• Anonym (Otryg­g)
    Äldre 28 Jun 19:07
    9373 visningar
    43 svar
    43
    9373

    Får hon komma i gå som hon vill I min lght?

    Jag hyr en lägenhet i andrahand i gbg. Jag betalar 8400kr (hyra och lån för ägaren är 5500kr). Vi skrev kontrakt den 18 april och på 5 månader. Nu vill ägaren höja hyran till 12500 kr. Kan hon göra det? Samt har jag precis kommit hem ifrån en resa, märker Att nån ev varit i lägenheten då mina kläder och vissa saker inte ligger som de ska. Har hon rätt att komma och som hon vill i lägenheten?

  • Svar på tråden Får hon komma i gå som hon vill I min lght?
  • Anonym (Zlata­n)
    Äldre 28 Jun 19:08
    #1

    Komma och gå som hon vill tror jag INTE hon får. Höja hyran är jag osäker men det är bara pga girighet. Skulle försöka hitta en annan lägenhet om jag var du. Hur stor är den? Jävligt dyr hyra nämligen.

  • Anonym (Mia)
    Äldre 28 Jun 19:11
    #2

    Hon kan inte höja hyran för de fem månader som kontraktet gäller.
    Hon har inte rätt att gå in utan din tillåtelse.

    När jag hyrde ut skrev jag kontraktet så att min hyra för bostaden gällde, plus tillägg för vissa möbler och en reservation för ev hyreshöjning. Jag hyrde ut ett år.

  • Anonym (Otryg­g) Trådstartaren
    Äldre 28 Jun 19:12
    #3
    Anonym (Zlatan) skrev 2016-06-28 19:08:47 följande:

    Komma och gå som hon vill tror jag INTE hon får. Höja hyran är jag osäker men det är bara pga girighet. Skulle försöka hitta en annan lägenhet om jag var du. Hur stor är den? Jävligt dyr hyra nämligen.


    Ja det är skitdyrt men det va den enda som jag fick tag på i rappet när jag tvungen att flytta. Den är på 60 kvm.

    Nä jag tänker att hon måste ju räknas som min hyresvärd..typ, o de får ju inte gå o komma. Speciellt inte när jag inte är hemma. Känns ju jätteotryggt.

    Ja engirig jäkla tanta är vad hon är
  • Anonym (Otryg­g) Trådstartaren
    Äldre 28 Jun 19:13
    #4
    Anonym (Mia) skrev 2016-06-28 19:11:24 följande:

    Hon kan inte höja hyran för de fem månader som kontraktet gäller.

    Hon har inte rätt att gå in utan din tillåtelse.

    När jag hyrde ut skrev jag kontraktet så att min hyra för bostaden gällde, plus tillägg för vissa möbler och en reservation för ev hyreshöjning. Jag hyrde ut ett år.


    Åh va skönt. Vem kontaktar jag om hon börjar strula? Kan hon säga upp kontraktet i förtid?
  • Äldre 28 Jun 19:22
    #5
    Anonym (Otrygg) skrev 2016-06-28 19:12:36 följande:

    Ja det är skitdyrt men det va den enda som jag fick tag på i rappet när jag tvungen att flytta. Den är på 60 kvm.

    Nä jag tänker att hon måste ju räknas som min hyresvärd..typ, o de får ju inte gå o komma. Speciellt inte när jag inte är hemma. Känns ju jätteotryggt.

    Ja engirig jäkla tanta är vad hon är


    För 60 kvm är det en rimlig hyra.
  • sextio­talist
    Äldre 28 Jun 19:23
    #6

    Gå med i hyresgästföreningen och de har jurister som kan hjälpa dig

  • Anonym (Zlata­n)
    Äldre 28 Jun 19:27
    #7
    smulpaj01 skrev 2016-06-28 19:22:22 följande:
    För 60 kvm är det en rimlig hyra.
    Är 12500:- en rimlig hyra för 60kvm? Haha
  • Äldre 28 Jun 19:28
    #8
    smulpaj01 skrev 2016-06-28 19:22:22 följande:

    För 60 kvm är det en rimlig hyra.


    8400 kr är väl ingen rimlig hyra, skitdyrt. Hur tänker du där? Hon tjänar ca: 3000 kronor varje månad på att hyra ut.

    Ts ta kontakt med föreningen och prata med dem och säg till om hur mycket du betalar nu och vad hon tänker höja till.

    Det låter ju inte klokt att hon går in i lägenheten hur som helst.
  • Anonym (Mia)
    Äldre 28 Jun 19:33
    #9
    Anonym (Otrygg) skrev 2016-06-28 19:13:49 följande:
    Åh va skönt. Vem kontaktar jag om hon börjar strula? Kan hon säga upp kontraktet i förtid?
    Vet du ens om hon har tillstånd att hyra ut?
    Vet du om de summor hon uppgett att hon betalar är de riktiga?

    12500 är ett mördarpris för 60kvm, 8500 är också hutlöst!
    Hyr du möblerat?
  • Anonym (Otryg­g) Trådstartaren
    Äldre 28 Jun 19:37
    #10
    Anonym (Mia) skrev 2016-06-28 19:33:41 följande:

    Vet du ens om hon har tillstånd att hyra ut?

    Vet du om de summor hon uppgett att hon betalar är de riktiga?

    12500 är ett mördarpris för 60kvm, 8500 är också hutlöst!

    Hyr du möblerat?


    Möblerad ja. De andra frågorna vet jag inte. Jag va rätt desperat när jag flyttade in. Behövde en lägenhet i rappet och denna va fin och låg bra till.
Svar på tråden Får hon komma i gå som hon vill I min lght?