vanligt eller är det några biverkningar?
  • Äldre 6 Jul 16:06
    #9

    Ja det kan ju iofs vara det, har aldrig testat ägglossningstest med gubben på, bara de med sträck. Tycker de med sträck är så svårtolkade.

    Har inte känt av tabletterna alls. Få se om det blir någon ägglossning eller om jag behöver ta dubbla.

    Hur gick de för dig?

  • Äldre 8 Jul 15:16
    #10

    Hej tjejer! Jag har tagit min första Letrozol-kur denna blödning, 1tbl CD 3-7. Två ägg växte. Men utebliven ägglossning. Är på CD 44 idag, har PCOS + oregelbunden mens med jätteolika länge mellan. Tagit gravtest, men negativt.

    Ringde gyn och har precis hämtat ut Provera för att kicka igång mens. Sökte o fick upp denna tråd. Så jag följer er gärna.
    Både jag och apotekaren var osäker om jag ska sluta kuren om jag får blödning innan avslutad kur, men isf får jag ringa gyn. Inställd på att ta 10 mg i 10 dgr från nu iaf som ordinerat.
    Ska CD1 boka tid för nytt ultraljud (titta på äggblåsorna). Samt boka tid för progrestronprov CD 21-23, dock inte förstått vad det visar? Nån mer erfaren på det?

  • Äldre 9 Jul 08:11
    #11

    Mina äggtest visar fortfarande blinkande glad gubbe så tror inte det funkar. Får se om mensen kommer om nån vecka eller så

    Louise17: har ingen erfarenhet av prigestronprov. Jag slutade med provera när mensen kom vilket var typ 2 dagar innan avslutad kur för mig

  • Äldre 9 Aug 18:53
    #12
    Newbie84 skrev 2016-07-09 08:11:15 följande:

    Mina äggtest visar fortfarande blinkande glad gubbe så tror inte det funkar. Får se om mensen kommer om nån vecka eller så

    Louise17: har ingen erfarenhet av prigestronprov. Jag slutade med provera när mensen kom vilket var typ 2 dagar innan avslutad kur för mig


    Har fått svar från en barnmorska jag mötte senast, det är för att se klart o tydligt om jag haft ägglossning eller ej. Har jag så ger det utslag på det provet. Det är om man har svårt tyda teststickorna.
    Men nu senast visade starka sträck, tog även clearblue test, och visade glad gubbe för LH på CD 18 :D så glad! Första ägglossningen på länge! Gick efter dubbeldos letrozol. Dock jätteont under ägglossningen...... Så jag undrar om ägget/folliken sprack och ändå utger samma ämne som visar utslag på LH-stickan?? Eller är det fler som har så ont vid ägglossning?

    Ont tre dagar, under ÄL. Och försökte ha sex ändå. Hoppas på resultat om nån vecka när jag tar gravtest <3

    Tjejer, hur går det för er andra?
  • Äldre 9 Aug 20:27
    #13
    louise17 skrev 2016-08-09 18:53:39 följande:

    Har fått svar från en barnmorska jag mötte senast, det är för att se klart o tydligt om jag haft ägglossning eller ej. Har jag så ger det utslag på det provet. Det är om man har svårt tyda teststickorna.

    Men nu senast visade starka sträck, tog även clearblue test, och visade glad gubbe för LH på CD 18 :D så glad! Första ägglossningen på länge! Gick efter dubbeldos letrozol. Dock jätteont under ägglossningen...... Så jag undrar om ägget/folliken sprack och ändå utger samma ämne som visar utslag på LH-stickan?? Eller är det fler som har så ont vid ägglossning?

    Ont tre dagar, under ÄL. Och försökte ha sex ändå. Hoppas på resultat om nån vecka när jag tar gravtest <3

    Tjejer, hur går det för er andra?


    Hej grattis till ägglossning :) jag fick en liten blödning under semestern på cykeldag 28-29. Var tillbaka hos gyn för jag visste inte om det räknades som mens men det gjorde det. Hade dock inget ägg när jag gjorde VUL och han sa att det är normalt några ggr/år. Känner mig väldigt hormonell och hade det inte varit så att jag gjort VUL hade jag trott att jag är gravid. Tänker att det kanske är för att jag inte går på p-piller längre?

    Ska tillbaka vid nästa mens och ta blodprov för att sen då ev starta med pergo.

    Håller tummarna för dig att du får positivt gravtest :)
  • Äldre 10 Aug 14:30
    #14

    Är i samma sits som er så hakar också gärna på i tråden om de är okej

    Är nu inne på min tredje kur provera (pco), fått en lättare blödning dag 7-9 under kuren varje gång.

    Ska nu testa Pergotime för första gången, känns så ovisst och spännande på samma gång då jag tydligen har ett rejält lager med ägg som väntar!

  • Äldre 10 Aug 20:49
    #15

    [quote=76871708][quote-nick]Smultron85 skrev 2016-08-10 14:30:44 följande:[/quote-nick]Är i samma sits som er så hakar också gärna på i tråden om de är okej

    Är nu inne på min tredje kur provera (pco), fått en lättare blödning dag 7-9 under kuren varje gång.

    Ska nu testa Pergotime för första gången, känns så ovisst och spännande på samma gång då jag tydligen har ett rejält lager med ägg som väntar![/

    Spännande :) har också pco inväntar min mens som förhoppningsvis kommer på fredag el lördag så att jag kan ta blodprov på mån eller tisdag :) känns skönt att gå vidare i processen även om det så klart är synd att det behövs hjälp på traven denna gång.

  • Äldre 29 Aug 16:25
    #16
    Neso skrev 2016-06-24 23:04:48 följande:

    Hej! Jag har lite samma funderingar. Håller på med en proverakur och har precis tagit tablett 7 (av 10) och fått en liten blödning. Vet inte om jag då ska ta de tre sista tabletterna eller hoppa dem. Vet inte heller om idag ska räknas som mensdag 1.

    Hur gjorde ni?


    Hej! Jag hoppar gärna in här och frågar hur det gick för dig? Jag fick en liten blödning på min 8:e dag men inget mer efter det. Jag är nu inne på min 6:e dag efter avslutad kur (åt de två sista tab utifrån läkaren) och har inte fått någon mer blödning. Jag undrar om du fick igång mensen i samband med din lilla blödning eller om du fick en "riktigt" blödning senare (från samma provera kur)? Jag hoppas på att jag kanske kan få igång mensen även om det gått 6 dagar.
Svar på tråden Provera mens under pågående kur