• Äldre 24 Jun 00:00
    6268 visningar
    18 svar
    18
    6268

    Ville inte veta kön, har barnmorskan försagt sig?

    Hej!

    Var på ultraljud idag och jag sa att vi inte ville veta kön. Vid ett tillfälle sa hon: "han". Vi har haft två ultraljud med denna barnmorskan och "han" kom bara en gång. När hon sa det så ville jag inte säga typ, du sa "han". Men blev besviken att hon har förstört det roliga, vi ville verkligen inte veta! Någon som har varit med om samma, barnet är inte automatiskt "han"? Hon sa dessutom det bara en gång,

  • Svar på tråden Ville inte veta kön, har barnmorskan försagt sig?
  • Anonym (aa)
    Äldre 24 Jun 05:45
    #1

    De brukar säga han istället för den. Iaf sa barnmorskan det till oss efter Rul

  • Äldre 24 Jun 06:45
    #2

    Jag hade inte lagt ngn större vikt vid de. De är ibland lättare o säga han/hon än den kanske. Ja tror inte ni behöver fokusera me att hon sa så. De skulle kunna hända mig oxå när vi pratar om de som ligger i magen här o nu.

  • Äldre 24 Jun 13:09
    #3

    På rul med mitt andra barn sa ul-sköterskan "han" vid ett tillfälle men jag vill minnas att hon kommenterade det direkt själv och sa typ "eller den". Jag tänkte en del på det efteråt precis som du. I vårt fall visade sig barnet hur som helst vara en flicka.

  • Äldre 24 Jun 13:17
    #4

    Vår bebis blev också kallad "han" på ul, men ut kom en liten tös, så du ska nog inte lägga någon större vikt vid det..

  • Äldre 24 Jun 13:35
    #5

    Min svåger och hans flickvän fick höra "hon", men ut kom en pojk. Tror inte ens barnmorskan rör sig kring "området" just för att slippa sätta sig i en situation där denne råkar försäga sig.

  • elyse
    Äldre 24 Jun 14:03
    #6

    Det är säkert bara en yrkesskada. De gör måååånga ultraljud och kan självklart använda "fel" pronomen.

  • Äldre 24 Jun 14:20
    #7

    Min dotter blev kallad han på alla våra ul vi gjorde kanske 8 st.

    Men det var som sagt en tjej, tror dom säker han av bara farten.

  • Äldre 24 Jun 15:37
    #8

    Läkaren kallade våra bebis för han. Jag var nyfiken så jag frågade om det var en pojke. Läkaren svarade att hon inte tittat efter men kallar alla foster för han. Hon sa att man ofta gör det omedvetet också. På rul sa det sedan att det var en tjej

  • Äldre 24 Jun 17:52
    #9

    Tack för era svar, känner att jag kan släppa det nu

  • Ego Lovers
    Äldre 24 Jun 22:49
    #10

    Bm sa HAN också på vårt tredje barn. Då fick man inte ens veta könet pga att vissa gjorde abort pga könet. Jag tänkte inte på det men min man gjorde det.

  • Anonym (Hen)
    Äldre 25 Jun 11:36
    #11

    Hon använde nog bara grundformen för människa. Även kön-lösa ting (och sånt man inte vet könet på) har ju rent språkligt ett genus. Människa är han, båtar är hon etc.

  • Äldre 25 Jun 17:24
    #12
    SweetJune skrev 2016-06-24 00:00:25 följande:

    Hej!

    Var på ultraljud idag och jag sa att vi inte ville veta kön. Vid ett tillfälle sa hon: "han". Vi har haft två ultraljud med denna barnmorskan och "han" kom bara en gång. När hon sa det så ville jag inte säga typ, du sa "han". Men blev besviken att hon har förstört det roliga, vi ville verkligen inte veta! Någon som har varit med om samma, barnet är inte automatiskt "han"? Hon sa dessutom det bara en gång,


    Var lika på mitt andra ultraljud. Sambon som tror stenhårt på att det är en pojke reagerade på att hon sa "han" en gång men inte jag. Så jag tror inte hon försa sig utan mer att hon sa "han" istället för "den". Råkar mamma, pappa och sambon göra hela tiden. Men vi får se om det är en han i november då. ;)
  • Anonym (Lugn)
    Äldre 26 Jun 17:40
    #13

    Jag tror att det inte är någon fara.

    Olika möjliga anledningen till att hon sade han:
    - Hon sade det av bara farten.
    - Hon kallar alla foster som föräldrarna inte vet könet på för han.
    - Det var en tjej och hon ville inte avslöja sig, så hon sade han så ni skulle tro att det var en kille.
    - Det var en kille och hon råkade försäga sig. 
    - Hon hade tänkt säga hen eller den, men sade fel. 

    Men tror att du kan vara lugn. Antagligen sade hon inte "han" på grund av att hon upptäckt att det var en han. 

  • Äldre 26 Jun 17:53
    #14
    Anonym (Lugn) skrev 2016-06-26 17:40:20 följande:

    Jag tror att det inte är någon fara.

    Olika möjliga anledningen till att hon sade han:

    - Hon sade det av bara farten.

    - Hon kallar alla foster som föräldrarna inte vet könet på för han.

    - Det var en tjej och hon ville inte avslöja sig, så hon sade han så ni skulle tro att det var en kille.

    - Det var en kille och hon råkade försäga sig. 

    - Hon hade tänkt säga hen eller den, men sade fel. 

    Men tror att du kan vara lugn. Antagligen sade hon inte "han" på grund av att hon upptäckt att det var en han. 


    Tack! Känns lugnt nu igen för vi vill verkligen ha en surprise, kön spelar verkligen ingen roll, men denna gången ville vi helt enkelt vänta tills barnet kommer ut
  • Anonym (Sofia­)
    Äldre 9 Jan 10:59
    #15

    Puffar upp denna tråd. Var också på RUL nyligen och bm råkade säga "han" vid ett par tillfällen. Tror ni att det betyder att det är en pojke eller råkar det bara bli så ibland? Vi vill inte veta kön så hon tittade ju inte specifikt i det området.

  • Äldre 9 Jan 11:57
    #16

    Du har tydliga svar här ovanför ju..

    Exakt samma situation och många har redan svarat med sina erfarenheter. Du kan nog vara lugn. 

  • Anonym (Sofia­)
    Äldre 9 Jan 15:30
    #17
    marran87 skrev 2018-01-09 11:57:58 följande:

    Du har tydliga svar här ovanför ju..

    Exakt samma situation och många har redan svarat med sina erfarenheter. Du kan nog vara lugn. 


    Jo, så är det nog. Tänkte mest om det liksom är möjligt att hon råkade se nåt fast hon inte tittade specifikt där. För mig var ju det mesta ett enda blurr, men ett tränat öga kanske hinner urskilja kön även när man tittar på kroppen som helhet. Förstår att svaret inte finns på familjeliv, tycker mest det är roligt att spekulera.
  • Äldre 10 Jan 06:08
    #18

    Vi fick en flicka och hon hade sagt han,.

Svar på tråden Ville inte veta kön, har barnmorskan försagt sig?