• Äldre 19 Jun 19:44
    1153 visningar
    4 svar
    4
    1153

    igångsättning

    Hej

    jag är gravid i vecka 34.

    Kommer troligen bli igångsatt på Södersjukhusets

    pga olika omständigheter.

    Undrar om någon vill dela sina erfarenheter om hur det gick och hur det var. Vilken metod du använde? hur lång tid tog det??

    Jag kommer att vara ensam på förlossningen.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden igångsättning
  • Äldre 19 Jun 19:55
    #1

    Jag vart igångsatt med sonen som föddes förra året.

    Av olika anledningar valde dom att sätta igång mig i vecka 37+0 jag fick då cytotek, en tablett som löses upp i vatten och som man dricker... Skulle ta det var 3 timma.. Kan även säga att jag endast var öppen 1,5cm och lite av tappen var kvar.

    Jag fick ingen verkan av dessa utan bara fruktansvärda värkar. Dom valde att göra ett uppehåll på ett dygn och sen fortsätta dagen efter. Jag fick då göra samma procedur igen och samma sak igen, enbart massa värkar men öppnade mig inte mer!

    Dag tre valde dom att sätta en ballong som skulle sitta tills den trillade ut och dom skulle komma och dra i den 1gång i timman. Efter en timma så åkte ballongen ut och jag var öppen 4cm.

    Dom tog då hål på hinnorna och vattnet gick och jag fick även dropp som skulle sätta fart på värkarna... Sen tog det säker 7 timmar innan jag fick krystvärkarna och ut kom en frisk liten pojke.

    Förlåt för långt svar, men hoppas det hjälpte dig något ????

  • Äldre 19 Jun 20:02
    #2

    Hej Tack för svar.

    Så om jag förstår rätt kan de ta flera dagar vid en igångsättning.

    När du fick drycken eller balkongen skulle man då röra på sig fär att få igång förlossningen.?

    Var det ditt först barn?

    Detta är mitt 5 barn å kanske dom behandlar olika då?

    Mvh Sandra

  • Äldre 19 Jun 20:15
    #3

    [quote=76724982][quote-nick]Sannis123 skrev 2016-06-19 20:02:00 följande:[/quote-nick]Hej Tack för svar.

    Så om jag förstår rätt kan de ta flera dagar vid en igångsättning.

    När du fick drycken eller balkongen skulle man då röra på sig fär att få igång förlossningen.?

    Var det ditt först barn?

    Detta är mitt 5 barn å kanske dom behandlar olika då?

    Mvh Sandra[/

    Ja precis det kan ta flera dagar om kroppen inte riktigt är mogen för en förlossning, men självklart kan det gå på någon timma också :)

    Det var mitt första barn så det kan säkert spela in!

    När jag fick den där drycken var jag uppe och rörde på mig, gick genom halva sjukhuset ;)

    Men med ballongen fick jag såna fruktansvärda värkar att jag inte kunde vara uppe på samma sätt utan var mer på rummet.

    Lycka till med förlossningen :)

    Vilken vecka ska du bli igångsatt i?

  • Äldre 27 Jun 10:58
    #4

    Hej.

    någon som vet vilken vecka man sätts igång på sös?

Svar på tråden igångsättning