• Anonym (Vill göra rätt)

    Säga till andra föräldrar på dagis

    Jag har en son med en utvecklingsstörning och autism. Han fyller 6 år i år men får stanna kvar på förskolan ett år till för att sen gå upp i särskolan. Det händer mycket runt honom och han har en pedagog mellan 9-14 måndag- torsdag som är med honom. Men ibland kan det tyvärr hinna hända saker ändå. ( till hösten kommer det utökas till heltids resurs) Jag har nära och bra kontakt med pedagogerna och för ett tag sen bad de mig tänka på att kanske skriva ner nått till andra föräldrar så kanske förståelsen blir bättre. jag har nu skrivit ner från sonens perspektiv.. och tar gärna lite tankar från andra föräldrar.. hur hade du tänkt och kännt om du fått ett sånt här brev på förskolan. ( det kommer redigeras och är slarvigt skrivit, så tänk mer på innebörden)

    Hej! Det är jag som är *****, jag går här på ***** med era barn. jag tänkte berätta lite om mig och mitt liv. Jag har autism och en utvecklingsstörning, det innebär bland annat att jag har svårt att styra mina känslor, blir jag glad, så blir jag JÄTTE glad, blir jag arg så blir jag ofta tyvärr blixtrande arg. jag kan inte styra det, jag behöver hjälp med det. För det sista jag vill är att göra någon ledsen eller skada någon. jag vill ingen illa, men behöver hjälp att avledas från den ilskan, eller sorgen eller den där ( som många kanske ser det) överdrivna glädjen.

    Därför har jag oftast en fröken som följer mig om dagarna för att göra banan lättare i min bergodalbana.

    Blir det för mycket stökoch stoj så klarar min hjärna inte av att fokusera och allt snurrar bara runt, runt runt och jag vet inte var jag ska ta vägen eller vad jag ska göra eller hur jag ska agera.

    Rutiner är väldigt viktigt för mig som för många barn, men för mig kan en hel dag bli förstörd om jag inte går samma väg till dagis en morgon. När jag leker en lek med bilar med en kompis och dagen efter vill vi leka med bilar igen, då ( i min värld) måste leken ofta se PRECIS likadan ut som den gjorde dagen innan. jag vill ha kompisar, jag vill leka med andra barn, men ibland blir det fel.

    Min ordförståelse är ibland väldigt begränsad. Ibland förstår jag vad andra säger men inte vad som menas med meningen. Samma sak gäller omvänt håll. Jag kan säga en mening rätt men det är inte alltid det jag menar som kommer ut. Det leder tyvärr ofta till missförstånd vilken i sin tur kan leda till att jag blir ledsen och arg. Jag vill säga detta till er , inte för att ni ska bara acceptera mitt dåliga beteende, inte heller för att tycka synd om mig.. men för att ni kanske kan förstå mig bättre och att ni ska veta att alla runt Mig gör sitt bästa för att hjälpa mig att göra mitt bästa, för jag klarar inte det själv. Har ni frågor eller vill veta mer så får ni mer än gärna höra av er till min mamma, hon svarar gärna på frågor. ( ****-******)

    Kram *****

  • Svar på tråden Säga till andra föräldrar på dagis
  • Elsis

    Jag tycker att du har skrivit jättebra. Fint att vara öppen med problem för att öka förståelsen. Tänker ni berätta för barnen också?

  • Lena

    Jag hade hellre fått det från föräldern om inte barnet är med och formulerar det men annars är det jättebra.

  • Anonym (Vill göra rätt)
    Elsis skrev 2016-06-26 22:59:11 följande:

    Jag tycker att du har skrivit jättebra. Fint att vara öppen med problem för att öka förståelsen. Tänker ni berätta för barnen också?


    Jag vet inte hur tanken går för pedagogerna om att berätta för barnen. Kanske tanken är att föräldrarna kan prata med sina barn om det om det hänt något.
  • Anonym (Vill göra rätt)
    Lena skrev 2016-06-26 23:00:48 följande:

    Jag hade hellre fått det från föräldern om inte barnet är med och formulerar det men annars är det jättebra.


    Förstår hur du tänker. Det var en bekant som arbetar med autistiska ungdomar som gav mig tipset att skriva ur hans synvinkel då det ofta blir mer konkret då.
  • elyse

    Bra idé! Och bra formulerat. Detta kommer alla att vinna på!

  • Anonym (Vill göra rätt)
    elyse skrev 2016-06-26 23:10:43 följande:

    Bra idé! Och bra formulerat. Detta kommer alla att vinna på!


    Tack så jätte mycket!
  • Fröken Apelsin

    Det är informativt och bra, men skippa att skriva ur sonens pperspektiv. Det låter bara oseriöst och krysstat. Det är ju du som skriver och inte han.

  • Harvester
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-26 23:34:52 följande:

    Det är informativt och bra, men skippa att skriva ur sonens pperspektiv. Det låter bara oseriöst och krysstat. Det är ju du som skriver och inte han.


    Håller med.
  • Rani

    Jag håller med om att det är bättre att skriva från dig. Men sedan hade jag också önskat något mer konkret som du skulle vilja att barn och föräldrar gör/tänker på. När din son t ex vill leka på ett visst sätt och annars blir arg, hur ska de andra barnen agera? Vad ska jag säga till mitt barn? Vad ska jag prata med mitt barn och och vad ska jag inte prata om? Jag tänker att syftet med brevet är att din son ska få ett bättre bemötande. Då måste du berätta hur barn och föräldrar bör agera.

  • Jemp

    Jag förstår inte riktigt vad jag som förälder ska göra med informationen faktiskt. Prata med mitt barn? Om att ditt barn inte är som alla andra (i brist på bättre ord, kommer tex ihåg att jag gick i skolan och fick höra om en klasskompis med nån diagnos att han kan bli väldigt arg...), något särskilt mitt barn ska tänka på?

    Lite förtydligande tips eller nåt i så fall.

Svar på tråden Säga till andra föräldrar på dagis