• Anonym (Konstigt)

    Barnen får inte smörgås på Fsk om de inte äter gröt först!?

    Mitt barn gillar inte gröt, en morgon då det var gröt på Fsk till frukost så sa min son att han inte ville ha frukost - jag sa då att du kan äta smörgås istället, vilket han ofta äter hemma till frukost. Då säger pedagogen med snorkig ton - smörgås får de först efter gröten. Helt ok, tänkte jag - då får han vänta tills de andra ätit sin gröt.

    Dock - vid ett annat tillfälle när jag fortfarande inte hunnit bege mig och barnen skulle äta frukost, hör jag att ett annat barn ber om en smörgås. Pedagogen svarar, "äter man ingen gröt får man bara en halv smörgås"

    Är detta verkligen ok? Finns det någon pedagog här som kan förklara detta.

    Hur hade ni reagerat? Hade inte själv velat bli tvingad att äta något jag inte gillar för att ens få något i magen.

    Nu undrar jag ju om min son bara fått en halv smörgås till frukost på morgnarna....

  • Svar på tråden Barnen får inte smörgås på Fsk om de inte äter gröt först!?
  • FuckGoggleAskMe

    Jag har sagt åt personal på dagis och fritids att dom inte ska tvinga eller uppmuntra min son att äta något han inte vill ha, eller säga att han ska äta upp all mat. Oftast behöver han långsam takt på att pröva ny mat och ibland äter han väldigt lite. Jag sköter hellre om det hemma i beprövad takt, på beprövat sätt att prova sådant han inte gillar. Säg åt dom att ge sonen smörgåsar och inte tvinga i honom gröt.

  • Anonym (!)

    Hos oss får dom fil om dom inte gillar gröt eller inte vill ha , bara smörgås är väl inte så jättebra frukost men bättre än inget

  • sextiotalist
    Anonym (!) skrev 2016-06-27 06:02:21 följande:

    Hos oss får dom fil om dom inte gillar gröt eller inte vill ha , bara smörgås är väl inte så jättebra frukost men bättre än inget


    Och skillnaden mellan gröt och smörgås är?

    Vi äter endast smörgås till frukost. Det har sonen gjort sedan han slutade med välling.

    Fil eller yoghurt har ingen ätit mer än under sommaren som mellanmål. Gröt äter ingen.

    Sonen vägrade all form av gröt innan han var året och fil/yoghurt började han äta först när han gick i mellanstadiet.
  • Anonym (!)
    sextiotalist skrev 2016-06-27 06:14:12 följande:
    Och skillnaden mellan gröt och smörgås är?

    Vi äter endast smörgås till frukost. Det har sonen gjort sedan han slutade med välling.

    Fil eller yoghurt har ingen ätit mer än under sommaren som mellanmål. Gröt äter ingen.

    Sonen vägrade all form av gröt innan han var året och fil/yoghurt började han äta först när han gick i mellanstadiet.
    Skillnaden är att smörgås mättar kortare tid än gröt
  • tulip79

    På barnens förskola får de välja mellan gröt, fil och/eller smörgås. Tycker det är självklart att de ska få äta det de gillar!

  • hammarhajen

    Det andra barnet kanske visst äter gröt i vanliga fall. Kanske hade h*n också bett om gröt, och sedan vägrat äta den? 

    Jag tror inte alls på att tvinga barn att äta mat de inte tycker om, men tror inte heller på att lära dem att man alltid kan välja och att man får välja bort det som inte är det allra godaste. Jobbar i skola själv och förvånansvärt många lågstadieelever verkar tro att man självklart får 20 oliver till lunch (trots att man visat den lilla skålen och sagt att dessa ska räcka till alla) eller att man bara kan äta köttbullar och helt skippa potatis och grönsaker. 

    Men prata med pedagogerna, så får du veta. Ingen här vet ju hur de tänker?

  • sextiotalist
    Anonym (!) skrev 2016-06-27 06:24:49 följande:
    Skillnaden är att smörgås mättar kortare tid än gröt
    Det beror väl på. Nog mättar en smörgås med pålägg mer än en tallrik risgrynsgröt?
    Sedan räcker det väl att det mättar tillräckligt länge. Står man sig fram till lunch på smörgåsar, så har de mättat.
    Men för de som inte äter gröt, så spelar det ingen roll. Gröt som finns kvar i skålen mättar inte alls.
    Fil mättar inte mer än ett glas mjölk
  • Anonym (Pedagogen)

    Jag jobbar på förskola och vi tvingar aldrig barnen att äta. Vi erbjuder smörgås istället för gröt. Så är det på hela förskolan

  • Anonym (Naturligt)
    hammarhajen skrev 2016-06-27 07:25:38 följande:

    Det andra barnet kanske visst äter gröt i vanliga fall. Kanske hade h*n också bett om gröt, och sedan vägrat äta den? 

    Jag tror inte alls på att tvinga barn att äta mat de inte tycker om, men tror inte heller på att lära dem att man alltid kan välja och att man får välja bort det som inte är det allra godaste. Jobbar i skola själv och förvånansvärt många lågstadieelever verkar tro att man självklart får 20 oliver till lunch (trots att man visat den lilla skålen och sagt att dessa ska räcka till alla) eller att man bara kan äta köttbullar och helt skippa potatis och grönsaker. 

    Men prata med pedagogerna, så får du veta. Ingen här vet ju hur de tänker?


    Självklart tycker inte alla om allt och om barnet bara vill äta köttbullar så borde hen få göra det. Visst, för förskolebarn innebär det att de bara får 65 gram köttbullar men det är bättre än att någon ska tvinga dem att äta sådant som de inte tycker om.
Svar på tråden Barnen får inte smörgås på Fsk om de inte äter gröt först!?